میزان ریزش مو طبیعی برای هر فرد چقدر است؟ + بهترین راه درمان آن

مجله آرایشی نازی رخ با جدیدترین مقالات آرایشی و بهداشتی روز دنیا

میزان ریزش مو طبیعی برای هر فرد چقدر است؟ + بهترین راه درمان آن


میزان ریزش مو طبیعی برای هر فرد چقدر است؟ + بهترین راه درمان آن

به نظر شما ریزش چند تار مو در روز طبیعی است ؟ شمار زیادی از افراد به خصوص خانم ها وجود دارند که همواره نگران ریزش موهای خود هستند. سوال اینجاست که آیا نگرانی این افراد به جاست؟ در این مقاله قصد داریم تا شما را با میزان ریزش مو طبیعی آشنا کرده و به روش های درمان یا کاهش این مشکل بپردازیم. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات تکمیلی در این رابطه، تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • ریزش طبیعی مو چقدر است ؟
  • ریزش موی غیر طبیعی چگونه است؟
  • چرخه رشد مو
  • تفاوت ریزش مو در آقایان و بانوان چیست؟
  • ریزش مو در کودکان تا چه حد طبیعی است ؟
  • درمان طبیعی ریزش مو

ریزش مو طبیعی

ریزش طبیعی مو چقدر است ؟

به نظر شما ریزش چند مو در روز طبیعی است ؟ بهتر است بدانید که در حالت کلی، تعداد ریزش طبیعی مو در روز بین 50 تا 100 تار مو است. این موها، به اصطلاح موهای مرده نامیده می شوند. در انتهای تارموهای ریخته شده، بخش کوچک سفید رنگی دیده می شود که یکی از اصلی ترین راه های تشخیص موهای مرده است. ممکن است موهای شما هنگام شانه زدن یا مرتب کردن آن ها بریزند. این حجم ریزش مو کاملا طبیعی بوده و بدن به صورت طبیعی موهای جدید را جایگزین آن ها خواهد کرد. در این شرایط نیازی به نگرانی و مراجعه به متخصصان پوست و مو نیست.

ریزش موی غیر طبیعی چگونه است؟

همانطور که اشاره کردیم، در شرایط عادی، موهای جدید جایگزین موهای ریخته شده می شوند. ریزش غیر طبیعی مو به شرایطی گفته می شود که در آن، موهای ریخته شده توسط موهای جدید جایگزین نشوند. در این حالت، حجم موها کاهش پیدا کرده و ظاهر افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. بهتر است بدانید که در این وضعیت باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کرده و به سرعت مراحل درمان را شروع کنید.

چرخه رشد مو

به طور متوسط هر فردی دارای 100.000 فولیکول مو است. هر تار مو دارای یک چرخه رشد بوده که مانند هر چرخه دیگری، مراحل مختلفی دارد. در ادامه شما را با این چرخه و شرایط موها در هر مرحله از آن آشنا می کنیم.

چرخه رشد مو

مرحله رشد

مرحله رشد یا آناژن اولین بخش از چرخه رشد مو است. نزدیک به 80 الی 90 درصد از موهای شما در این مرحله قرار دارند. در آناژن هر تار مو به طور متوسط به اندازه یک سانتی متر در هر ماه رشد می کند. این مرحله به طور متوسط 2 تا 6 سال به طول می انجامد. موها تنها در این مرحله از چرخه رشد، بلند می شوند و در سایر مراحل رشد قدی ندارند. این مرحله بزرگترین مرحله از چرخه رشد است؛ چراکه موها بیشتر طول عمر خود را در این مرحله می گذرانند.

مرحله میانی

این مرحله با نام کاتاژن نیز شناخته می شود. در کاتاژن، مو دیگر رشد نداشته و برای ریختن آماده می شود. این مرحله بین 2 تا 3 هفته طول می کشد. جالب است بدانید، در حدود 3 درصد از موهای شما در این مرحله قرار دارند.

مرحله استراحت

مرحله استراحت یا تلوژن دقیقا همان مرحله ای است که در آن ریزش مو طبیعی رخ می دهد. این مرحله بین 2 تا 3 ماه زمان برده و طی آن موهای قدیمی ریخته و موهای جدید جایگزین آن ها می شوند. بنابر اعلام متخصصان بین 6 تا 8 درصد از موها در این مرحله قرار دارند. مرحله استراحت تقریبا 3 ماه طول می کشد.

جالب است بدانید که با افزایش سن و به مرور زمان، طول دوره استراحت زیاد می شود. به همین دلیل است که در سنین بالا رشد مو کمتر و ریزش مو بیشتر می گردد.

ریزش حدود 25 تا 100 تار مو در هر روز کاملا طبیعی بوده و نیازی به درمان ندارد.

تفاوت ریزش مو در آقایان و بانوان چیست؟

ریزش مو طبیعی تنها مختص خانم ها نیست و آقایان نیز با این مسئله مواجه هستند اما تفاوت هایی بین ریزش مو بین خانم ها و آقایان وجود دارد که در ادامه به طور مفصل به آن ها خواهیم پرداخت.

تفاوت ریزش مو در آقایان و بانوان

علت ریختن موها

علت ریزش مو طبیعی در آقایان بیشتر  به علت مسائل ژنتیکی رخ می دهد این در حالی است که ریزش مو در خانم ها می تواند به دلایلی مانند کمبود مواد معدنی در بدن، فقر آهن، اختلال هورمونی، رژیم های غذایی غلط و سنگین و مواردی از این دست، اتفاق بیفتد.

شکل ریختن موها

در آقایان ریزش مو طبیعی از قسمت شقیقه آغاز شده و به مرور زمان در این ناحیه از سر پیشروی می کند. این فرآیند به قدری ادامه پیدا می کند که موهای آقایان در قسمت وسط پیشانی باقی مانده و کناره ها کاملا خالی شوند. پس از آن نیز موهای فرق سر شروع به ریختن می کنند. پشت سر و کناره های گوش، آخرین قسمت هایی از سر آقایان هستند که موهای خود را از دست می دهند.

شکل ریزش مو در خانم ها با آقایان متفاوت است. نکته اول که باید به آن توجه کنیم، این مورد است که مسئله طاسی در بیشتر مواقع برای خانم ها رخ نمی دهد. خانم ها بیشتر با مشکل کم پشتی مو مواجه می شوند. نکته بعدی شکل ریزش موی طبیعی در خانم هاست. خانم ها برعکس آقایان هستند و ریزش موی آن ها از جلوی سر آغاز نمی شود. ریزش مو معمولا در بانوان از قسمت فرق سر آغاز می گردد. در این حالت، اگر شما تصمیم بگیرید تا فرق خود را باز کنید، مشاهده می کنید که پوست سرتان دیده شده و حجم موها در این ناحیه کمتر به نظر می رسد.

تعداد خیلی کمی از بانوان هستند که مشابه آقایان، دچار مشکل ریزش مو می شوند. این اتفاق به دلیل سطح بالای هورمون آندروژن در بدن بانوان رخ می دهد. همچنین این نوع ریزش مو در بانوان می تواند نشانه ای از ابتلا به بیماری تخمدان پلی کیستیک باشد.

شکل ریختن موها

ریزش مو در کودکان تا چه حد طبیعی است ؟

پس از پرداختن به مسئله ریزش مو طبیعی در بزرگسالان به سراغ کودکان می رویم. به نظر شما برای کودکان و خردسالان، ریزش مو تا چه حد طبیعی است ؟

در ابتدا باید به شما اعلام کنیم که ریزش مو در کودکان با بزرگسالان متفاوت است. ریزش مو در کودکان طبیعی نبوده و نشان دهنده ابتلا به سایر بیماری هاست. در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص این بیماری ها خواهیم پرداخت.

خود ایمنی در کودکان

یکی از بیماری هایی که باعث ریختن موی کودکان می شود، بیماری خود ایمنی است. در این بیماری، گولبول های سفید قدرت تشخیص سلول های سالم را از دست می دهند و به آن ها حمله می کنند. یکی از علائم این بیماری ریختن موهاست. مبتلایان به این بیماری علائمی مانند تب، سرگیجه، خستگی، کاهش وزن، خارش پوست و… را تجربه می کنند.

توصیه می شود که در صورت مشاهده این موارد، حتما به پزشک متخصص مراجعه کرده و مراحل درمان و کنترل آن را آغاز نمایید.

ریزش مو در کودکان

مشکلات تیروئیدی کودکان

یکی دیگر از بیماری هایی که می تواند منجر به ریزش مو غیر طبیعی در کودکان شود، مشکلات مربوط به غده تیروئید است. کم کاری تیروئید می تواند باعث ریزش مو در کودکان شود. از دیگر نشانه های این بیماری می توان به افسردگی، اختلال در یادگیری، افزایش وزن، یبوست، زردی پوست، نفخ معده و … اشاره کرد. این بیماری با مصرف برخی مکمل های غذایی تا حدودی درمان می شود؛ چراکه علت ایجاد این مشکل، کمبود مواد معدنی مانند ید در بدن است.

توجه داشته باشید که هرگز نباید بدون مشورت با پزشک، به کودک خود اجازه مصرف مکمل های دارویی را بدهید؛ چراکه این عمل می تواند باعث تشدید وضعیت کودکان شود.

یکی از بیماری هایی که می تواند منجر به ریزش مو غیر طبیعی در کودکان شود، کم کاری تیروئید است.

ریزش مو سکه ای

ریزش مو سکه ای یا آلوپسی آره آتا، یکی از بیماری های مشترک بین کودکان و بزرگسالان است که باعث ایجاد مشکل ریزش مو غیر طبیعی می شود. در این حالت موهای سر به صورت ناحیه ای شروع به ریختن به صورت غیر طبیعی می کند. بهتر است بدانید که این بیماری واگیر دار نبوده و به دیگران منتقل نمی شود. ریزش موی سکه ای به صورت ناگهانی در بدن پدیدار شده و تنها در چند روز، تاثیر خود را روی موهای فرد مبتلا می گذارد.

خوشبختانه این بیماری قابل درمان بوده و حداکثر پس از گذشت یک سال، موهای کودکان به حالت طبیعی خود باز می گردند.

ریزش مو سکه ای

عفونت قارچی

یکی دیگر از بیماری هایی که ابتلا به آن سبب ریزش مو غیر طبیعی در کودکان می شود، مشکل عفونت قارچی است. نام علمی این بیماری، تینه کپیتیس بوده و به طور معمول باعث ریختن موهای سر، مژه و ابرو می شود. یکی از نشانه های ابتلا به این بیماری، ریزش موها به صورت تکه ای و به شکل دایره ای در نقاط مختلف سر است.

بهتر است بدانید که این بیماری بین پسرهای بین 3 تا 10 سال رایج است. توجه داشته باشید که عفونت قارچی یک بیماری واگیردار محسوب می شود. این بیماری از طریق تماس پوستی با کودک مبتلا یا استفاده از وسایل او مانند برس، کلاه، شانه، حوله و… انتقال پیدا می کند. به همین علت توصیه می شود که تا پایان دوره درمان این بیماری، از تماس داشتن با کودکان مبتلا به عفونت قارچی خودداری شود.

ریزش مو طبیعی نوزادان

ریزش مو در کودکان طبیعی نیست اما این مورد در نوزادان متفاوت است. شمار زیادی از نوزادان تا 6 ماه پس از تولد با مشکل ریزش مو مواجه هستند. این نوع ریزش مو در نوزادان کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد.

درمان طبیعی ریزش مو

پس از آشنایی با دلایل ریزش مو طبیعی و غیر طبیعی در کودکان و بزرگسالان، زمان آن رسیده تا با روش های درمان آن نیز آشنا شویم.

ریزش موی طبیعی در بزرگسالان می تواند به علل مختلفی تشدید شده و اثرات مخربی بر ظاهر و اعتماد به نفس افراد بگذارد. یکی از این علل، استرس و فشار عصبی است. به همین علت در ابتدا به شما توصیه می کنیم که تا جای ممکن از محیط های پرتنش و استرس زا دوری کنید.

در ادامه شما را با برخی از روش های درمان طبیعی ریزش مو آشنا خواهیم کرد.

حنا

حنا یکی از گیاهانی است که از زمان های دور برای درمان مشکلات پوست و مو مورد استفاده قرار می گرفت. یکی از خواص این گیاه شگفت انگیز، کمک به سفت کردن ریشه مو است. استفاده از حنا روی موها، باعث رنگ گرفتن مو می شود، به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که آن را با سدر ترکیب کرده و سپس مورد استفاده قرار دهید. برای این منظور باید 50 گرم حنا را با 150 گرم سدر ترکیب کرده و سپس از این ترکیب برای تقویت موهای خود کمک بگیرید. استفاده از ترکیب سدر و حنا روی پوست سر باعث کاهش التهاب پوست نیز می شود.

حنا

یکی از دلایل تشدید ریزش مو در بزرگسالان، استرس و اضطراب است.

روغن سیاه دانه

یکی از اصلی ترین خواص روغن سیاه دانه ، کمک به تقویت و رفع سفیدی مو است. بهترین راه برای استفاده از این روغن به این صورت است که آن را یک الی دو ساعت قبل از استحمام روی پوست سر و ریشه موها پخش کرده و آن را ماساژ دهید. پس از گذشت مدت زمان گفته شده، موهای خود را به خوبی با شامپو بشویید.

روغن بنفشه

روغن بنفشه نیز برای درمان ریزش مو طبیعی کاربرد دارد. برای این منظور باید چند قطره روغن بنفشه را با مقدار کمی روغن زیتون ترکیب کرده و سپس ترکیب حاصل را روی پوست سر پخش کنید. در مرحله بعد باید به مدت 3 ساعت صبر کنید تا این روغن تاثیر خود را روی موها بگذارد. پس از گذشت این مدت می توانید موهای خود را با شامپو بشویید.

استفاده از روغن بنفشه به رفع موخوره و افزایش رشد و درخشندگی موها کمک می کند.

روغن بنفشه

آلوئه ورا؛ بهترین داروی طبیعی برای ریزش مو

خواص آلوورا برای پوست و مو بر هیچکسی پوشیده نیست. ژل آلوورا برای درمان مشکلاتی مانند شوره سر، خارش سر، تقویت موها و… به کار می رود. برای بهره مندی از این خواص بی نظیر باید ابتدا ژل آلوورا را از داخل برگ این گیاه خارج کرده و سپس آن را به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست شود. در مرحله بعد ژل هم زده آلوورا را روی ریشه موهای خود بزنید. پس از گذشت یک ساعت می توانید موهای خود را با شامپو و به خوبی بشویید.

درمان طبیعی ریزش مو با آب پیاز

شاید عجیب به نظر برسد اما آب پیاز تاثیری باور نکردنی در تقویت موها و کاهش ریزش مو دارد. آب پیاز برای درمان سایر مشکلات مربوط به موها مانند شوره سر، قارچ و عفونت نیز به کار می رود. برای استفاده از آب پیاز باید ابتدا دو عدد پیاز را رنده کرده، سپس آب آن را از پیاز جدا کنید. پس از آن آب پیاز را روی پوست سر ریخته و موها را ماساژ دهید. پس از گذشت 30 دقیقه موهای خود را با شامپو به شویید.

آب پیاز

روغن نارگیل

یکی دیگر از روغن های طبیعی که به عنوان راه درمان طبیعی ریزش مو شناخته شده، روغن نارگیل است. برای به حداکثر رساندن خواص روغن نارگیل برای مو می توانید این روغن را با موادی مانند روغن کرچک، روغن درخت چای، آب پیاز و سیر ترکیب نموده و سپس ترکیب حاصل را روی موهای خود بریزد. دقت کنید که پس از گذشت حداکثر 30 دقیقه این ماسک را از روی موهای خود بشویید.

آب لیمو

آب لیموی تازه سرشار از ویتامین C است. این ویتامین به تقویت فولیکول مو و افزایش رشد موها کمک می کند. ساده ترین راه برای درمان طبیعی ریزش مو استفاده از آب لیمو است. در این روش باید آب یک عدد لیمو را گرفته و آن را روی ریشه موها پخش کنید. سپس 15 دقیقه صبر کنید و بعد از گذشت این مدت موهای خود را بشویید.

دقت کنید که این روش به افرادی که موهای چرب دارند، توصیه می شود.

روغن زیتون

همه ما از خواص روغن زیتون برای موها باخبریم. از این روغن به وفور در ترکیبات سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. برای استفاده از روغن زیتون می توانید چند قطره از آن را روی ریشه موها ریخته و پوست سر را ماساژ دهید. روش دوم استفاده از روغن زیتون، ترکیب کردن آن با شامپو است. برای این کار می توانید، مقدار مناسبی از روغن زیتون را با شامپو ترکیب کرده و سپس موهایتان را با شامپوی ترکیبی جدید خود بشویید. استفاده از این شامپو، یکی از بهترین روش های درمان ریزش مو طبیعی است.

روغن زیتون

درمان ریزش مو طبیعی با لبو

لبو سرشار از پتاسیم و ویتامین B است به همین دلیل مصرف آن به صورت روزانه باعث بهبود شرایط پوست و مو می شود. یکی از راه های استفاده کردن از خواص لبو برای درمان ریزش مو طبیعی به شرح زیر است.

ابتدا برگ لبو را در آب بجوشانید. سپس برگ لبو را آنقدر بکوبید تا خمیری یکدست حاصل شود. در مرحله بعد خمیر بدست آمده را روی موها زده و 30 دقیقه صبر کنید. پس از گذشت این مدت می توانید موها را با شامپو بشویید.

درمان ریزش مو طبیعی با لبو

ترکیب کردن شامپو با روغن زیتون یک روش درمان طبیعی برای ریزش مو است.

استفاده از مکمل های غذایی

همه ما می دانیم که کمبود مواد معدنی و ویتامین در بدن باعث ریزش مو می شود. یک روش ساده برای درمان ریزش مو طبیعی استفاده از مکمل های غذایی است. مصرف ویتامین های گروه B، ویتامین E، ویتامین C، آهن، زینک، امگا3، امگا6، پروتئین، کلسیم، منیزیم و… باعث کاهش ریزش مو می شود. باید دقت کنید که مصرف نادرست و بیش از اندازه این مکمل ها می تواند باعث ایجاد بیماری در بدن شود. به همین علت توصیه می شود که این داروها را با مشورت پزشک متخصص مصرف نمایید.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : سیران
تاریخ : شنبه 3 تير 1402
زمان : 7:33


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.