مجله آرایشی نازی رخ با جدیدترین مقالات آرایشی و بهداشتی روز دنیا

9 روش تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی؛ چگونه روغن اصل را بشناسیم؟


تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی برای مردم مراکش که نسل به نسل در حال استفاده از آن هستند چندان سخت نیست، اما برای ما نه! روغن آرگان برای چندین قرن است، که توسط مردم مراکش در پخت و پز و همینطور درمان انواع مشکلات سطحی و داخلی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. چراکه هم طعم آجیلی فوق‌العاده‌ای داشته و هم فواید بی شماری برای حفظ سلامت عملکرد‌های مختلف بدن دارد.

اما تشخیص روغن آرگان اصل برای ما که اغلب تنها آن را برای مصارف زیبایی تهیه می‌کنیم، چندان راحت نیست. برای شناخت روغن آرگان اصل باید ابتدا یک شناخت کلی از این ماده معجزه‌گر بدست آورید و سپس چند کلید تشخیص روغن آرگان اصلی از تقلبی را یاد بگیرید. در ادامه با توضیحی درباره روغن آرگان شروع می‌کنیم و سپس به ترفندهای تشخیص روغن آرگان اصل اشاره خواهیم کرد.

روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان یکی از مغذی‌ترین و پرخاصیت‌‌ترین روغن‌های گیاهی است، که برای چندین قرن در مراکش مورد استفاده قرار می‌گیرد. مردم مراکش نیازی ندارند روش‌های تشخیص روغن آرگان اصل را یاد بگیرند، چراکه آن‌ها از روغن آرگان به عنوان یکی از اصلی‌ترین ترکیبات آشپزی استفاده می‌کنند.

روغن آرگان یک روغن گیاهی و طبیعی بوده و منشا آن هسته میوه درخت آرگان است. یعنی هسته میوه را گرفته و طی فرآیندی روغن آن را استخراج می‌کنند. اگر مراکشی‌ها بخواهند برای تشخیص روغن آرگان اصل به شما یک تقلب خیلی ساده برسانند، می‌گویند این روغن طعمی آجیلی دارد!

روغن آرگان ماده‌ای مغذی با ارزش غذایی و درمانی بالاست، که بومی مراکش محسوب می‌شود. با این وجود امروز می‌بینیم که مردم سراسر دنیا به استفاده از روغن آرگان علاقمند هستند، چراکه روغن آرگان طیف گسترده‌ای از فواید سلامتی بالقوه نیز دارد و حتی از روغن آرگان برای ناخن هم استفاده می‌شود.

روغن آرگان چیست؟

کاربردها و مصارف روغن آرگان

بطور کلی روغن آرگان به لحاظ کاربرد و عملکرد در سه دسته جای می‌گیرد:

  • استفاده از روغن آرگان به عنوان ماده غذایی
  • استفاده از روغن آرگان در تولید محصولات آرایشی
  • استفاده از روغن آرگان در تولید محصولات دارویی

با این توصیف می‌توان دریافت که چرا تشخیص روغن آرگان اصل انقدر اهمیت دارد و حتی امروز مشاغل دارویی و زیبایی نیز به این مسئله دقت زیادی دارند. در ادامه به شما تکنیک‌های تشخیص روغن آرگان اصل را یاد خواهیم داد. با یادگیری چند کلید تشخیص روغن آرگان اصل با تقلبی می‌توانید به راحتی خرید این روغن را انجام دهید و بیشترین منفعت را از آن ببرید.

راهنمای خرید و شناخت روغن آرگان اصل

اگر در تشخیص اصالت این نوع روغن اصلاً مهارت ندارید این چند ترفند را مطالعه کنید و سپس برای خرید محصول راهی بازار یا آنلاین شاپ‌ها شوید:

فهرست ترکیبات تشکیل دهنده روغن آرگان اصل

اولین راه تشخیص روغن آرگان اصل دقت به فهرست ترکیبات تشکیل دهنده روغن آرگان است. یک راه تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی این است که پیش از خرید، به لیست ترکیبات محصول به خوبی نگاه کنید و ببینید آیا ماده‌ای بجز ترکیبات اصلی روغن آرگان در آن وجود دارد؟

در راهنمای تشخیص اصالت به شما تاکید می‌شود که از خریداری بطری حاوی روغن آرگان که جز روغن آرگان ترکیبات شیمیایی دیگری نیز دارد، خودداری کنید. محصول روغن آرگان از هر برندی که باشد، باید فاقد ترکیبات شیمیایی باشد. پس کدام فهرست ترکیبات برای محصول روغن آرگان ایده‌آل است؟

راهنمای خرید و شناخت روغن آرگان اصل

خب جواب خیلی روشن است. روغن آرگان یک روغن گیاهی است که تنها از هسته میوه آرگان گرفته می‌شود. بنابراین روی بطری روغن باید جمله روغن آرگان 100% خالص یا روغن هسته آرگانیا اسپینوزا 100% درج شده باشد. یادتان باشد که ممکن است فروشنده به شما بگوید ترکیبات دیگر موجود در آن نیز مفید هستند، اما این یک کلک است. هر نوع ترکیبات شیمیایی در ترکیب با روغن آرگان سبب کاهش فواید و اثربخشی آن می‌شوند.

قیمت اصلی روغن آرگان

دومین راه تشخیص روغن آرگان اصل دقت به قیمت آن است. میزان قیمت نه تنها راه تشخیص اصالت این روغن است، بلکه درمورد سایر محصولات به خصوص انواع محصولات ارگانیک و اصل نیز صدق می‌کند. اغلب محصولات مصرفی، خوراکی و … اصل قیمت بالا یا درخور همان محصول دارند.

همیشه برای تشخیص روغن آرگان اصل به این موضوع فکر کنید که روغن آرگان به راحتی بدست نمی‌آید. پس روغن آرگان خالص طبیعتاً نباید خیلی ارزان باشد و اصلاً در بازار محصولات خوراکی، آرایشی و بهداشتی محصولی تحت عنوان روغن آرگان ارزان وجود خارجی ندارد! ممکن است بپرسید مگر تهیه روغن آرگان چقدر زحمت دارد؟

از برداشت و تامین هسته میوه آرگان تا استخراج و عرضه روغن آن زمان، زحمت، تلاش، هزینه گمرک و عوارض واردات زیادی صرف می‌شود؛ بنابراین این محصول نسبت به دیگر روغن‌های گیاهی که به راحتی در عطاری‌ها یافت می‌شوند گران‌تر است. پس هوشیار باشید که هنگام تشخیص روغن آرگان اصل اگر با یک بطری روغن آرگان ارزان قیمت روبرو شدید و حجم آن نیز قابل توجه بود، خوشحال نشوید. در انتخاب و خرید خود تجدید نظر کنید، روغن را در جای خود قرار دهید و از آن فروشگاه خارج شوید!

توجه به رایحه روغن آرگان اصل

بوییدن یک راه تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی است. از انجام این کار خجالت نکشید، چراکه این ترفند پیشنهاد کسانی است که در تشخیص روغن آرگان اصل مهارت زیادی دارند. اما بین رایحه روغن آرگان آرایشی بهداشتی و روغن آرگان خوراکی تفاوتی وجود دارد:

توجه به رایحه روغن آرگان اصل

رایحه روغن آرگان آرایشی و بهداشتی

عطر یا رایحه یک روغن آرگان اصل خام، آجیلی و فوق‌العاده دلپذیر است. زمانی که روغن آرگان اصل را روی پوست یا موهایتان میمالید، به سرعت جذب پوستتان شده و سپس بوی آن از بین می‌رود.

رایحه روغن آرگان خوراکی

روغن آرگان آشپزی کمی به لحاظ رایحه با محصول آرایشی و بهداشتی تفاوت دارد. رایحه روغن آرگان خوراکی بیشتر دوام دارد و اشتها را باز می‌کند. برای مصرف روغن آرگان به صورت خوراکی هسته‌های آرگان را برشته و آسیاب می‌کنند و به همین علت رایحه آن کمی ماندگارتر و قوی‌تر است. اما این ترفند یادتان باشد، که اگر رایحه روغن خوراکی آرگان تند و بد بود اصلاً آن را مصرف نکنید. یک روغن آرگان با این دو مشخصه فاسد و غیرقابل استفاده است.

تقلبی بودن روغن آرگان بدون بو

احتمالاً جز ما که عاشق بوی آجیلی روغن آرگان و دیگر روغن‌های تهیه شده از مغز‌ها هستیم، کسانی هم هستند که از بوی روغن‌های آجیلی و حتی گیاهی فراری هستند. اما این گروه هم باید بدانند سودجویان تلاش می‌کنند با اتکا بر این حساسیتشان به هدف خود برسند. ممکن است هنگامی که برای تشخیص روغن آرگان اصل سوال می‌پرسید، فروشنده بگوید این روغن آرگان فاقد بو است.

حواستان باشد که رایحه یک راه تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی است، بنابراین تولید کننده حرفه‌ای هرگز تلاش برای ازبین بردن رایحه روغن آرگان نمی‌کند. همچنین اگر کسی مدعی شد که محصول روغن آرگان اصل است دو حالت درمورد آن مطرح می‌شود:

  • روغن آرگان اصل نیست و محصولی تقلبی به شما ارائه شده.
  • روغن آرگان بیش از حد بو داده شده.

اگر هسته‌های میوه آرگان طی فرآیند آسیاب بیش از حد بو داده شوند، عملکرد و خاصیت درمانی، غذایی و ترمیم کنندگی خود را از دست می‌دهند. همچنین در این مورد یک راه دیگر تشخیص روغن آرگان اصل این است که روغن آرگان تقلبی خیلی رقیق است.

تقلبی بودن روغن آرگان بدون بو

بررسی رنگ روغن آرگان اصل

بررسی رنگ محصول دیگر روش تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی است. هنگامی که قصد خرید این روغن را به منظور مصارف آرایشی و بهداشتی دارید، دقت کنید رنگ آن زرد طلایی باشد. همچنین اگر می‌خواهید یک روغن آرگان خوراکی بخرید، دقت کنید نوع پخت و پز آن رنگی شبیه به قهوه‌ای طلایی دارد. اگر رنگ روغن آرگان شما خیلی شفاف است، به چند مورد شک کنید:

  • روغن بیش از حد فیلتر شده
  • روغن تقلبی است
  • روغن با دیگر ترکیبات شیمیایی ادغام شده
  • روغن بیش از حد گرما دیده

توجه به بافت روغن آرگان

کمتر کسی است که برای تشخیص روغن آرگان اصل یا هر روغن گیاهی دیگری چندان به بافت آن دقت کند، اما شما این کار را بکنید. بومی‌های مراکش و سایر مصرف کنندگان حرفه‌ای روغن آرگان برای تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی روی این موضوع بسیار حساس و دقیق هستند.

یکی از نکات طلایی در تشخیص اصالت این روغن میزان صافی آن است! روغن آرگان اصلی بافتی ابریشمی و بسیار صاف دارد. برای یافتن صحت این موضوع باید روغن را تست کنید. مقداری از روغن آرگان را روی پوستتان بمالید، اگر بلافاصله در پوست نفوذ کرد و ناپدید شد یعنی اصل است.

تشخیص روغن آرگان اصل با تست کردن

یک راه تشخیص روغن آرگان اصل آزمودن آن روی پوست است. برای تشخیص روغن آرگان اصل زمانی که آن را روی پوستتان میمالید به چند نکته دقت کنید:

  • روغن آرگان اصل پس از اعمال روی پوست بی درنگ جذب پوست می‌شود.
  • پس از مصرف روغن آرگان روی پوست، پوستتان لیز و خیس نمی‌ماند.
  • روغن آرگان اصل روی پوستتان چسبندگی ایجاد نمی‌کند و رزینی نیست.
  • روغن آرگان اصل تحریک کننده نیست و پوستتان را نمی‌سوزاند.
  • پس از مصرف روغن آرگان روی هر نوع پوستی، علائم تسکین دهنده آن ظاهر می‌شود.
  • روغن آرگان اصل روی پوست سبب ایجاد سوزش و درد نمی‌شود.

تست کردن

ماندگاری روغن آرگان

دیگر راه تشخیص روغن آرگان اصل ماندگاری نه چندان زیاد آن است. اگر یک روغن آرگان اصل خریداری کرده باشید و مشخصات بالا را داشته باشد خیلی دوام نمی‌آورد و زود تمام می‌شود. روغن اصل چرب و مومی نیست، بنابراین هر روز از آن استفاده می‌کنید و خیلی زودتر از آنچه که فکر می‌کنید دوباره به فکر خرید یک بطری دیگر از این محصول معجزه‌گر می‌افتید.

تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی با توجه به اثرات آن

برای تشخیص روغن آرگان اصلی از تقلبی همیشه نیاز نیست به ظواهر نگاه کنید. آن‌هایی که مدت‌هاست از روغن آرگان استفاده می‌کنند، اسرار دیگری نیز برای تشخیص اصالت محصول دارند. آن‌ها می‌گویند با دقت بر اثرات روغن نیز می‌توان اصالت آن را تشخیص داد. روغن آرگان یکی از معدود روغن‌هایی است که فواید و اثرات مثبت آن خیلی زود خود را نشان می‌دهند.

اما از کجا بدانیم این روغن چه فوایدی دارد و اگر اصل باشد چه نشانه‌هایی در پوست، مو و سلامت کلی بدن ما برجای می‌گذارد؟ در ادامه با اشاره به فواید و اثرات روغن آرگان می‌فهمید که روغن آرگان اصل چه نشانه‌های دیگری دارد.

پوست و مو را تغذیه می‌کند

یکی از ترفندهای تشخیص روغن آرگان اصل این است که به اثرات آن روی پوست و مو دقت کنید. یک روغن آرگان اصل حاوی ترکیبات مغذی و ضروری است. روغن آرگان اصل سرشار از اسیدهای چرب و انواع مختلفی از ترکیبات فنلی است. عمده اسید‌های چرب موجود در روغن آرگان را اسید اولئیک‌‌ها و اسید لینولئیک‌ها تشکیل می‌دهند.

اگر یک روغن آرگان اصل خریده باشید حدوداً 36 درصد از آن اسید لینولئیک یا امگا 6 است. امگا 6 ماده مغذی است که پوست، مو و حتی سایر ارگان‌های داخلی بدن به آن نیازمند هستند. همچنین یک روغن آرگان اصل حدوداً 49 درصد اسید اولئیک دارد. اسید اولئیک به عنوان اسید چرب شفابخش قلب شناخته می‌شود. بنابراین اگر روغن آرگان اصل خوراکی مصرف کنید تاثیرات مثبت آن بر عملکرد قلبتان را خواهید دید.

دیگر راه تشخیص روغن آرگان اصل تاثیر آن بر پوست، مو و چشم است. روغن آرگان اصل منبع غنی از ویتامین E است و با مصرف آن در کوتاه مدت تاثیرات فوق‌العاده‌اش در پوست، مو و چشم پدیدار می‌شود. خواص روغن آرگان برای مو را در مقاله دیگری توضیح داده‌ایم. ویتامین E خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، بنابراین آسیب‌های پوستی‌تان را نیز ترمیم خواهد کرد.

تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی با توجه به اثرات آن

التهابات را برطرف می‌کند

همانطور که اشاره کردیم روغن آرگان حاوی ترکیبات فنولی متفاوت است، بنابراین با داشتن منابع آنتی اکسیدانی می‌تواند خاصیت یک داروی ضدالتهاب را داشته باشد. ویتامین E موجود در این روغن، یک نوع ویتامین محلول در چربی است و می‌تواند از پوستتان در برابر رادیکال‌های آزاد مراقبت کند. ملاتونین و استرول‌های گیاهی هم دیگر آنتی اکسیدان‌هایی هستند که در یک روغن آرگان اصل وجود دارند. بنابراین برای تشخیص روغن آرگان اصل به علائم و تغییرات التهابات پوستی‌تان دقت کنید. آیا بهبود یافتن پوستتان را احساس می‌کنید؟

از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند

حتماً می‌دانید که یکی از دلایل افزایش آمار ابتلا به سرطان تغذیه نادرست و سبک زندگی افراد است. چربی‌های ترانس که در طول روز بارها با مواد غذایی مختلف مصرف می‌کنیم می‌توانند موجبات بروز تغییرات مخرب و افزایش ریسک ابتلا به سرطان را فراهم کنند. تحقیقات روی بیماران سرطانی نشان می‌دهد، آن‌هایی که روغن آرگان مصرف می‌کنند، روند مهار سلول‌های سرطانی‌شان سرعت می‌گیرد.

روغن آرگان به دلیل برخورداری از منابع بزرگ آنتی اکسیدانی می‌تواند موجب مرگ سلول‌های سرطانی بخصوص در توده‌های سرطانی سینه و روده بزرگ شود. جالب است بدانید که امروز دانشمندان تلاش می‌کنند از پلی فنول‌های موجود در روغن آرگان برای مهار سلول‌های سرطانی پروستات استفاده کنند و شانس درمان مبتلایان به سرطان پروستات را افزایش دهند.

عملکرد قلب بهبود پیدا می‌کند

آیا پزشکتان توصیه کرده برای تقویت عملکرد قلبتان از روغن آرگان بجای دیگر چربی‌ها استفاده کنید، اما در تشخیص روغن آرگان اصل چندان مهارت ندارید؟ اگر روغنی تحت عنوان روغن آرگان تهیه کردید و نمیدانید اصل است یا نه به تاثیر آن در عملکرد قلب و چربی خون دقت کنید. روغن آرگان اصل کاهش دهنده کلسترول LDL یا چربی خون بد است.

پس اگر روغن آرگانی که مصرف می‌کنید اصل باشد، در آزمایش چربی خون بعدیتان حتماً می‌بینید که سطح LDL به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است. همچنین مصرف خوراکی روغن آرگان سبب افزایش آنتی اکسیدان‌های خون می‌شود و التهابات قلبی را کاهش می‌دهد.


نویسنده : سیران
تاریخ : پنج شنبه 11 خرداد 1402
زمان : 6:27
این نکات مراقبت از مو قبل و بعد از استخر را جدی بگیرید


شنا یک ورزش لذت بخش است که به بدن کمک می کند تا آرام و شاداب شود. با این حال، اگر به طور مکرر شنا می کنید، آب کلر می تواند روی موهای شما تأثیر بگذارد و منجر به موخوره و شکستگی تارهای آن شود. اگر به این فکر می کنید که چگونه از موهای خود در هنگام شنا محافظت کنید، ما نکاتی را به شما ارائه خواهیم داد. روش های مناسب مراقبت از مو قبل از شنا و مراقبت از مو بعد از استخر برای جلوگیری از هر گونه آسیب حیاتی است. در این مقاله نکاتی در مورد نحوه ایمن نگه داشتن موها در هنگام شنا به شما ارائه می شود.

آب استخر بر موها چه تاثیری دارد؟

آب کلر می تواند موها (بخصوص موهای بلوند) را سبز کند. همچنین با کراتین مو واکنش داده و مواد شیمیایی محلول در آب را تشکیل می دهد که با فیبر مو پیوند می یابد و در نتیجه باعث شکستن، خشکی و ریزش مو می شود.

کلر و سایر مواد شیمیایی موجود در استخر، چربی طبیعی پوست سر را از بین می برد و موها را خشک و وز می کند. قرار گرفتن منظم در معرض آب کلر، تخلخل مو را افزایش می دهد و باعث تورم پوست سر می شود که منجر به آسیب شدید می شود.

کلر و آب شور روی موهای رنگ شده نیز تاثیر می گذارد. آنها مو را خشک می کنند و روغن های طبیعی پوست سر را از بین می برند. یک مطالعه بر روی شناگران ژاپنی نشان می دهد که اسید هیدروکلریک موجود در آب استخر عمیقاً به قشر مو نفوذ می کند. این منجر به اکسیداسیون و تخریب ملانوزوم (رنگدانه های مو) می شود. اگر پوست سر شما حساس است، کلر ممکن است باعث خارش و التهاب پوست سر شود.

آب استخر بر موها چه تاثیری دارد؟

تاثیر استخر بر موهای کراتین شده

شنا در آب شیرین به موهای کراتینه شده شما آسیبی نمی رساند. با این حال، آب استخر کلردار و آب شور دریا، هر دو می توانند عمر کراتین را کوتاه کنند. هنگامی که در دریا یا در آب کلردار شنا می کنید، موهای خود را در کلاه شنا قرار دهید تا از آن محافظت کرده و آن را خشک نگه دارید. حتی می توانید قبل از شنا موهای خود را با یک محصول نرم کننده حاوی کراتینه بپوشانید و پس از شنا به سادگی نرم کننده را آبکشی کنید.

همیشه برای مراقبت از مو بعد از استخر، موهای خود را با شامپوی بدون کلرید سدیم و سولفات بشویید. اگر با یک شنای بداهه روبرو هستید و کلاه یا نرم کننده همراه خود ندارید، قبل از شنا موهای خود را کاملاً با آب تازه خیس کنید. موهایی که از قبل با آب شیرین خیس شده اند، نمی توانند آب بیشتری از استخر یا اقیانوس جذب کنند و احتمال آسیب آن بسیار کاهش می یابد.

چه موهای شما طبیعی و سالم باشد، چه رنگ و دکلره شده یا از روش های کراتین برای صاف کردن استفاده کرده باشید، کلر موجود در استخر و نمک آب دریا منجر به آسیب و خشکی مو می شوند. پس باید مراقبت های قبل و نکات مراقبت از مو بعد از استخر را به خوبی رعایت کنید تا از آسیب به موها جلوگیری شود.

مراقبت از مو قبل از استخر

اگر می خواهید از بروز موخوره و تغییر رنگ موهای خود جلوگیری کنید، بهتر است نکات مربوط به مراقبت از مو قبل از استخر را رعایت کنید.

برای مراقبت از مو قبل از استخر ابتدا دوش بگیرید

آیا می دانید که چرا باید در برخی از استخرها قبل از پریدن در آب بدن خود را شستشو دهید؟ دلیل خوبی برای آن وجود دارد. این تا حدودی به خاطر تمیز نگه داشتن آب استخر است، اما برای مو (و پوست) شما نیز مفید است!

مو و پوست شما مثل اسفنج است. هنگامی که قبل از رفتن به استخر دوش می گیرید، موها و پوست شما آب شیرین را جذب می کنند و احتمال جذب آب استخر و مواد شیمیایی مضر آن را کاهش می دهند.

دوش گرفتن بهترین گزینه برای شماست زیرا هم موها و هم پوست شما را خیس می کند. اما اگر به دوش دسترسی ندارید، کافی است در سینک مقداری آب روی سرتان بریزید. پر کردن یک بطری آب و ریختن آن روی سرتان نیز همیشه یک گزینه جایگزینی عالی است!

مراقبت از مو قبل از استخر

قبل از استخر موها را چرب کنید

روغن کاری اولین و مهمترین مرحله برای مراقبت از مو بعد از استخر کلردار است. روغن به ساقه مو نفوذ می کند، از ورود آب به کوتیکول جلوگیری می کند و خستگی هیگرال (تورم و خشک شدن کوتیکول) را کاهش می دهد. در واقع روغن می تواند شکاف بین سلول های کوتیکول را پر کند و از ورود کلر به کوتیکول جلوگیری کند.

استفاده از روغن قبل از شنا یک لایه محافظ روی پوست سر ایجاد می کند و مو را ضد آب می کند. همچنین از شسته شدن رنگ مو و از سبز شدن رنگ بلوند جلوگیری می کند. از روغن نارگیل یا زیتون برای تغذیه و آبرسانی مو در طول و بعد از شنا استفاده کنید.

استفاده از روغن نارگیل (غنی از اسید لوریک) در مراقبت از مو بعد از استخر به جلوگیری از از دست دادن پروتئین ناشی از آب کلر و کاهش آسیب بیشتر کمک می کند. روغن نارگیل را به آرامی روی موهای مرطوب ماساژ دهید تا از آب کلردار محافظت شود.

به موهای خود نرم کننده بزنید

یک نرم کننده مو حاوی مرطوب کننده ای است که از موها در برابر آسیب آب کلر محافظت می کند. این نه تنها موهای شما را تغذیه می کند، بلکه یک لایه محافظ در برابر کلر و سایر مواد شیمیایی مضر در استخر ایجاد می کند.

یک نرم کننده با اضافه کردن بار مثبت، بار منفی الکتریکی الیاف مو را خنثی می کند و کوتیکول های مو را روان و آنها را آبگریز (ضدآب) می کند. محتوای چربی طبیعی مو را تقلید می کند، کوتیکول را محکم می کند و وز و شکستگی را به حداقل می رساند.

از اسپری مو ضد آفتاب استفاده کنید

اگر اهل شنا در فضای باز هستید، از اسپری موی ضد آفتاب استفاده کنید. اسپری مو با ترکیبات گیاهی مو را تغذیه و از آن در برابر آسیب های UVA و UVB خورشید محافظت می کند. همچنین از محو شدن رنگ مو جلوگیری می کند. در مقاله محافظت از مو نحوه ساخت این اسپری ها را معرفی کرده ایم.

از اسپری مو ضد آفتاب استفاده کنید

مدل موی خود را تغییر دهید

وقتی در استخر یا اقیانوس شنا می کنید، مدل موهای خود را تغییر دهید. اگر موهایتان به اندازه کافی بلند است، سعی کنید آن را ببافید یا با کش به صورت دم اسبی یا گوجه ای ببندید. اینها به عنوان مدل موی محافظ شناخته می شوند.

استفاده از مدل موی محافظ نه تنها موهای شما را از صورت شما دور نگه می دارد و احتمال گره خوردن آن را کاهش می دهد، بلکه می تواند از تماس مقدار زیادی کلر با موهای شما نیز جلوگیری کند.

برای بهترین نتیجه، موهای خود را زمانی که خشک است ببافید و سپس قبل از رفتن به شنا آن را خیس کنید. بافتن موهایتان زمانی که خیس است می ‌تواند باعث آسیب بیشتر شود زیرا موهای خیس شکننده ‌تر از موهای خشک است.

برای داشتن موهایی سالم و شاداب بهتر است قبل از شنا موهای خود را با آب شیرین مرطوب کرده و نرم کننده بزنید. استفاده از روغن نارگیل و اسپری محافظ مو نیز کمک زیادی به افزایش سلامت و طراوت موها می کند.

مراقبت از مو هنگام شنا در استخر

اگر می خواهید مراقبت از مو بعد از استخر را به خوبی انجام دهید و نتیجه مورد نظرتان را بگیرید، باید نکات مراقبت از مو در هنگام شنا را نیز بدانید و رعایت کنید.

برای مراقبت از مو در استخر کلاه شنا بپوشید

پوشیدن کلاه شنا احتمالا بهترین راه برای محافظت از مو در برابر آسیب های ناشی از کلر آب است. کل سر را می پوشاند، از تماس با آب جلوگیری می کند و موها را خشک نگه می دارد. بخش جالب این است که رویکردی سودمند و مد روز دارد. شما می توانید از موها محافظت کنید و همچنین رنگ کلاه را با لباس شنا خود هماهنگ کنید.

توجه: اگر با پوشیدن کلاه شنا راحت نیستید، موهای خود را بالای سر ببندید و تا حد امکان از مرطوب کردن آن خودداری کنید.

مراقبت از مو هنگام شنا در استخر

در ساحل کلاه آفتابی به سر کنید

پوشیدن کلاه هنگام استراحت در کنار استخر یا استراحت در ساحل به دلایل زیادی ایده خوبی است – به علاوه، این یک اکسسوری زیبا در تابستان است! اما کلاه بیسبال یا کلاه آفتابی چگونه می تواند به موهای شما کمک کند؟ کلاه از موهای حساس یا رنگ شده محافظت می کند، از گره خوردن جلوگیری می کند و از پوست سر و صورت شما در برابر اشعه های خورشید محافظت می کند.

فراموش نکنید که هر بار که بیرون می‌ روید با کرم ضدآفتاب برای خود یک زره در مقابل اشعه مضر خورشید درست کنید! فقط اولین ضد آفتابی که می بینید را نخرید. محصولی را انتخاب کنید که برای بدن شما و محافظت در برابر اشعه های UVA و UVB موثر باشد.

برای صورت لطیف خود، کرم ضد آفتاب معدنی را تهیه و مصرف کنید. و برای بقیه بدن، یک کرم ضد آفتاب روزانه مانند لوسیون ضد آفتاب این کار را به خوبی انجام می دهد.

نکات مراقبت از مو بعد از استخر

حالا می رسیم به نکات مراقبت از مو بعد از استخر که رعایت آنها به شما کمک می کند موهایی همواره خوش رنگ، سالم و براق داشته باشید.

بعد از استخر موهای خود را کاملا بشویید

بلافاصله بعد از شنا موهای خود را آبکشی کنید. این به پاکسازی تجمع کلر و سایر مواد شیمیایی مضر کمک می کند. یک دوش سریع، آب نمک (در صورت شنا در دریا) و تمام مواد باقی مانده از پوست سر را از بین می برد.

برای مراقبت از مو بعد از استخر شامپو بزنید

رسوب کلر یک فاجعه برای بافت و رنگ موهای شما است. حتی آب شور موهای بلوند را سفید می کند و باعث خشکی و وزشدگی می شود. بهترین راه برای شستشوی این تجمعات، استفاده از شامپوی ضد کلر است. این نه تنها رسوبات اضافی مو و پوست سر را از بین می برد، بلکه باعث تغذیه موها نیز می شود.

از یک شامپو بدون سولفات و پارابن استفاده کنید

هدف از شستن موهایتان این است که کلر و کثیفی را از بین ببرید، نه اینکه مواد شیمیایی بیشتری به آن اضافه کنید! پس شامپویی را انتخاب کنید که ضد حساسیت و فاقد سولفات، پارابن، فتالات، سیلیکون و عطرهای مصنوعی باشد. در مقاله دیگری بهترین شامپو بدون سولفات را معرفی کرده ایم.

از یک نرم کننده عمیق استفاده کنید

یک نرم کننده عمیق با خشکی مو مبارزه می کند، رطوبت را افزایش داده و مو را تغذیه می کند. همچنین می توانید برای تغذیه و درخشندگی بیشتر از ماسک مو نیز استفاده کنید.

نکات مراقبت از مو بعد از استخر

موها را بعد از استخر آبرسانی کنید

موهایی که پس از یک روز شنا خشک شده اند به آبرسانی با یک نرم کننده خوب نیاز دارند.

موهای خشکی که در معرض نور خورشید، کلر یا مواد معدنی قرار گرفته اند را با نرم کننده ای مانند نرم کننده نعناع مرکبات Swim & Sport مرطوب کنید. فرمول گیاهی و ضد حساسیت با روغن دانه میوه با منبع پایدار غنی شده است که ویتامین های مغذی غنی، آلوئه ورا ارگانیک و چای سبز را برای تسکین و حالت دهنده و پوست میوه ارگانیک و روغن نعناع برای افزودن فواید اضافی ویتامین C فراهم می کند.

از شانه دندانه درشت استفاده کنید

شانه کردن با یک برس دندانه پهن و درشت، موخوره را کنترل می کند و راهی آسان برای باز کردن گره موهایتان بدون درد است. کشش ایجاد شده در مو را از بین می برد و شکستگی را کاهش می دهد.

روی بالش ابریشمی یا ساتن بخوابید

در طول تابستان، شما می خواهید موهای خود را به بهترین شکل درمان کنید. این فقط به معنای مراقبت از موهای خود در طول روز نیست. هنگام استراحت در شب، مراقبت از آن نیز مهم است.

به یاد داشته باشید، هر چیزی که موهای شما را لمس کند، روی سلامت و زیبایی آن تأثیر می گذارد، از جمله روبالشی شما. روبالشی‌ های نخی می‌ توانند موهای شما را درهم ببندند و آنها را گره خورده و کدر کنند. آنها همچنین منجر به شکستگی و آسیب موهای شما می شوند.

از طرف دیگر، روبالشی های ابریشمی به موهای شما اجازه می دهند تا سر بخورند و در هم گره خورده نشوند. این به این معنی است که وقتی از خواب بیدار می شوید موهای شما آنقدر درهم نخواهند بود و از وز شدن موها نیز جلوگیری می کند!

روبالشی ‌های ساتنی نیز به حفظ استایل موهای شما کمک می‌ کنند، بنابراین کمتر احتمال دارد که صبح روز بعد با موهایی وز و گره خورده مواجه شوید.

برای مراقبت از مو بعد از استخر باید ابتدا موهای خود را با شامپو بدون سولفات و پارابن بشویید. سپس نرم کننده و ماسک مو بزنید و با شانه دندانه درشت موهایتان را شانه بزنید. بهتر است استفاده از سشوار و سایر وسایل حرارتی مو را کاهش دهید و روی بالش ساتن یا ابریشمی بخوابید.

در تمام طول سال از موهای خود مراقبت کنید

بهترین راه برای داشتن موهایی سالم و زیبا در تمام تابستان استفاده از محصولات مناسب در تمام طول سال است، نه فقط در تابستان. محصولات مو باعث ایجاد رطوبت، شادابی و سلامت موهای شما می شود.

پس محصولات مویی را انتخاب کنید که از مواد طبیعی ساخته شده باشند و در واقع موهای شما را مرطوب کنند، نه اینکه آنها را خشک کنند. برخی از مواد شیمیایی موجود در محصولات مراقبت از مو می توانند آسیب بیشتری به موهای شما وارد کنند.

از شامپوها و نرم کننده هایی که حاوی موارد زیر هستند اجتناب کنید:

  • سولفات ها
  • پارابن
  • فتالات ها
  • عطرهای مصنوعی
  • فرمالدئید

در عوض، به دنبال مواد طبیعی باشید که موهای شما را تغذیه می کند، مانند:

  • روغن گل پامچال
  • پروویتامین B
  • روغن نارگیل
  • کره شیا
  • خیار

مواردی که باید در مراقبت از مو بعد از استخر اجتناب کنید

یک سری موارد هم وجود دارد که بهتر است هنگام مراقبت از مو بعد از استخر از آنها خودداری کنید. این موارد شامل گزینه های زیر هستند:

سشوار و اتو مو بعد از استخر ممنوع!

سشوار کردن بیشتر به مو آسیب می رساند و باعث کم آبی آن می شود. بهتر است موهایتان را با حوله خشک کنید و بگذارید به طور طبیعی خشک شوند.

وقتی می گوییم «از گرما بپرهیزید»، در مورد آفتاب تابستان صحبت نمی کنیم، اگرچه باید در صورت امکان پوست خود را بپوشانید و از اشعه های مضر آن محافظت کنید. در مقابل، ما به نحوه آرایش موهای شما اشاره می کنیم.

سعی کنید مدتی از وسایل حرارتی مو مانند سشوار، اتوی مو یا بابلیس فاصله بگیرید و به این وسیله با برخی از آسیب های مو در تابستان مقابله کنید. هر از چند گاهی به موهای خود یک روز مرخصی بدهید و ظاهر طبیعی خود را در آغوش بگیرید!

خودداری از شستن موها بیش از یک بار در روز

اگرچه شامپو زدن به موها کمک می کند تا پوست سر سالم و بدون چربی بماند، اما انجام آن بیش از یک بار در روز ممکن است موهای شما را خشک و شکننده کند.

سخن آخر

شنا یکی از بهترین تمرین ‌هایی است که نه تنها سطح تناسب اندام شما را افزایش می‌ دهد، بلکه ذهن و بدن شما را نیز آرام می‌ کند. اما، به دلیل محتوای کلر در آب استخر، می تواند منجر به آسیب مو شود. به یاد داشته باشید که نکات مراقبت از مو قبل و بعد از استخر را که در بالا ذکر شد دنبال کنید تا موهایتان سالم و بدون آسیب باشد. چند نکته مراقبت از مو قبل از استخر شامل چرب کردن موها و استفاده از نرم کننده است. برخی از نکات مراقبت از مو بعد از استخر نیز شامل شستن کامل موها و استفاده از نرم کننده عمیق است. این نکات مراقبتی ساده و در عین حال موثر به شما می آموزد که چگونه هنگام شنا از موهای خود محافظت کنید، بدون اینکه مجبور باشید برای محصولات یا درمان های گران قیمت هزینه کنید. بنابراین، این نکات را بخوانید و رعایت کنید تا موهایی درخشان تر و سالم تر داشته باشید.


نویسنده : سیران
تاریخ : پنج شنبه 11 خرداد 1402
زمان : 6:25
مصرف رنگ مو تاریخ گذشته چه عوارضی دارد؟ روش‌های تشخیص رنگ موی فاسد


انتخاب رنگ موی جدید برای شروع فصل می‌تواند هیجان‌انگیز باشد، به‌خصوص اگر در کمد لوازم آرایشی خود تعدادی جعبه رنگ مو از قبل باز شده دارید که می‌خواهید زودتر آن‌ها را استفاده کنید. اما یک نگرانی در مورد جعبه‌های باز شده رنگ مو وجود دارد و آن تاریخ انقضا است. وقتی صحبت از ماندگاری محصولات زیبایی می‌شود، تشخیص زمان انقضای آن‌ها، بخصوص رنگ مو بسیار دشوار است. اغلب تولیدکنندگان تاریخ انقضا را روی جعبه محصولات خود نمی‌زنند، بنابراین ما به این موضوع می‌پردازیم که آیا رنگ مو می‌تواند منقضی شود و مصرف رنگ مو تاریخ گذشته چه عوارضی دارد؟ 

آیا رنگ مو تاریخ انقضا دارد؟

به گفته جاناتان کلمبینی، آرایش‌گر مشهور و مدیر خلاق سبک و رنگ لورآل پاریس، اگر می‌خواهید موهای خود را در خانه رنگ کنید، نکاتی وجود دارد که باید درباره محصولات و حتی بهترین مارک رنگ مو بدانید.

او توضیح می‌دهد: «تا زمانی‌که آمونیاک و پراکسید با هم مخلوط نشده باشند، رنگ مو منقضی نمی‌شود. با این حال، ماندگاری رنگ مو معمولاً سه سال از زمان تولید است، البته اگر باز نشده باشد و در شرایط عالی به دور از گرما و رطوبت نگهداری شود.»

طبق آزمایش‌های شرکت  L’Oréal، شرایط عالی نگهداری به معنای دمای بین 71.6-77 درجه فارنهایت (22-25 درجه سانتیگراد) است. بنابراین، جعبه رنگ موی باز نشده و مخلوط نشده شما به طور بالقوه می‌تواند مدت زمان زیادی برای شما دوام بیاورد.

با این حال، پس از سه سال، بسیاری از رنگ موها تاثیری روی موهای شما ندارند. این محصولات حاوی مواد شیمیایی هستند که به منظور تولید رنگدانه‌های زیبا واکنش نشان می‌دهند. اگر این مواد شیمیایی در طول زمان تغییر یا جدا شوند، نتیجه مورد نظر را نخواهید داشت. بنابراین، رنگ مویی که در دمای مناسب نگهداری می‌شود و در جعبه باز نشده و ترکیب رنگ مویی صورت نگرفته باشد، باید نتایج زیبایی را که نوید می دهد، ارائه دهد.

اما وقتی همه چیز گفته و انجام شد، اگر می‌خواهید بهترین نتیجه رنگ مو را داشته باشید، Colombini  به شما پیشنهاد می‌کند بعد از خرید رنگ مو در اسرع وقت از آن استفاده کنید.

آیا رنگ مو تاریخ انقضا دارد؟

چگونه بفهمیم رنگ مو تاریخ مصرف گذشته است؟

در مورد رنگ مو که ممکن است تاریخ مصرف آن تمام شده باشد، اولین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که در ظرف باز باشد.

پس از باز شدن، هر نوع رنگ مو ممکن است توسط باکتری یا قارچ آلوده شود. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است بوی بدی ایجاد شود. این باید هشدار شما برای دور انداختن آن باشد. استفاده از رنگ موی باز شده فقط برای مدت زمان محدودی بی‌خطر است.

در ادامه برخی از موارد دیگری وجود دارد که اگر رنگ مو دارید که به طور بالقوه تاریخ مصرف گذشته است باید مراقب آن‌ها باشید:

در بسته‌بندی یا مواد شیمیایی مشکلی وجود دارد

رنگ موی باز نشده ممکن است کاملاً خوب به نظر برسد. با این حال، علائمی وجود دارد که ممکن است نشان دهد که در حال مصرف رنگ مو تاریخ گذشته هستید. این موارد شامل:

  • بویی ترش، قوی یا غیر معمول که با بوی آمونیاک رنگ مو متفاوت است
  • رنگ غیر معمول
  • مایعی که رگه دار یا جدا شده است
  • تیوپ آسیب دیده یا ترک خورده
  • نشتی بطری
  • کپک دور درب بطری
  • بسته‌بندی آسیب دیده یا فرورفته
  • بسته بندی که نوشته آن محو شده است

رنگ موهای باز شده بیشتر در معرض اکسید و فاسد شدن هستند؛ از این رو توصیه می‌شود رنگ مو را بلافاصله یا نهایتا تا یک الی دو ماه بعد از باز شدن درب آن مصرف کنید.

ظرف رنگ مو برای مدت طولانی باز بوده‌ است

اکثر رنگ موها با دو بطری یا کیسه محصول جداگانه بسته‌بندی می‌شوند که باید با هم مخلوط شوند. اگر ظروف را باز کرده اما مواد را مخلوط نکرده باشید، ممکن است شروع به اکسید شدن کنند، حتی اگر به درستی نگهداری شوند.

اکسیداسیون یک واکنش شیمیایی است که می‌تواند بر مواد شیمیایی موجود در رنگ مو تأثیر منفی بگذارد. هر محصول باز شده‌ای که در معرض نور خورشید، هوا، رطوبت یا گرما قرار گرفته باشد، سریع‌تر تخریب و اکسید می‌شود.

تولید کنندگان معمولاً استفاده از ظروف باز و مخلوط نشده را در عرض 6 هفته توصیه می‌کنند. پس از آن زمان، اگر اکسیداسیون اتفاق افتاده باشد، ممکن است هنگام رنگ کردن موهای خود، رنگ تیره‌تری دریافت کنید. محصولات طبیعی که حاوی مواد شیمیایی یا نگهدارنده نیستند نیز پس از باز شدن به سرعت تخریب می‌شوند، مهم نیست چگونه نگهداری شوند.

چگونه بفهمیم رنگ مو تاریخ مصرف گذشته است؟

شرایط نگهداری رنگ مو را بررسی کنید

برای جلوگیری از مصرف رنگ مو تاریخ گذشته، بررسی کنید که آیا رنگ را در یک منطقه آفتابی و گرم ذخیره کرده‌اید یا خیر. پراکسید و آمونیاک مواد شیمیایی رایجی هستند که در بیشتر رنگ موها یافت می‌شوند. متأسفانه، هر دوی این مواد شیمیایی هنگامی که در معرض حرارت زیاد قرار می‌گیرند، یک واکنش شیمیایی ناخوشایند ایجاد می‌کنند. پس محل نگهداری خود را بررسی کنید؛ اگر دمای آن به‌طور مداوم بیش از 75 درجه فارنهایت (24 درجه سانتیگراد) است، رنگ مو را دور بریزید و محصول جدیدی بردارید. این واکنش شیمیایی باعث جدا شدن رنگ می شود که خوب نیست.

یکی دیگر از اقداماتی که برای پرهیز از مصرف رنگ مو تاریخ گذشته می‌توانید انجام دهید، این است که هر گونه نشتی در بطری را جستجو کنید. بطری را نگه دارید و آن را وارونه کنید تا مطمئن شوید که نشتی ندارد. اگر بطری نشتی داشته باشد، می‌توانید فرض کنید که رنگ خراب شده است و آن را بیرون بیندازید.

بسته بندی را از نظر فرورفتگی، آسیب، لکه‌ها یا محو شدن نوشته بررسی کنید. فرورفتگی، رطوبت و سایر آسیب‌های بیرونی می‌تواند خبر از مصرف رنگ مو تاریخ گذشته بدهد. اگر بسته‌بندی رنگ موی شما مرطوب یا آسیب‌دیده به نظر می‌رسد، آن را بیرون بیندازید و از یک محصول جدید استفاده کنید.

گاهی اوقات، بطری‌های رنگ به دلیل واکنش‌های شیمیایی بد، آسیب‌دیده یا متورم به نظر می‌رسند. رنگ را بو کنید تا ببینید بوی عجیب یا بدی دارد یا خیر. آیا رنگ بوی بسیار فلزی می‌دهد یا به طور کلی پوسیده شده است؟ اگر چنین است، می‌توانید فرض کنید که در حال مصرف رنگ مو تاریخ گذشته هستید.

محتویات رنگ مو را بررسی کنید

کار دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که رنگ را بررسی کنید تا ببینید به مایع شیری تبدیل شده است یا خیر. رنگ را باز کنید و ببینید صاف است یا خیر. اگر مایع شیری رنگ را دیدید، فوری رنگ مو را دور بیندازید.

لازم نیست رنگ‌ها در یک ظرف ترک خورده و دارای نشتی باشند تا فاسد شوند. ممکن است بطری رنگ شما کاملاً دست نخورده باشد، اما محصول همچنان می‌تواند خراب شود.

همچنین می‌توانید چند رنگ را با هم مخلوط کنید تا ببینید روشن است یا خیر. پس از مخلوط شدن، رنگ مناسب کمی روشن‌تر از رنگ مورد نظر به نظر می‌رسد. اگر رنگ در حال حاضر کمی تیره‌تر است، می‌توانید فرض کنید که تاریخ مصرف آن تمام شده است.

محتویات رنگ را بررسی کنید

مصرف رنگ موی تاریخ گذشته چه عوارضی دارد؟

رنگ موی قدیمی به فولیکول مو یا ساقه مو آسیب نمی‌رساند. احتمالاً بافت موهای شما را تغییر نمی‌دهد یا باعث ریزش و شکستن آن نمی‌شود. محتمل‌ترین اثر مصرف رنگ مو تاریخ گذشته این است که کار نمی‌کند یا این‌که موهای شما تیره‌تر از آن چیزی است که پیش‌بینی می‌کردید. در برخی موارد، ممکن است نتایج رنگی ناهموار دریافت کنید. با این حال، برخی از اثرات منفی دیگری نیز وجود دارد که استفاده از رنگ موی تاریخ مصرف گذشته به طور بالقوه می‌تواند داشته باشد:

تغییر رنگ مایل به سبز؛ اولین نشانه رنگ مو تاریخ گذشته

در حالی‌که برخی افراد به طور حکایتی ادعا می‌کنند که رنگ موهای قدیمی موهای شما را سبز می‌کند، هیچ مدرک علمی که این موضوع را تایید کند وجود ندارد. با این حال، اگر موهای بلوند، سفید یا خاکستری روشن دارید، ممکن است پس از مصرف رنگ مو تاریخ گذشته، رنگ سبزی به خود بگیرد. این نتیجه اکسیداسیون بر روی فلزات سخت مانند مس است که در رنگ مو استفاده می‌شود.

واکنش‌های آلرژیک و سوختگی با مصرف رنگ مو تاریخ گذشته

رنگ موی دائمی باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در مو می‌شود و بیشتر با خطرات سلامتی مانند سوختگی و واکنش‌های آلرژیک همراه است. اما برخی از افراد همیشه علائم ناشی از رنگ مو را تجربه می‌کنند، چه جدید و چه قدیمی. برخی از مواد شیمیایی موجود در رنگ مو که ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک شوند عبارتند از:

  • پارافنیلن دی آمین (PPD)
  • رزورسینول
  • آمونیاک
  • آب اکسیژنه

اکسیداسیون ناشی از افزایش سن محصول، ممکن است اثر این مواد شیمیایی را تشدید کند.

مصرف رنگ موی تاریخ گذشته چه عوارضی دارد؟

علائم آلرژی

علائم حساسیت به رنگ مو ممکن است تا ۷۲ ساعت پس از مصرف رنگ مو تاریخ گذشته ظاهر شود. این علائم شامل موارد زیر است:

  • سوزش
  • قرمزی
  • زخم
  • خارش
  • تورم صورت
  • مشکلات تنفسی یا سایر علائم آنافیلاکسی

اگر به رنگ موی حاوی مواد شیمیایی حساس هستید یا به هر یک از ترکیبات آن حساسیت دارید، از مصرف رنگ مو تاریخ گذشته بپرهیزید.

موی چند رنگ در نتیجه استفاده از رنگ موی تاریخ گذشته

موهای سبز تنها نگرانی رنگی مربوط به مصرف رنگ مو تاریخ گذشته نیست. شما واقعاً راهی ندارید که بدانید بعد از مصرف به چه رنگی خواهید رسید. این امکان وجود دارد که در نهایت هیچ تغییری نداشته باشید، یعنی رنگ ممکن است کاملاً بی‌تأثیر باشد. همچنین، ممکن است رنگی کاملاً متفاوت با سایه روی جعبه تولید کند.

مصرف رنگ مو تاریخ گذشته عوارضی از جمله تغییر رنگ مو به سبز یا چند رنگ، عدم رنگ پذیری موها، موخوره، سوختگی پوست سر، تورم پوست و سایر واکنش‌های آلرژیک را به دنبال خواهد داشت.

بروز موخوره در صورت مصرف رنگ مو تاریخ گذشته

رنگ مویی که تاریخ مصرف آن تمام شده می‌تواند خطرناک باشد، نه فقط ناراحت کننده. می‌تواند آسیب جدی به موهای شما وارد کند. بعد از این‌که موها را آبکشی کردید، ممکن است در نهایت با وز شدگی مو مواجه شوید که نیاز به درمان و کوتاه کردن دارد. درمان وزی مو را از مقاله دیگر ما بیاموزید.

بروز موخوره

ماندگاری کم در صورت استفاده از رنگ مو تاریخ گذشته

اگر رنگ مو تاریخ مصرف گذشته استفاده کنید، احتمال این‌که ماندگاری رنگ موهای شما بسیار کم باشد، وجود دارد. در نهایت، رنگ موی تاریخ مصرف گذشته آن‌قدر قوی، شدید یا رنگدانه نیست. حتی اگر در وهله اول به رنگ مورد نظر خود برسید، ممکن است مدت زیادی دوام نیاورد. رنگ تاریخ مصرف گذشته حتی سریع‌تر از رنگ تازه محو می‌شود. پس شما با مصرف رنگ مو تاریخ گذشته، زمان خود را تلف کرده‌اید و اساساً موهای خود را بیهوده به خطر انداخته‌اید.

رنگ مو خانگی، بهترین جایگزین رنگ مو تاریخ مصرف گذشته

اگر می‌خواهید از مواد شیمیایی اجتناب کنید، می‌توانید از محصولات رنگ‌کننده موی ارگانیک، حنا یا رنگ موهای طبیعی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از موادی که ممکن است در آشپزخانه خود داشته باشید استفاده کنید. آب برخی میوه‌ها و اکسیرهای خانگی بیشترین تاثیر را روی موهای رنگ روشن دارند.

مواردی که می‌توانید برای رنگ کردن موهای خود در خانه استفاده کنید عبارتند از:

  • آب لیمو
  • چای بابونه
  • آب هویج
  • آب چغندر
  • قهوه

سخن آخر

اکثر تولید کنندگان توصیه می‌کنند که ماندگاری رنگ مو حدود 3 سال و بهتر است رنگ موی باز نشده در این بازه زمانی مورد استفاده قرار گیرد. رایج‌ترین نتیجه مصرف رنگ مو تاریخ گذشته این است که موهای شما تغییر رنگ نمی‌دهد. در برخی موارد، ممکن است نتایج رنگ آمیزی چند رنگ یا رنگ سبز داشته باشید. رنگ موی حاوی مواد شیمیایی ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک و سایر خطرات سلامتی شود. این واکنش‌ها ممکن است با افزایش سن محصول تشدید شود. پس توصیه می‌شود هرگز از رنگ موهای تاریخ گذشته استفاده نکنید.

سوالات متداول

در ادامه قصد داریم به رایج‌ترین سوالات درباره مصرف رنگ مو تاریخ گذشته پاسخ دهیم.


رنگ مو چه زمانی منقضی می‌شود؟

رنگ مو معمولاً پس از سه سال منقضی می‌شود، بنابراین مطمئن شوید که قبل از خرید رنگ‌های جدید، رنگ‌های قدیمی خود را مصرف کرده‌اید. اگر مطمئن نیستید که یک جعبه رنگ مو منقضی شده است یا نه و تاریخ انقضا روی محصول وجود ندارد، باید آن را باز کنید و کمی بررسی و کارآگاهی انجام دهید.

چگونه بفهمیم رنگ مو تاریخ مصرف گذشته است؟

رنگ موی باز شده، احتمالاً توسط قارچ یا باکتری آلوده شده است و باید دور انداخته شود. برخی از علائم انقضا ممکن است بوی قوی که شبیه بوی آمونیاک اصلی نیست، ایجاد کپک در اطراف درب، رگه‌های مایع و محصول رقیق باشد.

نتیجه مصرف رنگ مو تاریخ گذشته چیست؟

اگر از رنگ موهای قدیمی استفاده می‌کنید، ممکن است موهای شما سبز به نظر برسد. یا شاید رنگ به شما سایه تیره‌تری بدهد. شاید هم اصلاً کاری از پیش نبرد.

چگونه ماندگاری رنگ مو را افزایش دهیم؟

برای افزایش ماندگاری رنگ مو، بسته‌بندی را باز نکنید. هنگامی‌که جعبه را باز می‌کنید، محصول را در معرض نور قرار می‌دهید که می‌تواند فرآیند اکسیداسیون را آغاز کند. پس ظروف داخل بسته‌بندی را باز نکنید زیرا در معرض نور، هوا و باکتری قرار می‌گیرد.

رنگ موی ترکیب شده را چه مدت می‌توان نگه داشت؟

رنگ موهایی که قبلا مخلوط شده‌اند باید فورا استفاده شوند. هر چیزی که استفاده نمی‌کنید باید دور ریخته شود. اگر رنگ هنوز مخلوط نشده است، می‌توانید آن را برای جلسه بعدی رنگ کردن موهای خود نگه دارید، اما نه برای ماه‌ها و حتی سال‌ها.


نویسنده : سیران
تاریخ : سه شنبه 9 خرداد 1402
زمان : 19:55
مراقبت از پوست دست و رمز و رازی که باید بدانید


مراقبت از پوست دست و رمز و رازی که باید بدانید

در طول روز بارها و بارها دست‌هایتان را می‌شویید و از آن‌ها کار می‌کشید، آیا به‌اندازه کافی از آن‌ها مراقبت می‌کنید؟ چقدر به دست‌هایتان اهمیت می‌دهید؟ خشکی، لکه، تیرگی و چین‌وچروک پوست دست ناشی از این است که آن‌گونه که باید به آن‌ها اهمیت نمی‌دهید.

اما، زمان آن فرا رسیده که فقط با انجام چند مراقبت آسان و راحت پوست دست‌هایتان هم مانند پوست صورت شاداب و صاف باشد. کافی است یک روتین پوستی نه چندان سخت را در طول روز رعایت کنید.

ما اینجا هستیم تا به شما درباره اهمیت مراقبت از پوست دست بگوییم و راه‌کارهای مناسب و البته مؤثر را به شما ارائه دهیم تا این عضو مظلوم بدنتان بیشتر از این آسیب نبیند.

چرا باید از دستان خود مراقبت کنید؟

در طول روز موارد و مسائل زیادی وجود دارد که می‌توانند باعث خشکی، زبری یا حساس شدن دست‌ها شوند. بد نیست آن‌ها را به خوبی بشناسید و بدانید برای مراقبت از پوست دست چه باید کرد؟

چه عواملی باعث آسیب به پوست دست می‌شوند؟

قبل از اینکه بگوییم برای مراقبت از پوست دست چه باید کرد ، به مواردی می‌پردازیم که ممکن است باعث ایجاد خشکی، ترک و آسیب‌های دیگر به پوست دستانتان شوند:

شستشوی بیش از حد

از زمان همه‌گیری کووید-19، شستشوی بیش از حد دست‌ها بیشتر شد و کم کم به یک عادت تبدیل شد. اما، همین امر باعث خشکی شدید پوست و ابتلا به اگزما و درماتیت در خیلی از افراد شده است.

صابون نامناسب

استفاده از برخی از صابون‌ها می‌توانند باعث خشکی زیاد و حساس شدن پوست دست شوند. چرا که این محصولات حاوی ترکیبات خشن و قوی هستند و قادرند رطوبت پوست را از بین ببرند.

قرار گرفتن در معرض هوای سرد

در طول تابستان و به خصوص زمستان هوای خشک و سرد می‌تواند باعث کاهش رطوبت دست و خشکی آن شود. در کل، آب و هوا نقش موثری در سلامت پوست دست ایفا می‌کند که باید آن را در نظر گرفت.

استفاده از مواد شیمیایی

ضدعفونی‌کننده‌ها و پاک‌کننده‌های شیمیایی برای دست‌ها مضر هستند و استفاده مکرر از آن‌ها، باعث بروز مشکلات زیادی خواهد شد.

اهمیت مراقبت از پوست دست در چیست و چه باید کرد؟

اگر نمی‌خواهید دست‌هایتان زودتر از موعد، ظاهر صاف و روشن خود را از دست بدهند؛ توجه و مراقبت از پوست دست را در کارهای روزمره خود قرار دهید. توجه داشته باشید که شما در طول روز کارهای زیادی با دست‌هایتان انجام می‌دهید و همین کافی است تا بیشترین آسیب را به آن‌ها وارد کنید.

به همین منظور ما راه ‌های مراقبت از پوست دست را به شکل‌های مختلف ارائه کرده‌ایم تا شما را بیشتر در این زمینه آگاه کنیم:

نحوه مراقبت از پوست دست در تابستان

هر فصلی از سال با شرایط محیطی متفاوتی همراه است که می‌تواند به نوعی روی پوست شما تأثیر بگذارد. برای مثال، در تابستان با توجه به تابش نور خورشید باید حواستان به لکه‌ها و تیرگی پوست دستتان باشد. پس بیایید تا چند مورد مراقبت از پوست دست در تابستان را به شما معرفی کنیم:

دست‌ها را پس از شستن خشک کنید.

اساسی‌ترین مرحله مراقبت از پوست دست‌ها، شستن صحیح آن‌ها است. بنابراین اولین قدم این است که برای شستشوی دست‌هایتان از یک شوینده مرطوب کننده استفاده کنید.

مرطوب‌کننده مناسب برای مراقبت از پوست دست

مرطوب‌کننده را جدی بگیرید.

مرطوب کردن منظم به حفظ ظاهر طبیعی پوست کمک می‌کند. بهترین زمان برای استفاده از مرطوب کننده بلافاصله بعد از شستن دست‌ها است. جالب است بدانید که استفاده از مرطوب کننده علاوه بر درمان خشکی پوست دست نوعی درمان شکنندگی ناخن ها نیز به حساب می‌آیند.

نحوه مراقبت از پوست دست در زمستان

آب و هوای سرد و خشک زمستان بیشترین تأثیر را روی پوست به خصوص پوست دست می‌گذارد. از این رو اهمیت توجه و نگهداری از پوست دست در این فصل دو چندان خواهد شد. در ادامه چند روش را برای جلوگیری از خشکی دست‌ها و مراقبت از پوست دست در زمستان را به شما ارائه می‌کنیم:

استفاده از لایه‌بردار 

لایه‌برداری دست‌ها، سلول‌های مرده از لایه بالایی پوست را حذف می‌کند و آن را صاف‌تر نشان می‌دهد. بسیاری از کرم‌ها و لوسیون‌های دست حاوی لایه‌بردار هستند که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

استفاده از دستکش ابریشمی

استفاده از دستکش با آسترهای ابریشمی یا ساتن برای جلوگیری از خشن شدن دست‌ها و خشکی پوست در طول زمستان نقش بسزایی در جلوگیری از خشن و خشک شدن پوست ایفا می‌کند.

استفاده از مرطوب‌کننده‌ها

فرقی نمی‌کند در چه شرایطی و چه فصلی قرار دارید؛ استفاده از مرطوب کننده ضروری است. به خصوص در زمستان که می‌تواند به حفظ رطوبت و نرمی پوست در طول ماه‌های سرد زمستان کمک کند.

استفاده از پاک‌کننده‌های بدون الکل

اهمیت مراقبت از پوست دست در هنگام استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها و پاک‌کننده‌ها بسیار واجب و ضروری است. چراکه، الکل یک ماده خشک کننده است و پاک‌کننده‌های بدون الکل می‌توانند به جلوگیری از خشکی و ترک پوست در دراز مدت کمک کنند.

مراقبت از پوست دست‌ها در منزل

نحوه مراقبت از پوست دست‌ها در منزل

داشتن یک روتین پوستی منظم برای پوست دست می‌تواند بسیار مؤثرتر از آنچه که فکر می‌کنید؛ باشد. تنها با در نظر گرفتن چند مورد و مراقبت از پوست دست در منزل می‌توانید شادابی و سلامت دست‌های خود را همیشگی کنید. بهتر است این روند را به یک عادت در طول روز تبدیل کنید:

شست و شوی صحیح دست‌ها

صابون در از بین بردن میکروب‌ها مؤثر است زیرا غشای چربی آن‌ها را از بین می‌برد. اما در اثر شستشوی بیش از حد، پوست شروع به خشک و حساس شدن می‌کند که بهتر است به سراغ صابون مرطوب کننده دست بروید.

دست‌ها را به صورت منظم مرطوب نگه دارید

مرطوب کردن منظم به پوست شما کمک می‌کند تا صاف و هیدراته بماند. همچنین باعث کاهش علائم پیری و چین‌وچروک دست می‌شود.

روتین شبانه داشته باشید

اگر پوست شما بیش از حد خشک است، سعی کنید دستان خود را هر شب مرطوب کنید.

از لایه‌بردار هفتگی استفاده کنید

لایه برداری یک یا دو بار در هفته به پوست شما کمک می‌کند تا از شر لایه مرده سطحی پوست دست خلاص شود.

دستورالعمل ساخت اسکراب دست خانگی

یکی دیگر از راهکارهایی که در مراقبت از پوست دست به شما کمک می‌کند لایه‌بردارهای خانگی هستند. کافی است یک لایه بردار مانند شکر سفید، نمک دریا، کریستال‌های شکر، شکر قهوه‌ای، نمک، تفاله قهوه و... را انتخاب کنید. سپس در کنار یک روغن مورد علاقه‌تان یک اسکراب خانگی بسازید.

برای مثال، یکی از دستورالعمل‌های ساخت اسکراب دست در منزل می‌تواند به شکل زیر باشد:

  • نصف فنجان شکر، نمک، یا تفاله قهوه را در یک کاسه بریزید.
  • 4/1 فنجان هم روغن مورد نظرتان را به کاسه اضافه کنید.
  • در آخر می‌توانید از یک رایحه دلخواه مانند، لیمو و... استفاده کرده و اضافه کنید.

این مواد را به خوبی مخلوط کنید و در یک ظرف درب بسته قرار دهید. می‌توانید در طول روز یک یا دو بار از اسکراب دست استفاده کنید تا نرمی را دوباره به پوست دست‌هایتان برگردانید.

 جمع‌بندی

دست‌ها مهم‌ترین عضو بدن هستند که معمولاً نادیده گرفته می‌شوند. اگر می‌خواهید همیشه پوست دستتان صاف، شاداب و روشن باشد؛ اهمیت مراقبت از پوست دست خود را جدی بگیرید.


نویسنده : سیران
تاریخ : یک شنبه 7 خرداد 1402
زمان : 11:34
رفع دائمی چروک پیشانی در خانه


چروک پیشانی یکی از مشکلات پوستی است که معمولاً با پیر شدن و روزگار پیش می‌آید. این چروک‌ها معمولاً به دلیل تلاش مغز برای حفظ تعادل بین چشمان و بینی و همچنین تغییرات در ساختار پوست در اثر پیری شکل می‌گیرند. با این حال، از طریق مراعات تغذیه صحیح، مراقبت درست از پوست و زندگی سالم می‌توان به طور موثری از پیشگیری و کاهش چروک پیشانی استفاده کرد.

برخی از روش‌های پیشگیری و کاهش چروک پیشانی عبارتند از:

  • مصرف مواد غذایی با ویتامین های A،C و E
  • مصرف آب به میزان کافی
  • استفاده از محصولات مراقبت از پوست حاوی روغن‌های طبیعی مانند روغن آفتابگردان، زیتون و نارگیل
  • استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با فاکتور حفاظتی بالا
  • خواب به مدت کافی و در محیط خواب مناسب
  • تمرین و ورزش مرتب
  • رهایی از سیگار کشیدن و محدودیت مصرف الکل
  • استفاده از نوشیدنی‌های سالم و غذاهای پر از آنتی‌اکسیدان‌ها

اگر شما در جستجوی راه‌حل‌هایی برای کاهش چروک پیشانی هستید، همیشه بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا به شما کمک کند تا بهترین راهکار برای پیشگیری و درمان این مشکل پوستی را پیدا کنید.

چروک پیشانی چیست؟

 

چروک پیشانی چیست؟

چروک پیشانی چیست؟

 

چروک پیشانی یکی از نوع چروک‌های صورت است که در بینی و فرماندهی حاکم بر حاشیه‌ی ابروها شکل می‌گیرد. این چروک‌ها معمولاً به دلیل تنش عضلات پیشانی و همچنین کاهش کلاژن و الاستین در پوست در اثر پیری شکل می‌گیرند. همچنین برخی عوامل خارجی مانند آفتاب، سیگار کشیدن، تغییرات هورمونی و استفاده از مواد شیمیایی نیز ممکن است به شکل‌گیری چروک پیشانی کمک کنند.

چروک پیشانی معمولاً در سنین بالای ۳۰ سال شروع به شکل‌گیری می‌کند و با پیشرفت سن، به علت کاهش کلاژن و الاستین در پوست، عمیق‌تر و بیشتر شده و ممکن است برای افراد ظاهر غیرجذابی داشته باشد. به علاوه، این چروک‌ها ممکن است به شدت ریزش کنند و به همین دلیل، بسیار سخت است برای آنها از طریق استفاده از محصولات مرطوب کننده و کرم‌های ضد چروک، بهبود یابند.

درمان چروک پیشانی معمولاً شامل استفاده از محصولات ضد چروک، بوتاکس، روش‌های لیزر و جراحی پلاستیکی است. با این حال، مراقبت از پوست و رعایت رژیم غذایی مناسب، می‌تواند به طور موثری به کاهش و پیشگیری از چروک پیشانی کمک کند.

 

 

 

علت ایجاد چروک پیشانی

 

علت ایجاد چروک پیشانی

علت ایجاد چروک پیشانی

 

چروک پیشانی معمولاً به دلیل تنش عضلات پیشانی و کاهش کلاژن و الاستین در پوست شکل می‌گیرد. علل ایجاد چروک پیشانی عبارتند از:

تنش عضلات پیشانی: استفاده مکرر از عضلات پیشانی برای اعمال فشار و حرکات صورت، مانند ابرو برداشتن، می‌تواند باعث کشیدگی پوست در منطقه پیشانی شود و در نتیجه چروک پیشانی شکل بگیرد.

کاهش کلاژن و الاستین: با پیری، تولید کلاژن و الاستین که باعث حفظ انعطاف پوست می‌شوند، کاهش می‌یابد. همچنین، عوامل خارجی مانند آفتاب، سیگار کشیدن، تغییرات هورمونی و استفاده از مواد شیمیایی نیز می‌توانند کلاژن و الاستین را به شدت تحت تأثیر قرار دهند و علت ایجاد چروک پیشانی را تسریع کنند.

وراثت: عوامل ژنتیکی همچنین می‌توانند نقشی در شکل‌گیری چروک پیشانی داشته باشند. در برخی افراد، پوست با اینکه هیچ یک از عوامل بالا بر روی آن تأثیر ندارند، باز هم به دلیل وراثت به سرعت خشک و کمرویی می‌شود و در نتیجه چروک پیشانی شکل می‌گیرد.

ایجاد تغییرات در ساختار استخوانی صورت: با گذشت زمان، ساختار استخوانی صورت تغییر می‌کند و ممکن است باعث شکل‌گیری چروک پیشانی شود.

به طور کلی، علت اصلی چروک پیشانی ترکیبی از تنش عضلات پیشانی، کاهش کلاژن و الاستین و عوامل خارجی مانند آفتاب، سیگار کشیدن می باشد که می تواند تاثیرات بسیار بدی بر روی پوست داشته باشد.

انواع چین و چروک پیشانی

 

انواع چین و چروک پیشانی

انواع چین و چروک پیشانی

 

چروک پیشانی یکی از انواع چین های صورت است که می‌تواند به صورت عمیق یا سطحی باشد. انواع دیگر چین و چروک پیشانی عبارتند از:

چروک پیشانی داینامیک

چروک پیشانی داینامیک یا رفتاری به چروک هایی گفته می‌شود که به دلیل تنش عضلانی پوست، در حالت های خاص و موقتی شکل می‌گیرند و با تغییر انحنای صورت، از جمله تغییرات عاطفی و ابرو برداشتن، تغییر می‌کنند. این نوع چروک پیشانی به طور معمول در افراد جوانتر و با پوستی بدون چین و چروک دیده می‌شوند.

این چروک‌ها به دلیل تنش عضلانی به وجود می‌آیند و زمانی که عضلات پوست در حال فعالیت هستند، مثل هنگام خندیدن، گریه کردن، برانگیختگی، عصبانیت و یا برای دیدن چیزی دور، به وضوح مشاهده می‌شوند. به طور کلی، چروک پیشانی داینامیک به طور موقتی است و هنگامی که عضلات پوست آرام می‌شوند، از بین می‌روند.

درمان چروک پیشانی داینامیک شامل استفاده از برخی روش‌های غیر جراحی مانند تزریق بوتولینوم توکسین (Botox) می‌شود که به عضلات پوست اجازه نمی‌دهد به شدت فعال شوند و در نتیجه کاهش چروک پیشانی داینامیک ایجاد می‌کند.

چروک پیشانی استاتیک

چروک پیشانی استاتیک یا ثابت به چین‌هایی گفته می‌شود که در نتیجه عوامل خارجی و ذاتی پوست به وجود می‌آیند و به صورت ثابت و همیشگی در پوست باقی می‌مانند. این نوع چروک پیشانی معمولا در افراد سالخورده‌تر و با پوستی که از قبل دارای چین و چروک است، دیده می‌شود.

عوامل خارجی مانند تابش ماوراء بنفش، آلودگی هوا، استفاده از تنباکو و الکل، مصرف داروهای خاص و ذاتی مانند کاهش کلاژن و الاستین، از عواملی هستند که باعث شکل گیری چروک پیشانی استاتیک می‌شوند.

درمان چین و چروک پیشانی استاتیک شامل استفاده از روش‌هایی مانند لیزر، پیلینگ شیمیایی، میکرونیدلینگ، تزریق فیلر و یا جراحی پلاستیک است که با هدف کاهش ظاهر چین و چروک استاتیک در پوست انجام می‌شود. همچنین مراقبت‌های پوستی منظم مانند استفاده از کرم های ضد چروک، مرطوب کننده ها و عوامل ضد آفتاب، نقش مهمی در پیشگیری و کاهش ظاهر چین و چروک پیشانی استاتیک دارند.

راهکارهایی برای جلوگیری از چروک پیشانی

 

راهکارهایی برای جلوگیری از چروک پیشانی

راهکارهایی برای جلوگیری از چروک پیشانی

 

چروک پیشانی یکی از مشکلات پوستی مشترک در افراد است که با پیری و تغییرات طبیعی پوست همراه است. با این حال، از آنجایی که برخی از عوامل خارجی و داخلی می‌توانند به شکل ظاهری بر روی پوست تأثیر بگذارند، برخی راهکارهایی وجود دارند که می‌توانند کمک کنند تا پوست در برابر چین و چروک پیشانی مقاومت کند و بهبود یابد. در ادامه به برخی از راهکارهایی که برای جلوگیری از چروک پیشانی می‌توانید استفاده کنید، اشاره می‌شود:

مراقبت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش

تابش ماوراء بنفش از عوامل مهمی است که می‌تواند به شدت بر روی پوست تأثیر بگذارد و باعث شکل گیری چین و چروک پیشانی شود. بنابراین، مراقبت از پوست در برابر این نوع تابش بسیار مهم است. در ادامه به برخی از روش‌های مراقبت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش اشاره می‌کنیم:

استفاده از کرم ضدآفتاب: استفاده از کرم ضدآفتاب با فاکتور حفاظتی بالا می‌تواند به شدت در جلوگیری از آسیب‌های ناشی از تابش ماوراء بنفش موثر باشد. برای انتخاب کرم ضدآفتاب بهتر است به توصیه پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید.

استفاده از کلاه، عینک و لباس‌های محافظ: استفاده از کلاه، عینک آفتابی و لباس‌هایی که برای حفاظت از پوست در برابر تابش ماوراء بنفش طراحی شده‌اند، می‌تواند به شدت در جلوگیری از آسیب‌های پوستی مفید باشد.

اجتناب از تابیدن به نور آفتاب در ساعت‌های پرتابش: ساعت‌هایی که نور آفتاب بیشتر است، مانند ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر، باید از تابیدن به نور آفتاب اجتناب شود.

مراقبت از پوست پس از تابش آفتاب

پس از تابش آفتاب، پوست به نوعی خشک می‌شود و اگر به درستی مراقبت نشود، ممکن است آسیب ببیند. بنابراین، پوست باید پس از تابش آفتاب با یک مرطوب کننده مناسب مراقبت شود.

در کل، برای جلوگیری از چروک پیشانی، مراقبت از پوست و داشتن روتین پوستی منظم می تواند تاثیر بسیاری داشته باشد و به درمان مشکلات پوستی شما کمک بسیاری نماید.

دوری از عوامل استرس زا

استرس یکی از عواملی است که می‌تواند بر روی سلامتی کلیه بخش‌های بدن، از جمله پوست، تأثیر بگذارد. به همین دلیل، دوری از عوامل استرس زا می‌تواند به شدت در جلوگیری از شکل گیری چین و چروک پیشانی مفید باشد. در ادامه به برخی از راهکارهایی که می‌تواند به شما کمک کند تا با استرس بهتر کنار بیایید، اشاره می‌کنیم:

ورزش و فعالیت‌های تفریحی: ورزش و فعالیت‌های تفریحی می‌توانند به شما کمک کنند تا با استرس بهتر کنار بیایید و روحیه‌تان را بهبود ببخشید. همچنین، ورزش می‌تواند به شما کمک کند تا سلامتی عمومی بدن خود را نیز بهبود ببخشید.

آموزش تکنیک‌های مدیتیشن: تکنیک‌های مدیتیشن می‌تواند به شما کمک کند تا با استرس بهتر کنار بیایید و آرامش روحی خود را بهبود بخشید.

خواب کافی: خواب کافی می‌تواند به شما کمک کند تا با استرس بهتر کنار بیایید و روحیه‌تان را بهبود ببخشید. برای کسانی که به مشکل خواب روبرو هستند، می‌توان با مشاوره پزشک متخصص یا روان‌شناس به راهکارهای مناسب برای بهبود خواب دست پیدا کرد.

مدیریت زمان: مدیریت زمان می‌تواند به شما کمک کند تا با استرس بهتر کنار بیایید و فشار کاری و روزمره‌ی خود را کاهش دهید.

در کل، دوری از عوامل استرس زا می‌تواند به شما کمک کند تا سلامت روحی و جسمی خود را حفظ کنید و باعث جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی شده و از سلامتی پوست خود مراقبت نمایید.

مصرف آب کافی

مصرف آب کافی به عنوان یکی از راهکارهای مهم در جلوگیری از چروک پیشانی بسیار مهم است. این موضوع به دلیل اینکه مصرف کافی آب باعث حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از خشکی و پوست خشک می‌شود. همچنین، مصرف آب کافی به عنوان یکی از راهکارهایی که می‌تواند به کاهش تولید چین و چروک پیشانی کمک کند، شناخته شده است. در ادامه به برخی از نکات مربوط به مصرف آب کافی برای جلوگیری از چین و چروک پیشانی اشاره می‌کنیم:

 مصرف آب به میزان کافی: مصرف آب به میزان کافی می‌تواند به حفظ رطوبت پوست کمک کند و به عنوان یکی از راهکارهایی که می‌تواند به جلوگیری از شکل گیری چین و چروک پیشانی کمک کند، شناخته شده است. مصرف آب به میزان کافی به اندازه حداقل ۸ لیوان در روز (حداقل ۲ لیتر) توصیه می‌شود.

مصرف مایعات دیگر: مصرف مایعات دیگری همچون چای، قهوه و نوشابه‌های گازدار ممکن است به نظر بیاید که می‌توانند به افزایش میزان مایع در بدن کمک کنند، اما در عمل این موارد می‌توانند باعث افزایش دفع آب از بدن و به تبع آن، خشکی پوست شوند.

مصرف مواد غذایی غنی از آب: مصرف مواد غذایی غنی از آب مانند سبزیجات و میوه‌ها می‌تواند به حفظ رطوبت پوست کمک کند. همچنین، مصرف مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان نیز می تواند به سلامتی پوست شما کمک نماید.

خودداری از استعمال سیگار

خودداری از استعمال سیگار یکی دیگر از راهکارهای مهم در جلوگیری از چین و چروک پیشانی است. سیگار شامل ترکیباتی است که باعث خشکی پوست و کاهش تولید کلاژن و الاستین می‌شوند و به تبع آن، می‌تواند به شکل گیری چین و چروک پیشانی و علائم پیری پوست کمک کند. در ادامه به برخی از نکات مربوط به خودداری از استعمال سیگار برای جلوگیری از چین و چروک پیشانی اشاره می‌کنیم:

۱- کاهش میزان استعمال سیگار: اگر شما سیگاری هستید، یکی از بهترین راهکارهایی که می‌تواند به کاهش چین و چروک پیشانی کمک کند، کاهش میزان استعمال سیگار است. اگر همچنان قصد استعمال سیگار را دارید، حداقل می‌توانید تعداد سیگارهای خود را کاهش دهید.

انجام یوگای صورت

یوگا صورت یا “فیس یوگا” به مجموعه تمریناتی گفته می‌شود که برای تقویت عضلات صورت و حفظ سلامتی پوست صورت طراحی شده‌اند. این تمرینات شامل جلوگیری از چین و چروک پیشانی، کاهش تورم صورت، افزایش جریان خون در پوست، بهبود رنگ پوست و حفظ جوانی پوست می‌باشند. در ادامه به برخی از تمرینات یوگای صورت که می‌تواند در جلوگیری از چین و چروک پیشانی مفید باشد، اشاره می‌کنیم:

1- تمرین “V”: در این تمرین شما باید دهانتان را ببندید و دندان‌هایتان را روی هم قرار دهید. سپس با لبانتان به شکل یک V بگشایید و خود را در این حالت برای چند ثانیه نگه دارید. سپس دهانتان را به حالت اولیه برگردانید و تکرار کنید.

۲- تمرین “نوار لبخند”: در این تمرین شما باید لبانتان را به شکلی که شبیه به لبخند باشد به هم چسبانید و برای چند ثانیه نگه دارید. سپس لبانتان را به حالت اولیه برگردانید و تکرار کنید.

۳- تمرین “ماساژ چانه”: در این تمرین شما باید پشت دستانتان را به یکدیگر نزدیک کنید و آنها را به سمت پایین چانه حرکت دهید. سپس با استفاده از انگشتانتان ماساژی به سمت بالا از زیر چانه به سمت گوشان خود انجام دهید.

۴- تمرین “ماساژ یخ”: در این تمرین شما باید یک قطعه یخ را با استفاده از یک پارچه روی پوست صورتتان قرار دهید و به آرامی آن را در دورانی به مدت چند دقیقه ماساژ دهید.

داشتن یک روتین پوستی مناسب

داشتن یک روتین پوستی مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا از پوست خود بهتر مراقبت کنید و از چین و چروک پیشانی جلوگیری کنید. برخی از مراحلی که می‌توانید در روتین پوستی خود انجام دهید عبارتند از:

شستشو: پوست شما در معرض آلودگی ها و ذرات مختلف هستند، بنابراین شستشوی مناسب پوست شما از اهمیت بالایی برخوردار است. شما باید هر روز صبح و شب پوست خود را با آب گرم و صابون مناسب شستشو دهید.

استفاده از تونر: پس از شستشو، استفاده از تونر می‌تواند به پوست شما کمک کند تا بازیابی شود و آماده دریافت مرطوب کننده باشد.

مرطوب کننده: استفاده از مرطوب کننده می‌تواند به پوست شما کمک کند تا نرم و لطیف بماند و از خشکی جلوگیری کند. پس از شستشو و استفاده از تونر، می‌توانید یک لایه رقیق از مرطوب کننده روی پوست خود بزنید.

استفاده از کرم ضد آفتاب: استفاده از کرم ضد آفتاب می‌تواند به پوست شما کمک کند تا در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت شود و از آسیب دیدن پوست جلوگیری کند.

استفاده از ماسک صورت: استفاده از ماسک صورت می‌تواند به پوست شما کمک کند تا نرم و صاف شود و از چین و چروک پیشانی جلوگیری کند. می‌توانید از ماسک‌های طبیعی مثل ماسک آووکادو و عسل استفاده کنید.

مصرف آب کافی: برای حفظ پوست سالم و شاداب، باید آب کافی مصرف نمایید تا بتوانید رطوبت را به پوست خود هدیه دهید.


نویسنده : سیران
تاریخ : شنبه 6 خرداد 1402
زمان : 14:12
چه SPF در ضد آفتاب برای پوست شما مناسب است؟


با توجه به اینکه به فصل گرما و آفتاب سوزان رسیدیم و البته زمان زیادی از روز را خارج از خانه می‌گذرانید، مطمئنا درباره اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب و البته خرید کرم ضد آفتاب شنیده‌اید.

در حالی که استفاده از کرم ضد آفتاب بهتر از استفاده نکردن از آن است، اما با این حال بهتر است ضد آفتابی را انتخاب و خریداری کنید که از پوست شما در برابر طیف وسیعی از اشعه ماوراء بنفش محافظت کند یا حداقل ضد آفتابی با SPF 30 انتخاب کنید. این توصیه‌ها برای افراد با هر رنگ پوست صدق می‌کند. در حالت ایده آل، شما همچنین باید ۳۰ دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب، ضد آفتاب را روی پوست خود بزنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد SPF و نحوه محافظت از پوست خود در برابر نور خورشید، ادامه مطلب را بخوانید.

آیا SPF مهم است؟

SPF مخفف فاکتور محافظت در برابر آفتاب است. در کرم‌های ضد آفتاب، SPF به جلوگیری از تابش و اثرگذاری اشعه خورشید روی پوست شما کمک می‌کند.

خورشید دو نوع اشعه ساطع می‌کند: اشعه UVA و UVB. اشعه UVA به علائم پیری در پوست، مانند چین و چروک و افتادگی کمک می‌کند. اشعه‌های UVB بیشتر سرطان‌زا هستند و اغلب موجب آفتاب سوختگی در افراد می‌شوند. پرتوهای UVA همچنین اشعه‌های UVB را واکنش پذیرتر می‌کنند، بنابراین ترکیب این دو می‌تواند کشنده باشد.

تقریباً هر زمان که بیرون یا نزدیک پنجره‌ای هستید که آفتاب دارد، در معرض تشعشعات مضر خورشید قرار می‌گیرید. حتی اگر مستعد آفتاب سوختگی نباشید، این اشعه می‌تواند روی پوست شما تأثیر بگذارد.

SPF به افزایش دفاع طبیعی پوست شما در برابر اشعه‌های مضر خورشید کمک می‌کند. به عنوان مثال، SPF 15 حدود ۱۵ برابر بیشتر از پوست معمولی و بدون کرم ضد آفتاب، از این اشعه‌ها محافظت می‌کند. بنابراین، SPF 50، ۵۰ برابر بیشتر از پوست بدون ضد آفتاب خاصیت محافظتی دارد. انتخاب یک کرم ضد آفتاب با قابلیت محافظت از پوست در برابر طیف وسیعی از اشعه‌ها به این معنی است که ضد آفتابی را انتخاب کنید که هم در برابر اشعه‌های UVA و هم UVB از پوست محافظت کند.

آیا افراد با پوست تیره باز هم به SPF بالا نیاز دارند؟

ضد آفتاب با SPF مناسب پوست

بسیاری از مردم به اشتباه بر این باورند که افرادی که پوست تیره‌تری دارند نیازی به کرم ضد آفتاب ندارند، اما یک مطالعه نشان داده که میزان سرطان کشنده پوست در میان افراد سیاه‌پوست حاضر در این مطالعه بیشتر بوده است. 

ضد آفتاب برای نوزادان و کودکان نوپا

شما باید از کرم ضد آفتاب برای نوزادان زیر ۶ ماه خودداری کنید. این بدان معنا نیست که آنها در معرض آسیب خورشید نیستند. کرم ضد آفتاب می‌تواند برای نوزادان مضر باشد، زیرا خطر و عوارض جانبی ناشی از مواد شیمیایی موجود در کرم‌های ضد آفتاب ممکن است از خطر اشعه‌های خورشید برای نوزادان بیشتر باشد. بهتر است نوزادان زیر ۶ ماه را در سایه نگه دارید و لباس‌های محافظ به آنها بپوشانید تا از آنها از قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت کنید.

هنگام انتخاب یک کرم ضد آفتاب برای کودک خود، محصولی را انتخاب کنید که حداقل SPF 30 داشته باشد. اکثر کرم‌های ضد آفتاب کودک دارای SPF 50 هستند. لازم نیست از ضد آفتاب مخصوص کودک استفاده کنید، اما بسیاری از ضد آفتاب‌های کودک حاوی مواد خاصی هستند که از پوست آسیب پذیر کودکان محافظت می‌کند و برای این پوست‌ها به طور خاص ساخته شده‌اند.

آیا SPF روی مدت زمانی که کرم ضد آفتاب از پوست شما محافظت می‌کند تأثیر می‌گذارد؟

کرم ضد آفتاب به طور متوسط ​​دو ساعت دوام دارد. این بدان معناست که شما باید هر دو ساعت یکبار آن را تمدید کنید. اگر زیاد عرق می‌کنید، متوجه سوزش پوست خود شدید یا زمانی را در آب می‌گذرانید، بهتر است دفعات بیشتری کرم ضد آفتاب خود را تمدید کنید.

انتخاب ضد آفتاب

ضد آفتاب با SPF مناسب پوست

اگر مدت زمان قرار گرفتن شما در معرض نور خورشید کم است، می‌توانید از یک مرطوب کننده یا ضد آفتاب رنگی با SPF 15 استفاده کنید. با این حال، برای موقعیت‌های دیگر، باید فعالیت خود را در فضای باز در نظر بگیرید تا مشخص کنید چه نوع ضد آفتابی را باید استفاده کنید. در حال حاضر انواع مختلف ضد آفتاب در بازار وجود دارد که می‌توانید از میان آنها بهترین گزینه را انتخاب کنید.

ضد آفتاب مقاوم در برابر آب

کرم ضد آفتاب مقاوم در برابر آب می‌تواند برای زمانی که فعالیت‌های آبی دارید گزینه مناسبی باشد، اما اگر ورزش‌هایی انجام می‌دهید که باعث می‌شود SPF داخل چشمتان شود، این محصول می‌تواند گزینه مناسبی نباشد. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که هیچ ضد آفتابی واقعا ضد آب نیست.

اسپری ضد آفتاب

این نوع کرم ضد آفتاب مخصوصاً در بین والدین بسیار محبوب است و از آن برای کودکان خود بسیار استفاده می‌کنند. اما با این حال، اسپری ضد آفتاب توسط برخی از کارشناسان تایید نمی‌شود و توصیه می‌کنند والدین به جای اسپری، ابتدا کرم ضد آفتاب را انتخاب کنند. اسپری ضد آفتاب ممکن است مواد شیمیایی مضری داشته باشد که همین مواد می‌توانند مشکلات تنفسی برای کودک شما به وجود آورند.

ضد آفتاب محافظ انواع اشعه‌های مضر

ضد آفتاب‌هایی که برای محافظت از طیف گسترده‌ای از اشعه‌های مضر وجود دارند، از پوست شما در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت می‌کنند. اگر به پوست خود اهمیت می‌دهید و دوست دارید از آن در برابر خورشید محافظت کنید، این نوع ضد آفتاب گزینه‌ی مناسبی برای شما خواهد بود.

ضد آفتاب کاملا طبیعی

اکثر ضد آفتاب‌های مبتنی بر مواد معدنی به خوبی ضد آفتاب‌های حاوی مواد شیمیایی برای مواد فعال عمل نمی‌کنند. کرم‌های ضد آفتابی که برچسب «طبیعی» دارند، معمولاً بر پایه مواد معدنی هستند. اگر به دنبال یک کرم ضد آفتاب کاملا طبیعی هستید، ضد آفتابی را انتخاب کنید که بر پایه روغن زیتون یا روغن نارگیل ساخته شده‌اند و بیشترین محافظت را در برابر اشعه‌های مضر خورشید ارائه می‌کنند. هم روغن زیتون و هم روغن نارگیل دارای SPF طبیعی حدود ۸ هستند، بنابراین ضد آفتاب‌هایی که از این روغن‌های به عنوان پایه استفاده می‌کنند دارای یک زیرسازی SPF طبیعی خوب هستند.

SPF کم در مقابل SPF بالا

ضد آفتاب با SPF مناسب پوست

بسیاری از ضد آفتاب‌ها آنقدر که در تبلیغات بزرگ و موثر جلوه می‌دهند، اثرگذار نیستند، بنابراین در انتخاب SPF بسیار کم مراقب باشید. برای انتخاب ضد آفتاب خوب است بدانید که بعد از SPF 50 دیگر هیچ رقم محافظتی بزرگتری وجود ندارد، اما این احتمال وجود دارد که ضد آفتابی که ادعا می‌کند اس پی اف ۵۰ دارد، در واقع SPF کمتری داشته باشد. وقتی در مورد محصولی شک دارید، سراغ آن مدلی از آن برند بروید که اس پی اف ۵۰ دارد.

آیا می‌توانید با استفاده از ضد آفتاب برنزه شوید؟

با استفاده از کرم ضد آفتاب همچنان می‌توانید برنزه شوید. ضد آفتاب باید به طور مداوم استفاده و تمدید شود و اگر زمان زیادی را در استخر یا آب می‌گذرانید، باید بدانید که با تماس با آب و عرق کردن این کرم از روی پوست شما پاک خواهد شد.

 

سخن پایانی

استفاده از کرم ضد آفتاب اصلی‌ترین روش برای کاهش عوارض جانبی منفی اشعه مضر UVA و UVB خورشید است. بزرگسالان در هر سن و رنگ پوستی باید حداقل از SPF 30 در تمام فعالیت‌های خارج از منزل استفاده کنند. کودکان بالای ۶ ماه باید از ضد آفتاب‌های کرمی با حداقل SPF 30 استفاده کنند. لباس‌های محافظ و قرار دادن کودکان در سایه نیز می‌تواند به محافظت از آنها و حتی خود شما در برابر نور خورشید کمک کند.


نویسنده : سیران
تاریخ : جمعه 5 خرداد 1402
زمان : 19:2
نکات مهم درمان خشکی مو


نکات مهم درمان خشکی مو

خشکی و به دنبال آن شکنندگی تارهای مو می توانند تحت تاثیر عوامل مختلف و بسیار زیادی رخ دهند. درمان این مسئله قطعا دغدغه بسیاری از افرادی می باشد که به زیبایی و سلامت موهای خود اهمیت می دهد. به همین خاطر پوست من قصد دارد تا امروز نکات مهم درمان خشکی مو با بیان کند،  پس با ما همراه باشید.

چرا موها خشک می شوند؟

در گام اول باید بدانیم که چرا موها خشک می شوند؟ این مورد به ما در جلوگیری از خشکی موها کمک می نماید.

اولین دلیلی که به ذهن هر فردی ممکن است خطور کند، رنگ و دکلره می باشد! بله یکی از اصلی ترین دلایل خشکی مو استفاده از رنگ مو و دکلره و مواد شیمایی مضر و آسیب رسان می باشد.

قرار دادن بیش از حد موها در برابر نور خورشید نیز می تواند از دیگر دلایل خشکی موها باشد. داشتن تغذیه نامناسب و شست و شوی بیش از اندازه مو به خصوص با استفاده از شوینده های نا مناسب نیز جزو دلایلی دیگر خشکی موها می باشند.

علاوه بر این یکی از دلایل عمده خشکی مو، استفاده از دستگاه های حرارتی مو مانند سشوار، اتو مو، حالت دهنده ها و … می باشند.

نکات مهم درمان خشکی مو

به تغذیه موهای خود توجه کنید.

نکات مهم درمان خشکی مو

تغذیه موها جزو نکات مهمی است که هم در رفع خشکی مو و هم در بهبود سلامت موها مهم است. علاوه بر این تغذیه نقش موثری نیز در افزایش استحکام تارهای مو دارد. استفاده از کپسول های مولتی ویتامین شامل ویتامین های A، بیوتین، زینک، آهن و … به بهبود سلامت مو کمک بسیار زیادی می نماید.

علاوه بر این سعی کنید در رژیم غذایی خود از مواد غذایی حاوی امگا ۳ و آنتی اکسیدان بیشتر استفاده نمایید. مواد غذایی مانند گردو، گوجه، پرتقال، ماهی، لوبیا قرمز و …

هر روز موها را نشویید

نکات مهم درمان خشکی مو

شست و شوی روزانه مو به خصوص با استفاده از شوینده های حاوی سولفات، یکی از اصلی ترین دلایل خشکی مو می باشد. علاوه بر این شست و شو موها با آب حاوی کلر و استفاده مرتب از استخر نیز می تواند باعث خشکی مو و پوست شما گردد.

سعی کنید به طور روزانه موها را نشویید. و به طور کلی برای شست و شوی موهای خود از شامپو های تخصصی موهای خود یا شامپوهای حاوی ترکیبات رطوبت رسان استفاده نمایید. همچنین لازم است که دقت داشته باشید شوینده انتخابی شما، با پوست سر سازگار باشد.

در صورت استفاده از رنگ و دکلره، مراقبت درستی از موها داشته باشید.

سعی کنید تا جایی که امکان دارد از رنگ و دکلره استفاده نکنید. و یا این که به جای استفاده از رنگ های شیمایی، از رنگ موهای طبیعی استفاده نمایید. اما در صورت استفاده باید مراقبت بسیار دقیقی از موها عمل  آورید.

ابتدا باید از شوینده های تخصصی موهای رنگ شده استفاده نمایید. علاوه بر این لازم است که بعد از استفاده از شوینده از ماسک مو موهای رنگ شده استفاده کنید.

بعد از استحمام نیز استفاده از اسپری مو، کرم مو و روغن مو ضروری می باشد و تا جایی که امکان دارد نیز نباید از سشوار و سایر وسایل حرارتی مو استفاده نمایید.

استفاده از روغن های گیاهی را جدی بگیرید

نکات مهم درمان خشکی مو

روغن درمانی موها را به دو شکل باید انجام دهید. ابتدا دو بار در طول هفته تمام موهای خود را به روغن های گیاهی و طبیعی آغشته کنید به طوری که موها کاملا چرب شده و براق شوند. اجازه دهید روغن ۲ الی ۴ ساعت روی موها بماند و سپس آن ها را بشویید.

مرحله دوم روغن درمانی بعد از هر بار استحمام باید صورت گیرد. برای این مرحله بهتر است از روغن آرگان استفاده نمایید. بعد از استحمام و قبل از استفاده از سشوار، چند قطره روغن آرگان را کف دست خود قرار داده و آن را گرم کنید. سپس ساقه مو به خصوص بخش انتهایی موهای خود را ماساژ دهید.

از وسایل حرارتی استفاده نکنید.

نکات مهم درمان خشکی مو

وسایل حرارتی مو به علت این که در کمترین زمان ممکن آب موها را از بین می برند، باعث خشکی شدید موها  و شکنندگی آن ها می گردند. علاوه بر این، از جمله مهم ترین دلایل ایجاد مو خوره نیز می باشند.

اگر موهای بلندی دارید و نیاز دارید که مرتب از سشوار استفاده نمایید. بهتر است آن را روی باد سرد قرار داده و از فاصله ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر روی موهای خود استفاده کنید. علاوه بر این لازم است که قبل از استفاده از سشوار از محصولات محافظت از حرارت مو استفاده نمایید تا موها آسیب کمتری ببینند.

سخن پایانی ...

درمان خشکی مو امری زمان بر است و نیاز به وقت و هزینه بسیاری دارد. در درجه اول توصیه می گردد که از خشکی موهای خود جلوگیری کنید. اما در صورت خشک شدن مو، لازم است که مراقبت های توصیه شده را جدی گرفته و به طور منظم انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.


نویسنده : سیران
تاریخ : پنج شنبه 4 خرداد 1402
زمان : 19:37
13 سبک ترند آرایش ژاپنی!!!


آرایش ژاپنی یکی از متدهای آرایشی تاریخی و قدیمی است که بر اساس اسناد به دست آمده از مصر باستان، این روش آرایشی به ۳ هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد. در ژاپن در اوایل قرن هفدهم زنان برای آرایش از پودر برنج استفاده می کردند که به این روش oshiroi گفته میشود. هم اکنون نیز آرایش به سبک ژاپنی برای زنان و مردان همچنان ادامه دارد و هردو از آرایش به سبک ژاپنی بهره خواهند برد.

با کمی جستجو در بازارهای ژاپن در سالهای اخیر متوجه خواهیم شد که فروشگاههای لوازم آرایشی با ۱۱ درصد کاهش روبرو هستند ولی در مقابل، آرایش به سبک مردانه در سال ۲۰۲۱ با ۴ درصد رشد روبرو میباشد و بخش آرایشی در این زمینه رشد ۴ درصدی را تجربه می کند. باورها بر این است که دلیل رشد آرایش مردان در این سال ها تماس های ویدیویی و تصویری به دلیل به وجود آمدن پاندمی کرونا و تماس های تصویری بیشتر است.

سبک ها و روش های بسیار زیبایی برای آرایش سنتی ژاپنی خوب وجود دارد که نمی توان آنها را فراموش کرد و از دست داد. در این مقاله تلاش می‌کنیم تا ۱۳ روش بسیار زیبا از سبک آرایش ژاپنی را با کمی توضیح به شما معرفی کنیم پس با ما همراه باشید.

آرایش اولیه و پایه ژاپنی

آرایش اولیه و پایه ژاپنی برای کسانی مناسب است که میخواهند به محیط باز بروند و تصاویری برای شبکه های اجتماعی به ثبت برسانند زیرا این روش آرایشی بسیار ساده است و شما بعد از انجام آن خواهید دید که فرد، آرایش صورت انجام داده است اما به اصطلاح شبیه اسپاگتی نمیباشد. منظور از اسپاگتی این است که فرد علاوه بر داشتن آرایش ساده و سبک چهره‌ای رنگی و آرایش کرده نخواهد داشت.

راز مهم برای این سبک آرایشی آماده سازی پوست به روشی بسیار عالی می باشد. روش آماده سازی برای این سبک آرایشی با استفاده از سایه چشم بسیار روشن، رژ لب روشن و مژه های آراسته و زیبا با استفاده از یک ریمل خوب امکان پذیر است.

13 سبک ترند آرایش ژاپنی

آرایش به سبک صورت تمیز ( suppin )

سبک آرایش ساپین یا صورت تمیز یکی از سبک های بسیار معروف در آرایش ژاپنی است. روش آرایشی که اغلب توسط ژاپنی ها استفاده می شود به صورتی است که بعد از آرایش به نظر می‌رسد که صورت شما کاملاً تمیز می باشد و آرایشی بر روی چهره شما قرار ندارد. به این سبک آرایشی در ژاپن ساپین ( SUPPIN ) این گفته می شود.

چه کسی دوست ندارد که همیشه صورتی بدون لک، جوش یا حلقه های تیره که زیبایی چهره را به خطر می‌اندازند نداشته باشد. این سبک آرایشی برای پنهان کردن عیوب ظاهری صورت و در مقابل برجسته کردن موارد زیبایی چهره به کار می رود بدون این که به نظر برسد که واقعاً آرایشی بر روی چهره انجام شده است. در این سبک آرایشی علاوه بر برطرف کردن لک و جوش میتوانید به اطرافیان القا کنید که آرایشی بر روی صورت شما وجود ندارد.

آرایش-به-سبک-صورت-تمیز-(-suppin-)-آرایش-سرا

آرایش به سبک gyaru

در سبک آرایشی گیارو ( GYARU ) که یکی از انواع سبک های آرایش ژاپنی معروف است میبایست چشمها را برجسته تر به نمایش درآورد. در این سبک آرایشی، چهره به ظاهری عروسکی نزدیک تر می شود و باعث میشود چهره از حالت عادی و نرمال خارج شود. اما هیچ چیز در این سبک آرایشی باعث نمی شود تا شما از این سبک آرایشی در طول روز و برای انجام کارهای روزمره استفاده نکنید.

هر کدام از این سبک های آرایشی استایل خاص خود را دارند و باعث می‌شوند تا هنگام استفاده از آن ها راحتی خاصی را بعد از آرایش احساس کنید و در طول روز بتوانید از آنها استفاده کنید. استفاده از سبک آرایش گیارو یکی از سبکهای به روز و ترند ژاپنی می باشد و میتوانید از این سبک آرایشی در زمانی که علاقه مند به آرایش به سبک عروسکی باشید استفاده کنید.

آرایش به سبک IDOL

آرایش به سبک IDOL تکنیکی است که استفاده می شود تا چهره ظاهری کودکانه تر داشته باشد. بنابراین اگر می‌خواهید از این سبک آرایشی که یکی از معروفترین سبکهای آرایش ژاپنی استفاده کنید می بایست عرض کنیم که این روش آرایشی برای دختران زیر ۲۰ سال بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و در صورتی که افرادی با سنین بالاتر قصد انجام این سبک آرایشی را داشته باشند باید بدانند که بعد از انجام آرایش به سبک IDOL چهره آنها جوان تر از سنی که هستند نمایش داده خواهد شد. 

آرایش به سبک IDOL یکی از معروف ترین روش های آرایشی در ژاپن است که معمولاً توسط دخترهای دبیرستانی و یا کسانی که جوان هستند و در زمینه خوانندگی و رقص مشهور هستند مورد استفاده قرار میگیرد.  از این سبک آرایشی برای حضور در تلویزیون استفاده می کنند و این روش آرایشی در بین دختران جوان در ژاپن بسیار مشهور و پرکاربرد است.

آرایش-به-سبک-IDOL-آرایش-سرا

آرایش به سبک انیمه ( anime eyes )

آرایش به سبک انیمه یا آرایش چشم انیمه همانطور که از اسمش پیداست سبکی از آرایش صورت و مخصوصاً چشم است که بسیار شبیه به شخصیت های انیمه ژاپنی هستند که هیچ وقت فکر نمی کردیم این سبک آرایش چشم بتواند ظاهری زیبا به چشمان ببخشد.

راز آرایش ژاپنی به سبک انیمه تنها در سبک آرایش نیست. در این سبک آرایشی لنزهایی که داخل چشم قرار می گیرند بسیار مهم هستند. استفاده از لنز چشمی در بین ژاپنی ها بسیار پر کاربرد است و ژاپنی ها بر این عقیده هستند که چشم ها پنجره های روح هستند و شخصیت های ژاپنی هنگام ساخت شخصیت های انیمه بسیار فداکار هستند.

پس استفاده از لنزهای چشمی میتواند ظاهری بسیار زیبا به چشم ببخشند و برای استفاده از سبک چشمان انیمه حتما باید از لنزهای چشمی استفاده کنید.

آرایش به سبک چشم هاراجوکو ( HARAJUKU EYES )

سبک آرایش هاراجوکو یکی دیگر از انواع سبک های آرایش چشم است و برای کسانی مناسب است که به آرایش رنگارنگ علاقه زیادی دارند. در سال های اخیر این سبک آرایشی در برزیل به یکی از روش های آرایشی ساده و هنری تبدیل شده است و افراد زیادی در برزیل از این سبک آرایشی استفاده می کنند.

در این روش آرایش ژاپنی، چشم ها بسیار رنگارنگ جلوه می دهند و با کشیدن نقاشی هایی بسیار زیبا و رنگارنگ اطراف چشم و چسباندن سنگ های رنگی دور چشم، ظاهری زیباتر به چشمان می بخشند. آرایش به سبک هاراجوکو یکی از سبک های بسیار معروف و پرکاربرد در ژاپن است.

آرایش-به-سبک-چشم-هاراجوکو-(-HARAJUKU-EYES-)-آرایش-سرا

آرایش به سبک مدرسه ای ( SCHOOL MAKEUP )

آرایش به سبک مدرسه ای در میان ژاپنی ها بسیار پرطرفدار است. از آنجایی که مدارس در ژاپن در مورد لباس و آرایش بسیار سخت گیر هستند بنابراین افراد از این سبک آرایشی نمی توانند در مدرسه استفاده کنند. از این سبک آرایشی برای انجام بازی های ورزشی و خارج از مدرسه استفاده می کنند.

این سبک آرایش ژاپنی شامل استفاده از دامن های کوتاه دخترانه مدرسه ای در خیابانها می شود. سبک آرایش مدرسه ای یکی از سبک های آرایشی پرکاربرد است که زنان ژاپنی با استفاده از آرایشی ملایم و دامن های کوتاه به انجام این سبک آرایشی می پردازند.

آرایش به سبک چشمان ( gyaru eyes )

استفاده از سبک چشمان گیارو، تکنیکی پرکاربرد در ژاپن است که با استفاده از آرایش و لنزهای چشمی که هم رنگ چشمان شما هست میتوانید جلوه های چشم های خود را درشت تر نمایش دهید. در این روش به چشمان شما کمک می شود تا چشمان را درشت تر به نمایش در بیاورید تا آرایش شما زیباتر جلوه دهد.

نمایش چشمان درشت در ژاپن بسیار محبوب است و به همین دلیل است که برای ساخت شخصیت های انیمه کارتونی نیز از چشمانی درشت استفاده می‌کنند و بدیهی است که افراد و شخصیت های واقعی نیز در ژاپن علاقه داشته باشند تا از چشمانی درشت برخوردار باشند. به همین دلیل آرایش چشمان گیارو یکی از ترندهای آرایشی در ژاپن است.

سبک آرایش لولیتای شیرین ( sweet lolita )

آیا تابحال درباره لولیتا شنیده اید؟! این سبک آرایشی در دهه هفتاد و هشتاد در ژاپن ظهور کرد و برگرفته از سبک فرهنگی میباشد. لولیتا اساساً افرادی هستند که به سبک آرایش عروسکی و پوشیدن لباس های عروسکی با لباس های توری چرخان و موهای مجعد یا فر نمایان می شوند.

پس سبک لولیتا به سبکی گفته میشود که در آن آرایش عروسکی به همراه پوشیدن لباس های عروسکی و موهای مجعد و فر نمایان باشد.سبک آرایش لولیتای شیرینی نیز ویژگی‌های برجسته تر از لولیتا می باشد که در آن از رنگ های روشن تر و با تناژ محتاط تری مانند صورتی استفاده می شود و سبک لولیتا را تا حدی برجسته تر میکند. سبک های دیگری از آرایش به سبک لولیتا نیز در ژاپن وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

سبک-آرایش-لولیتای-شیرین-(-sweet-lolita-)-آرایش-سرا

سبک آرایش ( gothic lolita )

تفاوت بین آرایش لولیتای شیرین و گاتیک لولیتا ( GOTHIC Lolita ) اساس استفاده از رنگ ها می باشد. در سبک آرایش لولیتای گاتیک چهره به همان شکل عروسکی میباشد و با استفاده از آرایشی تیره تر و سایه های تیره تر مانند مشکی در این سبک استفاده می شود.

این روش آرایش ژاپنی به همان شکل آرایش لولیتای شیرین انجام میگیرد و سبُکی معروف در آرایش های ژاپنی را حفظ خواهد کرد. در صورتی که از لباس های تیره تر در این سبک آرایشی استفاده میکنید پیشنهاد میکنیم از لنزهای تیره تر برای چشمان استفاده کنید تا چشم ها اغوا کننده به نظر برسند.

آرایش به سبک ( geisha )

آرایش به سمت گیشا یا geisha که به آن گیکو یا گیگی نیز گفته می شود بیشتر جنبه فرهنگی دارد و فراتر از ایده های آرایش اولیه که در ابتدا به آن اشاره کردیم نیست. این سبک آرایشی فراتر از یک آرایش چهره می باشد و بیشتر به جنبه فرهنگی آن می بایست دقت کرد.

در این روش آرایشی شما باید از لباس خاصی استفاده کنید و باید مجرد بمانید. با گذراندن مراحل زندگی سبک آرایشی نیز در این افراد تغییر میکند. معمولاً گیشا ها از زیر سازهای آرایشی یا فوندانسیون هایی با پودر برنج یا سرب استفاده می کنند. در این سبک آرایشی که جنبه فرهنگی دارد هدف دقیقاً سفید شدن بیش از حد چهره صورت میباشد.

در این روش آرایش ژاپنی بر روی گونه ها از رژگونه صورتی تیره استفاده می شود و برای سایه چشم نیز مطابق با سن خانم ها از سایه چشم استفاده خواهد شد. رنگ قرمز در این سبک آرایشی برای جوانتر ها مورد استفاده قرار می گیرد. حتما دقت کنید که این سبک آرایشی جنبه های فرهنگی در ژاپن دارد و سبک آرایشی معروف و در عین حال مختص افراد خاصی می باشد.

آرایش-به-سبک-(-geisha-)-آرایش-سرا

آرایش به سبک cosplay

آیا تا به حال راجع به سبک آرایشی COSPLAY شنیده اید؟! در این روش آرایشی قانون زیادی وجود ندارد که با اجرای آن بتوانید این شیوه آرایشی را اجرا کنید. نکته جالب در این سبک آرایش این است که تا حد امکان به شخصیت هایی از دنیای GEEK شبیه شوید و بتوانید چهره خود را به این شخصیت ها نزدیک کنید.

برای اینکه بتوانید به این شخصیت ها شبیه شوید علاوه بر آرایش باید با لباسهای مختلفی استفاده کنید و هیچ محدودیت سنی و یا جنسیتی برای آن وجود ندارد.

آرایش مردانه به سبک ژاپنی

به طور باورنکردنی در ژاپن گروهی از مردها وجود دارند که در سبک های آرایشی بسیار ماهر هستند و در سال های اخیر آرایش بین مردها و مخصوصا نسل جدید تا ۲۰ درصد افزایش داشته است. از آنجایی که همه می خواهند در شبکه های اجتماعی با ظاهری زیبا و خوب به نظر برسند اکثر مردان از این سبک آرایشی برای حضور در شبکه های اجتماعی بهره می برند.

در این سبک آرایشی چهره کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد اما برخی بسته به ویدئویی که قصد ساخت دارند، ناخن های خود را نیز حتی رنگ میکنند. بر طبق اعلام آکادمی زیبایی معروفی در ژاپن با نام فلفل تند مردان ژاپنی ۱۵ تا ۱۹ ساله ماهانه چیزی در حدود ۵۶۰۷ ین برای لوازم آرایشی اولیه هزینه می‌کنند در حالی که جوانان بالای ۲۰ سال در همان دوره عددی در حدود ۵۴۱۰ ین در ماه برای این کار هزینه می کنند.

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با ۱۳ سبک آرایشی معروف در ژاپن کمی آشنا کنیم تا بتوانید در صورت علاقه این سبکهای آرایشی را برای چهره خود استفاده کنید. در صورتی که اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید خوشحال می شویم که با ما در پایین همین مقاله در میان بگذارید.


نویسنده : سیران
تاریخ : چهار شنبه 3 خرداد 1402
زمان : 11:10
لمینت ناخن چیست؟ آشنایی با انواع لمینت ناخن


این روزها همه افراد و به‌خصوص خانم‌ها به زیبایی ناخن خود اهمیت می‌دهند. جالب اینجاست بدانید که این کار دیگر به روش‌های قدیم با آرایش‌های سنگین و استفاده از رنگ‌های جیغ انجام نمی‌شود. در حال حاضر همه به دنبال زیبایی طبیعی هستند. استفاده از رنگ‌های طبیعی و نود (Node) در آرایش ناخن ، شکل طبیعی ابروها و ناخن‌ها بسیار ترند شده است. لمینت ناخن هم یک روش زیبایی ناخن‌ها است که در آن ناخن‌ها را با یک لایه شفاف می‌پوشانند تا هم ناخن‌ها زیباتر شوند هم استحکام آن‌ها افزایش یابد. در ادامه به شما میگوییم که این روش به چه شکل انجام می‌شود و همچنین انواع لمینت ناخن را به شما معرفی می‌کنیم.

معرفی روش لمینت ناخن

دست‌های خانم‌ها چیزهای زیادی درباره آن‌ها میگویند. وقتی دست­های یک خانم مرتب به نظر برسند یعنی او به مراقبت از خود اهمیت می‌دهد و همچنین می‌توان به سبک زندگی او پی برد. هنر کاشت ناخن و طراحی آن در سال‌های اخیر بسیار پیشرفت کرده و افراد زیادی هم به دنبال یادگیری این هنر و کسب درآمد از این طریق هستند. در این میان انواع روش‌های مراقبت و ترمیم ناخن موردتوجه قرار گرفته اند. با این کار ناخن‌ها ظاهر زیباتری به خود می‌گیرند.

لمینت ناخن باید زمانی انجام شود که ناخن ضعیف و نازک شده و به‌راحتی می‌شکند و یا اینکه ناخن‌ها بیش‌ازحد خشک شده باشند. این مشکلات می‌توانند به دلایل مختلفی ایجاد شوند:

  • استفاده از لاک ژل به مدت طولانی؛
  • کاشت ناخن به‌صورت مداوم؛
  • استفاده از مواد مغذی به‌صورت نامتعادل؛
  • ننوشیدن آب و مایعات به میزان کافی؛
  • اثرات منفی مواد شیمیایی.

عملکرد اصلی لمینت ناخن ترمیم سطح ناخن است. ترمیم شامل مسطح کردن، تغذیه با مواد معدنی و ویتامین‌ها است. لمینت خمیر و پودر مخصوصی است که بی‌نظمی‌های روی ناخن را پر می‌کند و ظاهری زیبا به سطح آن می‌بخشد. خمیری که روی ناخن‌ها گذاشته می‌شود تا ترمیم بعدی روی ناخن می­ماند تا ناخن به‌طور کامل بتواند از آن تغذیه کند و حال ناخن خوب شود. پس باید بگوییم که لمینت هم نوعی روش کاشت ناخن است، اما در این روش مانند روش‌های قدیمی سطح ناخن را نمی‌تراشند، به همین دلیل ناخن آسیب نمی‌بیند. مواد لمینت برای ناخن فواید زیادی دارند و ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز را به ناخن‌ها می‌رسانند. این مواد روی سطح ناخن قرار می‌گیرند و ظاهری صاف و درخشان به ناخن‌ها می‌دهند.

لمینت در دو مرحله انجام می‌شود و هم در سالن زیبایی و هم در منزل قابل انجام است.

برای انجام لمینت به سیستم لمینت و ابزار مانیکور نیاز دارید. هر دو مرحله لمینت روی سطح طبیعی ناخن انجام می‌شوند، اما نتیجه نهایی شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

مراحل انجام لمینت ناخن

همان‌طور که گفتیم لمینت ناخن در دو مرحله انجام می‌شود. هدف از مرحله اول کار کردن روی کوتیکول و مونولای ناخن است. در این مرحله یک سرم در جهت‌های مختلف بر روی کوتیکول که قبلاً تمیز شده اعمال می‌شود. هم‌زمان ماساژ انجام می‌شود که خون را به انگشتان می‌رساند و جذب سرم­ها را بهبود می‌بخشد. دومین سرم دارای اثر ضدالتهابی است. آن‌ها ناخن و کوتیکول را با رطوبت و ویتامین‌ها اشباع می‌کنند و ذرات مرده پوست را از بین می‌برند. بلافاصله پس از انجام این کارها یک مانیکور برش یا اروپایی انجام می‌شود.

در مرحله دوم لمینت، ناخن با مایع روغنی بر پایه اسیدهای میوه و سپس با سرم یا لاک ناخن پوشانده می‌شود. این مایع روغنی برای هر فرد به‌صورت جداگانه و بر اساس مشکلات ناخن او انتخاب می‌شود. شما می‌توانید محصولی با ویتامین و پروتئین یا اجزای دیگر برای خود یا مشتری‌تان انتخاب کنید. پس از اتمام لمینت، می‌توان ناخن‌ها را با لاک رنگی پوشاند و هر طرحی را به‌دلخواه روی آن انجام داد.

جالب است بدانید که لمینت دارای منشأ پزشکی است و به درمان ناخن‌های آسیب‌دیده کمک می‌کند.

لمینت ناخن برای همه افراد مناسب است، اما افرادی که کارهای فنی انجام می‌دهند یا ناخن‌های آن‌ها در معرض خشکی، شکستگی و آسیب قرار دارد و این موضوع باعث ایجاد درد در ناخن‌های آن‌ها می‌شود می‌توانند از این روش با خیال راحت استفاده کنند. هنگام انجام روش لمینت، لبه ناخن با استفاده از موادی پوشانده می‌شود که خاصیت ارتجاعی به آن می‌دهد، بنابراین از شکستن احتمالی ناخن‌ها جلوگیری می‌کند.

قبل و بعد از انجام لمینت ناخن

انواع لمینت ناخن

لمینت ناخن انواع مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها برای نوع خاصی از ناخن‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. مثلاً نوعی از لمینت مخصوص ناخن‌های نازک است، نوعی دیگر برای ناخن‌های شکننده مناسب است و … اگر برای انجام لمینت به افراد متخصص مراجعه کنید خودشان نوع لمینت مناسب ناخن شما را برای شما کار می‌کنند. در ادامه انواع لمینت ناخن را به شما معرفی می‌کنیم.

بیوژل

بیوژل­ها برای لمینت استفاده می‌شوند و خواص و کاربرد آن‌ها با دیگر لمینت­ها متفاوت است. این نوع لمینت هم به روش قرار گرفتن زیر لامپ UV خشک می‌شود. مزیت بزرگ بیوژل­ها این است که ناخن‌ها در زیر آن می‌توانند تنفس کنند. بیوژل ترک نمی‌خورد و حدود ۲ الی ۳ هفته به شکل اولیه روی ناخن باقی می‌ماند.

این نوع لمینت برای ناخن‌های شکننده و نازک مناسب است. بیوژل روی سطح ناخن را می‌پوشاند و بعد می‌توانید روی آن لاک بزنید. قبل از استفاده از بیوژل سطح ناخن باید صاف و چربی زدایی شود. سپس یک لایه بسیار نازک از ژل روی ناخن مالیده می‌شود و دست به مدت ۲ دقیقه در دستگاه UV قرار می‌گیرد تا بیوژل خشک شود. این روش دوباره تکرار می‌شود. سپس لایه آخر زده می‌شود و دوباره در دستگاه خشک می‌شود. یک لایه چسبناک روی ناخن ایجاد می‌شود که باید آن را با الکل پاک کرد. سپس می‌توان هر رنگ لاکی را به ناخن زد.

موم

روش دیگر لمینت استفاده از موم است. این تکنیک امروزه در بین خانم‌هایی که ناخن‌های آسیب‌دیده دارند بسیار محبوب شده است. نام دوم این تکنیک مانیکور ژاپنی است. این روش به پودر و موم زنبورعسل نیاز دارد. لمینت به روش موم را می‌توان در سالن­های زیبایی و یا خانه انجام داد. برای انجام این کار ناخن‌ها را مانیکور می‌کنند تا صاف شده و از هرگونه آلودگی پاک شوند. در این مرحله کمی از موم را روی اسفنج مخصوص قرار می‌دهند و آن را به‌صورت مساوی روی سطح ناخن پخش می‌کنند. پس‌ازاینکه سطح ناخن با موم پوشیده شد، به‌وسیله ابزار بی‌نظمی‌ها و ترک‌های روی ناخن را می‌پوشانند و ناخن درخشان می‌شود. در انتها می‌توانید روی ناخن را با رنگ دلخواهی از لاک پوشش دهید.

پولیش

روش سوم لمینت با استفاده از پولیش است. هدف این روش با سایر روش‌ها متفاوت است و بر روی نشان دادن زیبایی طبیعی کوتیکول ناخن تمرکز دارد. شما می‌توانید این روش را در سالن­های زیبایی یا در خانه انجام دهید. شما می‌توانید این نوع لمینت را به‌صورت روزانه انجام دهید. درنتیجه، یک فریم ناخن بادوام، صاف و براق خواهید داشت که می‌تواند نفس بکشد و تمام مواد مفید را از بیرون جذب کند.

نحوه ریمو کردن یا برداشتن لمینت ناخن

مواد لمینت نیازی به برداشتن ندارند. بااین‌حال، اگر خواستید آن‌ها را از روی ناخن خود پاک کنید به ابزار خاصی نیاز خواهید داشت. بهتر است این کار را به افراد متخصص بسپارید، اما اگر می‌خواهید خودتان این کار را انجام دهید به لاک پاک کن و یا به موارد زیر نیاز دارید:

  • پنبه؛
  • فویل؛
  • استون ۱۰۰ درصد.

برای انجام کار باید پنبه را به استون آغشته کرده و آن را بر روی ناخن خود قرار دهید. سپس یک تکه فویل کوچک را دورتادور ناخن خود بپیچید، به‌طوری‌که کاملاً روی پنبه را بپوشاند تا استون از روی آن تبخیر نشود. بعد از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه ناخن خود را چک کنید. اگر لمینت کاملاً جدا شده بود که هیچ، وگرنه بگذارید پنبه چند دقیقه دیگر روی ناخنتان بماند. در آخر هم دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

پاک کردن لاک و تمیز کردن ناخن

اصلاح و ترمیم لمینت ناخن

اگر ناخن لمینت شده به اصلاح نیاز داشته باشد، می‌توان آن را به دو روش انجام داد:

  1. برای اصلاح ناخن به پاک کردن لایه‌های چربی روی ناخن نیاز دارید. بعدازاینکه با مواد پاک‌کننده این کار را انجام دادید می‌توانید یک لایه جدید از ژل بازسازی‌کننده را روی ناخن اعمال کنید.
  2. در روش دوم می‌توانید بیوژل را در ناحیه‌ای که ناخن رشد کرده قرار بدهید و قسمت‌های برآمده را با پولیش صاف کنید.

مزایا و معایب لمینت ناخن

لمینت ناخن یک تکنیک نسبتاً جدید درزمینۀ کاشت ناخن و کارهای مربوط به زیبایی و مراقبت از ناخن است. این روش مزایا و معایبی دارد که در ادامه آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم:

مزایا:

  • انجام سریع و آسان؛
  • ایجاد ظاهری زیبا و سالم روی سطح ناخن؛
  • بدون ایجاد حس سنگینی و ناراحتی؛
  • داشتن ناخن‌های مرتب؛
  • از بین بردن بی‌نظمی‌ها و سایر نقص‌های سطح ناخن.
  • جلوگیری از لایه‌برداری ناخن به دلیل نفوذ نکردن به عمق ناخن‌ها.

معایب:

  • آسیب به ناخن‌ها در اثر استفاده طولانی‌مدت؛
  • ایجاد قارچ در صورت رعایت نکردن بهداشت در سالن‌های زیبایی؛
  • هزینه زیاد.

کلام آخر

بررسی‌ها در مورد روش لمینت ناخن نشان می‌دهند که نظرات در مورد آن تقریباً مثبت است و افرادی که این کار را انجام داده‌اند از ناخن‌های خود رضایت دارند. خانم‌ها معمولاً به دنبال روشی برای تقویت ناخن‌های خود هستند تا بتوانند آن‌ها را به‌طور طبیعی بلند و زیبا نگه دارند. اگر برای مدت کوتاهی از روش لمینت استفاده کنید ناخن‌های شما ویتامین گیری می‌کنند و تقویت می‌شوند. بعدازآن می‌توانید با مراقبت‌های ساده ناخن‌های خود را زیبا نگه دارید.


نویسنده : سیران
تاریخ : سه شنبه 2 خرداد 1402
زمان : 8:12
کاشت، لیفت و لمینت مژه و مدت ماندگاری آنها


کاشت مژه

کاشت، لیفت و لمینت مژه و مدت زمان ماندگاری آنها

داشتن مژه های بلند و زیبا می تواند یک مورد وسوسه انگیز و جذاب باشد. مژه های بلند زیبایی بیشتری را برای شما به ارمغان می آورد و این می تواند یک گزینه عالی برای جذابیت بیشتر چشمان باشد. راه های زیادی برای بلندتر نشان دادن مژه ها وجود دارد. از میان این راه ها شاید کاشت مژه یکی از روش های بسیار پرطرفدار باشد که مزایا و عوارض خود را دارد. در این مقاله قصد داریم تا هر آن چیزی را که در رابطه با کاشت مژه مورد نیاز است بیان کنیم، انواع آن را توضیح داده و مراقبت های بعد از کاشت مژه را نیز بررسی کنیم. پس با ما باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

 

کاشت مژه طبیعیکاشت مژه طبیعی

 

روش های کاشت مژه در سالن زیبایی

کاشت مژه معمولا به دو صورت موقت و دائمی انجام می شود. همیشه دائمی ها بهتر نیستند بلکه گاهی موقت می تواند یک انتخاب بهتر باشد، به این دلیل که در نوع موقت می‌توان بعد از پشیمان شدن و یا خسته شدن از این کار، آن را متوقف کرد. کاشت مژه موقت به دو صورت انجام می شود. یک نوع مژه های مصنوعی هستند که با چسب روی پلک چسبانده می شوند و فقط به مدت یک شب دوام دارند؛ و نوع دوم مژه هایی هستند که با چسبی چسبانده می شوند که دوام آن تقریباً یک هفته است. 

نوع دیگری از کاشت مژه وجود دارد که به این علت که دوام آن بیشتر از نوع موقتی است اصطلاحاً به آن کاشت مژه دائمی گویند. در این روش مژه هایی که معمولاً جنس آن مصنوعی و یا ابریشمی و یا از موی حیوانی خاص گرفته شده است و به شکل مژه های بسیار نازک و طبیعی وجود دارد، با چسب های قوی در بین مژه ها چسبانده می‌شود و ظاهر بلند و پرپشتی به مژه ها می دهد. این مدل طرفداران بیشتری نسبت به کاشت مژه موقت داشته اما باید این نکته را در نظر گرفت که ضرر های آن هم بیشتر از مژه هایی است که حدود یک هفته دوام دارند. 

 

کاشت والیوم پر حجمکاشت والیوم پر حجم

 

نوع بسیار جالب دیگری از کاشت مژه وجود دارد که در سالن های زیبایی انجام نمی‌شود و باید در کلینیک‌ها و زیر نظر پزشک متخصص انجام شود. این نوع کاشت مژه دقیقا مانند کاشت مو است. یک نوع عمل جراحی که مژه ها در داخل پلک کاشته می شوند و همانند مژه های واقعی رشد کرده و بزرگ می شود البته این کار ریسک بالایی دارد و همچنین پرهزینه است. 

تفاوت بین لیفت و لمینت مژه چیست؟ 

ممکن است بسیاری از افراد در این رابطه پرسش داشته باشند و بخواهند بدانند که چه تفاوتی بین لیفت و لمینت مژه وجود دارد. هر دوی این روش ها از جدید ترین روش های زیبایی است که به سرعت طرفداران خود را در بین جوانان پیدا کرده است. سلبریتی های زیادی در دنیا از این روش ها استفاده می کنند تا مژه های زیباتر و چشمانی جذاب تر داشته باشند. 

تفاوت اصلی بین لیفت و لمینت مژه در واقع در نوع مواد مصرفی آنهاست. در هر دو روش لیفت و لمینت، مژه ها حالت داده شده یا فر می شوند؛ اما در روش لمینت مژه ها کراتینه، ویتامینه و رنگ شده و در این حالت رنگ و فرم مژه ها ماندگاری بالایی داشته و همانند این است که یک ریمل دائمی برای مژه ها استفاده شده است. اما روش لیفت مژه از رنگ بهره ای نبرده و مژه ها فقط به وسیله کراتین تقویت می شوند. 

 

لیفت و لمینت مژهلیفت و لمینت مژه

 

نکته قابل ذکر در این قسمت این است که هر دو روش لیفت و لمینت مژه دارای اثرهای درمانی هستند و می‌توانند به پرپشت شدن مژه ها و تقویت آنها کمک بسیار زیادی کند. 

کاشت گیاهی مژه با چشم‌های باز

کاشت مژه گیاهی که به کاشت مژه هیدن نیز معروف است، یک نوع از اکستنشن به صورت موقت است که برای آن از چسب های موقتی استفاده می شود. این تکنیک در کنار تکنیک های دیگر یک روش تقریباً محبوب است که بدون جراحی بوده و عوارض خاصی نیز ندارد. همانگونه که از نام این کاشت مژه مشخص است، کاشت مو در این روش به صورت هیدن و یا مخفی انجام شده که ظاهری طبیعی دارد و بنابراین توانسته است جایگاه بسیار خوبی را در بین مشتریان و طرفداران خود پیدا کند. 

در این روش پلک ها در حین کار باز خواهند بود و بعد از انجام آن نیازی نیست تا از مواد آرایشی برای زیبا کردن چشم ها استفاده کرد. در کاشت مژه گیاهی یا هیدن از تارهای موی مصنوعی بهره برده می شود و مژه ها را به وسیله چسب موقت روی پلک قرار می دهند. این روش ماندگاری پایینی دارد و نسبت به اکستنشن دائمی عمر کمتری خواهد داشت.

برای انجام این تکنیک چشم فرد باز بوده و اکستنشن ها به وسیله چسب مایع و دقیقا زیر مژه‌های طبیعی به کار گذاشته می شود. این به معنی آن است که وقتی از بالا به چشمان فرد نگاه شود، مژه های طبیعی قابل تشخیص هستند.

 مسئله‌ای که در این روش حتماً باید مورد توجه قرار گیرد انجام این روش به وسیله افراد متخصص و متبحر است. اگر این کار به وسیله افراد ناشی انجام شود ممکن است عوارض بسیار زیادی را در پی داشته باشد. این مسئله به این دلیل است که در حین کار چشم ها باید باز باشند و اگر توسط فرد متخصص انجام نشود ممکن است به چشم آسیب وارد شود.

کاشت مژه در سالن تخصصی اکستنشن مژهکاشت مژه در سالن تخصصی اکستنشن مژه

 

بعد از کاشت مژه چه مراقبت هایی باید انجام شود؟ 

اولین مسئله ای که بعد از کاشت مژه باید دانست این است که دیگر نیازی به فرمژه نیست. این به آن معنی است که استفاده از فر مژه بعد از کاشت مژه ممنوع است! به این دلیل که استفاده از فرمژه ممکن است به مژه های کاشته شده فشار زیادی وارد کرده و به آنها آسیب بزند.

دومین مسئله تمیز کردن مژه قبل از خواب است. بهتر است که هر شب قبل از خواب مژه‌ها را با شوینده و پاک‌کننده مخصوصی که آرایشگر توصیه کرده شستشو داده و بدون اینکه هیچ گونه اثری از آلودگی و چربی روی مژه‌ها باقی بماند به خواب رفت. اگر چسبی که برای چسباندن مژه ها از آن استفاده شده است چسب خوبی باشد، میتوان از روغن بادام تلخ هم برای تقویت مژه ها استفاده کرد.

چسب کاشت مژهچسب کاشت مژه

 

و مورد آخر این است که بعد از کاشت مژه باید با ریمل خداحافظی کرد. بهتر است که بعد از کاشت مژه ریمل زدن را به طور کلی فراموش کرد، چون با این روش دیگر نیازی به ریمل نیست. اگر این اصول مراقبتی انجام شود می توان امیدوار بود که مژه های کاشته شده به مدت یک ماه روی پلک باقی بمانند و هیچ مشکلی را ایجاد نکنند.

مدت زمان ماندگاری و زمان ترمیم مجدد

به طور کلی ماندگاری هر نوع کاشت مژه حدود ۶ تا ۸ هفته است. اما این مدت می‌تواند بسته به مراقبت‌های خاصی که از مژه ها انجام می شود کمتر یا بیشتر شود. البته طول عمر واقعی کاشت مژه به سرعت رشد و طول عمر مژه طبیعی نیز وابسته است.

عواملی که می‌تواند روی ماندگاری کاشت‌ مژه تاثیر بگذارد شامل موارد زیر هستند:

یکی از این موارد، تاثیر فصل در ماندگاری کاشت مژه است. ریزش مو فصلی است و معمولاً بیشتر موها در بهار و پاییز شروع به ریزش می‌کند، به این زمان فصل ریزش می‌گویند. پس مهم است که ما کاشت مژه را در چه فصلی انجام می‌دهیم. اگر کاشت در فصل بهار و پاییز صورت گیرد شاید ماندگاری کمتری داشته باشد.

کاشت مژه حرفه ایکاشت مژه حرفه ای

مسئله دوم نور خورشید است. حتی اگر ما بیشتر زمان خود را در خانه بگذرانیم، نور خورشید دریافتی در بهار و تابستان بیشتر از فصول دیگر صورت می‌گیرد. این مسئله می‌تواند باعث شود که بدن ملاتونین بیشتری تولید کند که روی سطح هورمونهای پوست سر و صورت تاثیر می گذارد. این مسئله نیز می‌تواند روی دوام موهای کاشته شده تاثیر داشته باشد. پس اگر در بهار و یا پاییز مو های ما بیشتر از حد معمول شروع به ریزش می‌کنند جای نگرانی ندارد. به این علت که این چرخه یک چرخه طبیعی است و به زودی ترمیم خواهد شد.

مورد بعدی نیز سطح تستوسترون است که معمولا به عنوان یک هورمون مردانه شناخته می شود. اما این ماده هم در زنان و هم در مردان وجود دارد و تغییرات آن می تواند منجر به ریزش مو شود. 

در این قسمت می خواهیم به بیان راهکارهایی بپردازیم که میتواند مدت ماندگاری کاشت مژه را طولانی تر کند.

بهتر است در ۴۸ ساعت اول بعد از کاشت از تماس با آب خودداری شود. آب و رطوبت می تواند اثر چسب را به میزان قابل توجهی کاهش داده و بنابراین دوام مژه کاشته شده را کم کند.

بایستی از مصرف مواد آرایشی چرب در نزدیک چشم و همچنین مواد پاک کننده ای که حاوی روغن است خودداری شود. همچنین بهتر است از فرمژه یا روش‌های دیگر فر کردن استفاده نشود؛ و علاوه بر این مژه‌ها را هر روز با برس مخصوص و تمیز شانه زد تا زیبا و آراسته بمانند.

مژه های ابریشمی برای کاشتمژه های ابریشمی برای کاشت

 

سوالات پر تکرار درباره کاشت و لمینت و اکستنشن مژه

 

آیا کاشت مژه، مژه های طبیعی شما را خراب می کند؟

اکستنشن و کاشت مژه به تنهایی مژه های شما را خراب نمی کند. آسیب به مژه های طبیعی در نتیجه استفاده نادرست است ، یا اینکه آرایشگر نوع مناسب مژه را برای مژه طبیعی موجود انتخاب نکرده است.

آیا اکستنشن مژه ارزشش را دارد؟

اکستنشن مژه می تواند ارزش پولش را داشته باشد ، اما قطعاً برای همه مناسب نیست. این واقعا به بودجه ، مقدار زمان و رعایت دستورالعمل ها توسط شما بستگی دارد، زیرا نگهداری از آنها آسان نیست.

آیا بعد از کاشت مژه می توان ریمل زد؟

اگر کاشت شما از نوع کلاسیک باشد بله. با این حال با مژه های حجیم و والیوم امکان پذیر نیست. همچنین ، باید از ریمل ضد آب اجتناب کنید زیرا پاک کردن آن دشوار است.

بعد از کاشت مژه می توانم خط چشم استفاده کنم؟

بله. بهترین خط چشم برای بعد کاشت مژه خط چشم های مایع و مدادی است در حالی که خط چشم های ژلی و ضد آب بدترین نوع هستند. شما باید از خط چشم های چرب مژه اجتناب کنید زیرا چسب مژه در صورت استفاده مکرر می تواند با روغن حل شود.


نویسنده : سیران
تاریخ : دو شنبه 1 خرداد 1402
زمان : 12:52


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.