مجله آرایشی نازی رخ با جدیدترین مقالات آرایشی و بهداشتی روز دنیا

آموزش زیرسازی آرایش صورت، چشم و لب در چند مرحله ساده


زیرسازی ارایش

یکی از ایده آل های هر خانمی داشتن یک آرایش صاف، یکدست و طبیعی ایده آل است. آرایش صورتی زمانی می تواند، یکدست و طبیعی باشد و تاثیر زیادی روی زیبایی چهره بگذارد، که زیرسازی آرایش برای آن به درستی انجام شده باشد. شک نداشته باشید که هر چقدر هم زیبا آرایش کنید ولی زیرسازی انجام ندهید، آرایش به خوبی روی پوست شما نمی‌نشیند و زیبایی خیره کننده ای نخواهد داشت. بی تردید اکنون این سوال در ذهنتان مطرح می شود که زیرسازی آرایش را چگونه باید انجام داد، تا آرایش زیبایی داشت.

  • در صورتی که می‌خواهید یک آرایش ماندگار و بادوام داشته باشید باید اصول زیرسازی پوست را رعایت کنید.
  • برای انجام زیرسازی مناسب لازم است ابتدا نوع پوست خود را بدانید.
  • به کارهایی که روی پوست قبل از آرایش انجام می‌دهیم و پوست را برای آرایش آماده می‌کنیم زیرسازی آرایش گفته می‌شود.
  • برای اینکه آرایش شما همیشه در همه وقت زیبا به نظر برسد و خیلی زود از بین نرود، از پرایمر استفاده کنید.

 

زیرسازی آرایش چیست؟

در ابتدای مطلب قصد داریم به پاسخ به این سوال بپردازیم که زیرسازی ارایش چیست. معنای زیرسازی آرایش در اسم آن نهفته است. زیرسازی یعنی تمام کارهایی که در زیر آرایش باید انجام داد تا زمینه را برای یک میکاپ فوق العاده آماده کرد. در حقیقت هر کاری که پوست را برای آرایش آماده و مهیا می کند را زیرسازی می گویند. این کار مانند هر کار دیگری اصولی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

آموزش زیرسازی آرایش در چند مرحله ساده

حال که متوجه شدید، زیرسازی ارایش چیست، وقت آن است تا با مراحل آن هم آشنا شوید و با کمک آن یک آرایش زیبا، با دوام و طبیعی داشته باشید. در ادامه مراحل آن را به صورت جز به جز توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

1. شناخت نوع پوست

قبل از شروع زیرسازی آرایش باید نوع پوست خود را بشناسید تا بتوانید صحیح ترین لوازم آرایشی که مناسب پوستتان هستند را انتخاب کنید. در ادامه این بخش و پیش از شروع مراحل، زیرسازی هر نوع پوست را به صورت جداگانه شرح خواهیم داد.

زیرسازی آرایش

زیرسازی آرایش صورت برای پوست معمولی

اگر پوست معمولی دارید، زیرسازی آرایش برایتان راحت تر است. افرادی که پوست معمولی دارند، روی پوستشان فقط منافذ باز کوچکی دارند که باید در زیرسازی آرایش بسته شوند و پوست کاملا نرم و مرطوب گردد. پس باید دقت کنید زیرسازی بافت سبک و نرمی داشته باشد و همه معایب پوست پوشانده شوید.

زیرسازی آرایش پوست خشک

اکثر کسانی که پوست های خشکی دارند، بیشتر مواقع رنگ‌مرده و بی‌حال است. این گونه افراد غالبا با خشکی، سوزش و چین و چروک پوست دست و پنجه نرم می کنند. اگر پوست خشکی دارید، برای زیرسازی پوست و برای این که چین و چروک پوستتان کمتر دیده شود، باید پوستتان مرطوب باشد. بنابراین باید از انواع محصولات مراقبتی بر پایه چربی یا آب استفاده کنند تا پوستشان به‌خوبی آبرسانی شود.

کرم پودرهای مایع و کرم پودرهایی که حالت کرمی دارند برای زیرسازی ارایش  پوست خشک مناسب تر هستند. در صورت داشتن پوست خشک، از پنکیک های فشرده استفاده کنید.

زیرسازی آرایش برای پوست چرب

پوست چرب دقیقا بر عکس پوست خشک است. ترشح بیش از حد چربی چهره افرادی که پوست چربی دارند را همواره خیس یا براق نشان می دهد. زیرسازی آرایش پوست چرب از آن جایی اهمیت دارد که زیرسازی نامناسب آرایش برای پوست چرب به خراب‌شدن آن در مدت کوتاهی منجر می‌شود.

اگر پوست چربی دارید، برای زیرسازی آرایش خود از کرم پودر، پرایمر یا سایر لوازم بر پایه آب یا فاقد چربی استفاده کنید. علاوه بر این برای مسدود کردن منافذ باز از یک زیرساز آرایش مات استفاده کنید. توصیه ما به این گونه افراد این است که به پاکسازی منافذ پوست خود اهمیت بیشتری بدهند. استفاده از انواع ماسک صورت متناسب با پوست چرب به کنترل چربی آن کمک شایانی می‌کند.

زیرسازی آرایش پوست حساس

افرادی که پوست حساسی دارند، باید در زیرسازی آرایش خود دقت بیشتری داشته باشند. دلیل آن هم این است که پوست این گونه افراد به اندک بهانه‌ای قرمز یا ملتهب می‌شود. بنابراین باید برای زیرسازی آرایش خود از بهترین مارک کرم پودر، پرایمر و… استفاده کنند. برندهای خوب و مطرح دنیا همواره محصولات متنوعی را مخصوص این گروه از افراد تولید و به بازار عرضه کرده است.

2. لایه برداری پوست برای زیرسازی آرایش

اولین مرحله از زیرسازی آرایش لایه برداری پوست است. دلیل لایه برداری پوست قبل از شروع آرایش این است که سلول های مرده پوست همواره به صورت پوسته پوسته روی پوست ظاهر می شود. واضح است که کرم روی صورت پوسته پوسته شده به خوبی نمی شیند و به دنبال آن آرایش خوب و زیبایی هم نخواهید داشت.

لایه برداری کمک می کند تا سلول های مرده از سطح پوست حذف شوند. حال که با اهمیت لایه برداری پوست در زیرسازی آرایش آشنا شدید،  باید این را هم بدانید که لایه برداری پوست صورت باید با توجه به نوع پوست انجام شود. در ادامه توضیح خواهیم داد که هر نوع پوستی که داشته باشید، چگونه باید به لایه برداری بپردازید.

2. لایه برداری پوست برای زیرسازی آرایش

لایه برداری پوست چرب

اگر پوست چرب، صخیم و پر از جوش  و آکنه ای دارید، باید از لایه برداهای قوی خانگی یا لایه بردارهای شیمیایی استفاده کنید. لایه برداری پوست چرب می‌تواند 5 بار در هفته انجام شود.

لایه برداری پوست خشک

اگر پوست خشکی دارید، به جای استفاده از لایه بردارهای شیمیایی بهتر است از لایه بردارهای گیاهی استفاده کنید.

لایه برداری پوست معمولی

کسانی که پوست معمولی دارند، از همه خوش شانس ترند. این افراد می توانند، از هر نوع روشی برای لایه برداری پوست خود استفاده کنند.

لایه برداری پوست حساس

افرادی که پوستشان حساس است، باید به کمک یک لیف نرم، گرم و مرطوب لایه برداری شود. اسکراب های سبک و ملایم بهترین لایه بردار پوست های حساس هستند.

3. مرحله سوم زیرسازی آرایش: شستن صورت

نکته بسیار مهمی که درمورد داشتن یک آرایش زیبا و بی نقص وجود دارد این است که به هیچ عنوان نباید آرایش خود را روی آرایش قبلی انجام دهید. اگر آرایش مدت زمان زیادی بر روی پوست صورتتان باقی بماند و آن را پاک نکنید به مرورزمان سبب می شود که منافذ پوست شما بسته شده و پوستتان پیر و چروک شود. بنابراین تمیز کردن و شستن پوست از اولین و مهم ترین مراحل زیرسازی آرایش است.

برای پاک کردن پوست از هر نوع آلودگی و چربی باید از بهترین پاک کننده صورت خود، میسلار واتر و یا دستمال آرایش پاک کن استفاده کنید. به ویژه، اگر محصولات آرایشی‌ برای مدت زیادی روی پوستتان مانده است.

بعد از این که آرایش را از روی پوستتان پاک کردید، باید صورت خود را به کمک شوینده مناسبی به خوبی شستشو دهید. دقت کنید که هیچ گاه نباید صورتتان را با لیف و صابون بشویید زیرا پوستتان خشک خواهد شد. استفاده از آب گرم در این مرحله از زیرسازی آرایش درست است که موجب تمیزی بهتر چربی های صورت می شود اما نباید برای شستشوی صورت از آب خیلی گرم استفاده نمود؛ زیرا پوست شما خشک می شود. آب مناسب دمایی بین گرم و سرد دارد و ولرم است. بعد از این که صورتتان را به طور کامل شستید، آن را با یک حوله نرم به خوبی خشک کنید.

3. مرحله سوم زیرسازی آرایش: شستن صورت

4. استفاده از آبرسان و مرطوب کننده

بعد از این که پوستتان را از هرگونه سلول مرده، چربی و آلودگی پاک کردید، باید به سراغ کرم های آبرسان و مرطوب کننده بروید. دلیل استفاده از این گونه کرم ها در مرحله بعدی از زیرسازی آرایش این است که پوست بعد از شستن کمی احساس خشکی می‌کند. توحه داشته باشید که استفاده از کرم های مرطوب کننده علاوه بر این که باعث آبرسانی و حفظ رطوبت پوست می‌شود، نقش پایه آرایش را نیز بر عهده می‌گیرد تا مواد آرایشی روی پوست ماندگاری بهتری داشته باشند.

باور غلطی که در مورد استفاده از کرم های مرطوب کننده و آبرسان وجود دارد، این است که افرادی که پوست چربی دارند، نیاز به استفاده از این کرم ها ندارند. در صورتی که اصلا این گونه نیست. تنها نکته‌ای که افراد دارای پوست چرب باید در نظر بگیرند، این است که از کرم‌هایی استفاده کنند که فاقد چربی باشند.

فارغ از هر نوع پوستی که دارید در این مرحله از زیرسازی آرایش باید مقدار کمی کرم مرطوب‌کننده را بردارید و به پوست خود بمالید. توجه داشته باشید که لزومی به زیاده‌روی در استفاده از مرطوب‌کننده وجود ندارد و اندازه‌ای که احساس کردید پوست مرطوب‌ شده‌ است کفایت می‌کند. بعد از زدن کرم‌ها باید به آن زمان بدهید تا به خوبی به داخل منافذ پوست نفوذ کنند تا با آبرسانی پوست از داخل و خارج سطح آن را نرم و ابریشمی کنند و بستری مناسب برای آرایش مهیا سازند.

4. استفاده از آبرسان و مرطوب کننده

5. استفاده از پرایمر برای زیرسازی آرایش

برای زیرسازی آرایش پرایمر بهترین و مهم ترین مرحله است. حتما برای شما هم بارها پیش آمده که آرایشتان به خصوص کرم پودرتان دوام چندانی نداشته است. بی شک دلیل آن این بوده که از پرایمر قبل از آرایشتان استفاده نکرده اید. پرایمر به خوبی می تواند، چروک‌های سطحی و  منافذ پوست را پر کرده و سطح پوست صورت را صاف و یکدست کند. به خاطر همین است که استفاده از پرایمر مهم ترین مرحله زیرسازی آرایش پوست است.

اگر پوست خشکی هم دارید، برای زیرسازی آرایش پوست خشک اهمیت پرایمر دوچندان می شود، چرا که پرایمر سطح پوست را به خوبی صاف و نرم می‌کند. در نتیجه مواد آرایشی بدون ماسیدن، روی پوست می‌خوابد. برای استفاده از پرایمر در زیرسازی آرایش خود فقط کافی است، مقداری از آن را روی انگشت قرار دهید و روی صورت پخش کنید. دقت کنید که در استفاده از پرایمر، نباید زیاده‌روی کنید. در مجموع، به اندازه یک نقطه برای چانه و بینی و یکی دو نقطه برای نواحی بزرگتر مثلا گونه و پیشانی کافی است.

درست است که پرایمر را می توانید با انگشت هم به صورت بزنید، اما اگر ظاهری سطح بالا و آرایشی حرفه‌ای می‌خواهید که تا چندین ساعت دوام داشته باشد می‌توانید از برس یا اسفنج برای زدن پرایمر استفاده کنید. علاوه بر پرایمر برای پوست می‌توانید از پرایمرهای مخصوص چشم هم استفاده کنید، به این ترتیب هم زیرسازی آرایش چشم را انجام داده اید و کمک کرده اید تا خط چشم و سایه چشم به خوبی روی پوست بنشیند و  هم باعث شده اید تا پشت پلک شما با سایر قیمت‌های پوست تان همرنگ و یک‌دست شود. به منظور زیرسازی آرایش چشم فقط باید روی هر کدام از پلک‌هایتان مقدار کمی پرایمر بگذارید و با نوک انگشت، آن را پخش کنید.

5. استفاده از پرایمر برای زیرسازی آرایش

6. کرم پودر زدن بعد از زیرسازی آرایش

بعد از این که مراحل بالا را به درستی انجام دادید، نوبت به زدن کرم پودر می رسد. اگر در این مرحله از کرم پودر خوبی استفاده کنید، لکه‌های پوستی را می توانید، بپوشانید و شفافیت ویژه ای به پوستتان ببخشید. کرم پودرهای مایع یا پودری می تواند به شما برای داشتن یک زیرساز آرایش خوب و دنبال آن یک آرایش زیبا و بی نقص کمک کند.

نکته مهمی که در مورد انتخاب بهترین کرم پودر وجود دارد، این است که رنگ کرم حتما باید با رنگ پوستتان همخوانی داشته باشد تا آرایشتان مصنوعی و غیر طبیعی نشود. با این کار رنگ صورت‌تان تفاوت فاحشی با رنگ دیگر قسمت‌های بدن‌تان پیدا نمی‌کند و آرایش‌تان طبیعی‌تر به نظر می‌رسد. به طور کلی بهتر است کرم پودر پایه را یک درجه تیره‌تر از رنگ طبیعی پوست انتخاب کنید.

در این مرحله باید مقدار مناسبی از کرم پودر روی صورت بمالید و درصورتی که پوشش کم می خواهید ، کرم را با انگشت و براي پوشش بیشتر از اسفنج یا پد استفاده کنید و از وسط شروع و به اطراف و در همه جای پوست کرم پودر را محو کنید. از زیاد استفاده کردن از کرم پودر خودداری کنید.

کرم پودر مناسب زیرسازی آرایش

7. استفاده از کانسیلر

اگر می خواهید، در زیرسازی آرایش پاک کن جادویی داشته باشید و به کمک آن تمام عیب و نقص های صورتتان را پاک کنید، استفاده از کانسیلر را فراموش نکنید. کانسیلر در مواقعی استفاده می شود که عیوب پوست زیاد بوده و کرم پودر نتوانسته به خوبی آن را پوشش دهد. در چنین مواقعی کانسیلر می تواند سیاهی زیر چشم، قرمزی پوست و… را به خوبی پوشش دهد و پوستی صاف و بی عیب را برای آرایش مهیا نماید.

برای محو کردن سیاهی دور چشمانتان باید کانسیلر را با ترسیم یک مثلث زیر چشم بزنید و پس از آن باید سعی کنید، آن را به خوبی محو کنید تا میکاپی طبیعی و تمیز داشته باشید. پس از این که کانسیلر به خوبی روی پوستتان محو شد، باید به آن اجازه دهید تا خشک شود. سپس با اسفنج مرطوب ، روی کانسیلر کمی کرم پودر به صورت ضربه ای بزنید.

8. آخرین مرحله زیرسازی آرایش: فیکساتور

پس از اینکه همه مراحل را انجام دادید حالا لازم است برای ثابت ماندن آن از فیکساتور استفاده کنید. برای استفاده از اسپری فیکساتور کافی است آن را در فاصله 20 سانتی متری صورت گرفته و قوطی را در جهت حرکت نوشتن حروف X و T روی صورت حرکت دهید و اسپری کنید. به این صورت آرایش شما دوام بیشتری پیدا خواهد کرد.

آموزش زیرسازی آرایش چشم

همانطور که می دانید، بیشترین آرایش مربوط به چشم است. بنابراین زیرسازی آرایش پوست اطراف چشم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای زیرسازی آرایش چشم می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

پاکسازی پوست ناحیه اطراف چشم

اولین مرحله زیرسازی آرایش چشم، پاکسازی و تمیز کردن پوست ناحیه دور چشم است. این کار را می توانید به کمک یک چشم پاک کن یا پد انجام دهید و خیلی راحت تمام آلودگی ها و مواد آرایشی ناحیه اطراف چشم ها را به آرامی پاک کنید.

آموزش زیرسازی آرایش چشم

استفاده از ژل، کرم یا ماسک آبرسان

پس از پاکسازی پوست اطراف چشم برای زیرسازی آن باید به آبرسانی آن منطقه که از حساس ترین نقاط پوست صورت است، پرداخت. این کار نه تنها موجب شادابی پوست در اطراف چشم ها می شود، بلکه به پوشش دهی بهتر محصولات آرایشی در این ناحیه نیز کمک می کند.

استفاده از پرایمر مخصوص زیرسازی آرایش چشم

مهم ترین و اصلی ترین مرحله زیرسازی آرایش چشم استفاده از پرایمر مخصوص چشم است. پرایمرهای مخصوص چشم از ریزش آرایش بر اثر گرما یا تعریق جلوگیری می کنند. به همین دلیل این محصولات بیشتر در مواقعی مورد استفاده قرار می گیرند که افراد قصد شرکت در میهمانی های خاصی را دارند و ماندگاری آرایش چشم ها برایشان بسیار مهم است.

استفاده از کرم پودر و کانسیلر

بعد از استفاده از پرایمر آرایش چشم، استفاده از بهترین مارک کانسیلر دور چشم برای زیرسازی آرایش چشم اهمیت بسیار زیادی دارد. سعی کنید که رنگ کانسیلر تقریبا با رنگ پوست تان هماهنگ باشد؛ زیرا رنگ بسیار روشن نتیجه آرایش شما را اغراق شده می کند و رنگ تیره نیز موجب می شود که حالت چشم های شما خسته و بی حال به نظر برسند. بعد از خشک شدن کرم‌های اطراف چشم با توجه به فرم چشم آرایش چشم محبوب خود را انجام دهید.

استفاده از کرم پودر و کانسیلر

زیرسازی آرایش لب

برای این که آرایش لب ها هم مانند سایر نقاط صورت چشمگیر و زیبا باشد، باید زیرسازی آن به خوبی انجام شود. در اولین قدم از زیرسازی آرایش لب باید لب‌های‌تان را آماده کنید. برای آماده سازی لب‌ها از مسواک مرطوب یا اسکراب‌های لب خانگی (مانند عسل و شکر قهوه‌ای) استفاده کنید تا لایه‌های اضافی لب برداشته شده و لب‌ها نرم‌تر شوند. پس از آن به لب هایتان بالم لب بزنید. بالم لب کمک می کند تا لب‌ها نرم بمانند و خشک یا پوسته پوسته نشوند.

ارایش لب

در مهم ترین مرحله باید به سراغ پرایمر لب بروید. وظیفه پرایمر لب این است که ماندگاری رژلب را روی لب‌های‌تان افزایش دهد.

به این منظور باید مقداری کمی از آن را با نوک انگشت دست بر روی لب‌ها بمالید. پرایمر علاوه بر افزایش ماندگاری رژلب هر گونه خط، چروک و ناهمواری لب ها را هم پوشش می دهد. بعد از چند دقیقه از زدن پرایمر می‌توانید خط لب، رژ یا برق لب را روی آن بزنید.

 


نویسنده : سیران
تاریخ : یک شنبه 21 خرداد 1402
زمان : 13:41
دلیل مشکلات پوستی در بارداری و روش های درمان آن ها


شما در دوران بارداری هستید، پس آن “درخشش بارداری” که در مورد آن شنیده اید کجاست؟ به جای داشتن پوستی روشن و درخشان، ممکن است بیشتر شبیه یک نوجوان با جوش های بلوغ به نظر برسید. یا شاید لکه های تیره روی صورت شما ظاهر شده باشد. شاید هم به دلیل جوش هایی که در اطراف استرچ مارک های روی شکم شما ایجاد شده است، خارش دارید. بارداری می تواند علائم عجیب و غریب بسیاری را به همراه داشته باشد و پوست شما از تغییرات هورمونی که تجربه می کنید مصون نیست. خوشبختانه اکثر مشکلات پوستی در بارداری در عین آزاردهنده بودن، بی ضرر هستند و پس از زایمان برطرف می شوند. بیایید به برخی از شایع ترین مشکلات پوستی در بارداری و نحوه مدیریت و درمان آنها نگاهی بیندازیم. همچنین در مورد یک وضعیت جدی پوستی که باید از آن آگاه باشیم صحبت خواهیم کرد.

انواع مشکلات پوستی در دوران بارداری

مشکلات پوستی بارداری، انواع مختلفی را شامل می شوند. از لک های تیره رنگ گرفته تا ترک های پوستی و آکنه. در ادامه به مهمترین مشکلات پوستی در بارداری اشاره خواهیم کرد.

لکه های تیره رنگ و خطوط سیاه

هر دوی این شرایط خوش خیم نتیجه افزایش رنگدانه های ناشی از افزایش هورمون های بارداری است. ملاسما که به لک های بارداری نیز معروف است، باعث می شود لکه های تیره روی صورت شما ظاهر شوند. این لک ها اغلب روی بینی و گونه ها ظاهر می شوند. خط سیاه نیز یک خط تیره است که می تواند در دوران بارداری بین ناف و ناحیه شرمگاهی ایجاد شود.

اگر یکی از این موارد را تجربه کردید، تنها نیستید. تقریباً 75 درصد از زنان باردار، لک های بارداری خواهند داشت و 90 درصد متوجه خط سیاه رنگ هستند. این افزایش رنگدانه می تواند هر ناحیه از بدن شما را که رنگدانه بیشتری دارد، تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال، بسیاری از زنان کک و مک بسیار تیره تر از حد معمول را گزارش می دهند و هر چه رنگ پوست شما تیره تر باشد، بیشتر متوجه این تغییرات خواهید شد.

انواع مشکلات پوستی در دوران بارداری

شما نمی توانید به طور کامل از این شرایط جلوگیری کنید، اما استفاده از یک ضد آفتاب خوب، به ویژه روی صورت می تواند به کاهش اثرات آن کمک کند. البته که جای هیچ گونه نگرانی نیست؛ چون شما برای همیشه درگیر این مشکلات پوستی در بارداری نخواهید بود. بیشتر آنها پس از زایمان محو می شوند. ملاسما گاهی اوقات از بین نمی رود، اما متخصص پوست می تواند بعد از بارداری آن را با دارو درمان کند.

بروز ترک های پوستی یا استرچ مارک

یکی از شایع ترین مشکل پوستی در بارداری همین ترک های پوستی است. تقریباً هر زن باردار دچار ترک ‌های پوستی می ‌شود که رگه‌ های قرمز رنگی هستند که روی سینه‌ ها یا شکم نقش می بندند. در صورت افزایش سریع وزن، احتمال بروز استرچ مارک ها بیشتر است. بنابراین توصیه های پزشک خود را در مورد افزایش وزن اجرا کنید. با این حال، ایجاد ترک های پوستی گاهی اوقات فقط به ژنتیک شخص باز می گردد.

پس از تولد نوزاد، ترک های پوستی شما باید به رنگ نقره ای یا سفید تبدیل شود. می توانید با مرطوب نگه داشتن پوست خود با کره کاکائو یا لوسیون از ایجاد این عوارض جلوگیری کنید. اگر وسوسه شدید که برای درمان ترک پوستی بعد از بارداری یک داروی گیاهی را امتحان کنید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

بروز ترک های پوستی یا استرچ مارک

ترک های پوستی یکی از شایع ترین مشکلات پوستی در بارداری هستند که معمولا با سنگین تر شدن نوزاد افزایش می یابند. بهترین راهکار این است که هر روز ناحیه شکم خود را چرب کنید و از لوسیون مرطوب کننده استفاده نمایید تا احتمال ماندن جای این ترک ها کاهش یابد.

آکنه یکی از مشکلات پوستی در بارداری

بسیاری از خانم ها در دوران بارداری از این موضوع شکایت دارند. تمام آن هورمون ‌ها در بدن شما می ‌توانند باعث ترشح چربی بیشتر از غدد و در نهایت ایجاد جوش‌ و آکنه شوند.

سعی کنید صبح و عصر صورت خود را با یک شوینده ملایم و متناسب با نوع پوست تان شستشو دهید. اکثر درمان ‌های موضعی بدون نسخه در بارداری بی‌ خطر هستند، اما اگر در مورد محصول خاصی نگرانی دارید، می ‌توانید از پزشک خود بپرسید. چند داروی موضعی وجود دارد که می ‌توانیم در دوران بارداری امتحان کنیم، اما آکنه‌ های شما به طور کامل پس از تولد نوزادتان بهتر خواهند شد.

توده های بی خطر از جمله مشکلات پوستی در بارداری

این توده‌ های کوچک، شل و بی‌ ضرر پوست می‌ توانند در طول بارداری در هر جایی از بدن شما ظاهر شوند، اما معمولاً زیر بازوها و سینه ‌ها ظاهر می ‌شوند. متأسفانه، هیچ کاری نمی توانید برای جلوگیری از آنها انجام دهید، اما در صورت تمایل می توان توده ها را به راحتی پس از بارداری از بین برد.

بثورات خارش دار از دیگر مشکلات پوستی در بارداری

بثورات خارش دار در دوران بارداری بسیار شایع است. این لکه های قرمز و خارش دار در اطراف استرچ مارک ها ظاهر می شوند. معمولاً در اواخر بارداری که شکم شما بیشترین میزان کشش پوستی را دارد، این کهیرها بیشتر نمایان می شوند. همچنین، این عارضه می تواند به بازوها، پاها و باسن نیز گسترش یابد.

بثورات خارش دار از دیگر مشکلات پوستی در بارداری

این وضعیت بی ضرر است، اما می تواند آزار دهنده باشد. بثورات خارش دار پس از زایمان از بین می روند، اما تا آن زمان باید خارش اطراف ترک های پوستی تان را تحمل کنید. می توان از یک کرم استروئیدی برای تسکین خارش و همچنین جلوگیری از گسترش آن استفاده کرد. این کرم برای شما و کودک شما بی خطر است؛ اما در هر صورت مصرف خودسرانه آن مجاز نیست و حتما با پزشک در این باره مشورت کنید.

کلستاز بارداری؛ بیماری خاموش این دوران

مواقعی وجود دارد که نباید خارش پوست را نادیده بگیرید. کلستاز بارداری یک بیماری کبدی است که مقادیر زیاد هورمون های بارداری بر جریان طبیعی صفرا در کیسه صفرا تأثیر می گذارد.

این وضعیت در سه ماهه سوم بارداری رخ می دهد و می تواند باعث خارش شدید در کل بدن شود. این خارش اغلب در کف دست و کف پا بدتر است و باعث می شود بیماران احساس خیلی بدی کنند و نتوانند بخوابند. کلستاز بارداری همچنین ممکن است با زردی (تغییر رنگ پوست و چشم به زرد) همراه باشد.

یک آزمایش خون ساده می تواند تأیید کند که آیا کلستاز بارداری دارید یا نه و داروهای خوراکی ممکن است آن را درمان کنند. زایمان نیز آن را درمان می ‌کند، بنابراین ممکن است زمانی که به زایمان نزدیک ‌تر هستید، تولد زودتر از موعد نوزاد تجویز شود.

خارش پوستی در دوران بارداری یک مشکل رایج است که اغلب خانم ها آن را تجربه می کنند. اما توصیه می شود در صورت مشاهده هر گونه خارش به پزشک مراجعه کنید تا اگر بیماری شما کلستاز بارداری بود، سریع تر درمان شود. کلستاز منجر به خارش شدید شده و ممکن است فرد را بسیار اذیت کند.

رگ عنکبوتی از جمله مشکلات پوستی در بارداری

رگ ‌های عنکبوتی رگ ‌های کوچک و قرمز رنگی هستند که بیشتر صورت، گردن و بازوها را درگیر می ‌کنند. تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث این تغییرات پوستی ناخوشایند و همچنین افزایش حجم خون می شود.

وریدهای واریسی رگ های دردناک و بزرگ شده ای هستند که افزایش وزن و فشار رحم می تواند در دوران بارداری باعث ایجاد آن شود. این باعث کاهش جریان خون در پاها می شود. وریدهای واریسی می توانند در پاها، فرج و واژن ایجاد شوند. اینها معمولاً پس از زایمان برطرف می شوند؛ اما در صورت مشاهده این مشکل، در طول معاینات به پزشک یا ماما خود اطلاع دهید

برای به حداقل رساندن اثرات واریس و تسکین علائم، اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهید:

  • زمان های نشستن و ایستادن را محدود کنید.
  • هنگام نشستن طولانی مدت پاها را از هم باز کنید.
  • در صورت امکان پاهای خود را بالا بیاورید.
  • بیشتر ورزش کنید.
  • با ورزش و مایعات از بروز یبوست خودداری کنید.

رگ عنکبوتی از جمله مشکلات پوستی در بارداری

پریگوی بارداری

یکی دیگر از مشکلات پوستی در بارداری، پریگو است. این علائم شامل برجستگی های ریز و خارش دار است که شبیه نیش حشرات به نظر می رسد. تغییرات ناشی از بارداری در سیستم ایمنی بدن می تواند باعث خارش بارداری شود. این می تواند در طول بارداری رخ دهد و علائم آن اغلب روز به روز بدتر می شود. رفع این عارضه ممکن است چندین ماه طول بکشد و علائم آن گاهی اوقات تا بعد از تاریخ زایمان نیز مشاهده می شود.

حاملگی پمفیگوئید

حاملگی پمفیگوئید یک اختلال خود ایمنی است که معمولاً در سه ماهه دوم یا سوم رخ می دهد. در برخی موارد، ممکن است بلافاصله پس از زایمان نیز رخ دهد. علائم این بیماری عبارتند از تاول در شکم یا سایر قسمت های بدن. این وضعیت خطر زایمان زودرس یا تولد نوزاد با وزن کم را کمی افزایش می دهد.

تشدید مشکلات پوستی سابق در اوایل بارداری

یک سری بیماری های پوستی وجود دارند که در دوران بارداری بدتر می شوند. مثلا اگر سابقه آکنه، پسوریازیس، درماتیت، ملاسما، لوپوس و … را دارید، احتمال این که بعد از بارداری با شکل گسترده تری از آنها مواجه شوید، زیاد است. اما خبر خوب این است که بعد از بارداری، این مشکلات پوستی رو به بهبود می رود. شما در طول دوران بارداری می توانید از پزشک برای بهبود سریع تر آنها کمک بگیرید.

تغییر مو و ناخن در بارداری

افزایش یا کاهش رشد مو در دوران بارداری شایع است. بسیاری از زنان درجاتی از هیرسوتیسم را در صورت، اندام ها و پشت در دوران بارداری تجربه می کنند که ناشی از تغییرات غدد درون ریز است. هیرسوتیسم به طور کلی پس از زایمان برطرف می شود، اگرچه ممکن است در صورت تداوم این عارضه، روش های درمانی در نظر گرفته شود.

زنان باردار ممکن است متوجه ضخیم شدن خفیف موهای سر خود شوند. این به دلیل طولانی شدن فاز (آناژن) رشد مو ایجاد می شود. پس از زایمان، موهای سر وارد مرحله استراحت طولانی مدت (تلوژن) رشد مو و باعث افزایش ریزش مو (تلوژن افلوویوم) می شوند که ممکن است چندین ماه یا بیش از یک سال پس از بارداری ادامه داشته باشد. تعداد کمی از زنان که سابقه آلوپسی آندروژنتیک دارند ممکن است متوجه ریزش موی فرونتوپاریتال شوند که ممکن است پس از بارداری برطرف نشود و نیاز به درمان پیدا کند. 

دلیل مشکلات پوستی در بارداری چیست؟

علت مشکلات پوستی در بارداری اغلب به افزایش هورمون ها مربوط می شود. با افزایش هورمون ها ممکن است پوست در معرض بروز لکه و تیرگی قرار بگیرد. همچنین ممکن است آکنه و سایر بیماری های پوستی وخیم تر شوند. بهترین راهکار برای جلوگیری از مشکلات پوستی در بارداری این است که روزانه از لوسیون مرطوب کننده و کرم ضد آفتاب استفاده کنید. همچنین از آنجایی که رفته رفته رحم سنگین می شود و احتمال بروز ترک های پوستی یا ورید و واریس وجود دارد، برای جلوگیری از این عوارض از کرم های مناسب با مشورت پزشک استفاده کنید.

دلیل مشکلات پوستی در بارداری چیست؟

درمان مشکلات پوستی در بارداری

همانطور که اشاره شد، بیشتر این مشکلات پوستی در بارداری پس از تولد نوزاد خود به خود برطرف می شوند. اگر از بین نرفتند، یا اگر می خواهید در دوران بارداری این مشکلات را از بین ببرید، درمان هایی وجود دارد. اما نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که در دوران بارداری بدون مشورت با پزشک از هیچ دارو یا درمانی استفاده نکنید.

درمان ملاسما در بارداری

برای درمان ملاسما می توانید از برخی کرم های تجویزی (مانند هیدروکینون و برخی از محصولات مراقبت از پوست بدون نسخه استفاده کنید. اما قبل از اینکه خودتان آن را درمان کنید، برای تشخیص مناسب با یک متخصص پوست صحبت کنید. اگر ملاسما دارید، سعی کنید زمان در معرض نور خورشید ماندن خود را محدود کنید. مخصوصاً بین ساعات 10 صبح تا 14 بعد از ظهر از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 در بیرون از منزل استفاده کنید.

درمان کهیرهای خارش دار در بارداری

پزشک ممکن است یک آنتی هیستامین یا کورتیکواستروئیدهای موضعی تجویز کند. برای تسکین، باید با محل را با آب ولرم (نه داغ) بشویید ، کمپرس های خنک یا پارچه های مرطوب را روی نواحی آسیب دیده بمالید و لباس های گشاد و سبک بپوشید. روی ناحیه ای از پوست که درگیر بیماری شده، از صابون استفاده نکنید؛ زیرا باعث خشکی و خارش بیشتر می شود.

درمان ترک های پوستی

قبل از اینکه به دنبال درمان ترک های پوستی باشید تا زمانی که نوزادتان به دنیا بیاید صبر کنید. درمان اثبات شده ای برای این عارضه وجود ندارد، اما گاهی اوقات لیزر یا کرم های تجویزی می توانند کمک کنند.

درمان خارش حاملگی

توده های پوستی بی خطر

پزشک شما می تواند توده های پوستی را به وسیله چاقوی جراحی یا قیچی یا با کمک جراحی الکتریکی (سوختن آنها با جریان الکتریکی) از بین ببرد.

درمان کلستاز کبدی

برخی از گزینه های درمانی شامل داروهایی برای توقف خارش و کاهش صفرا هستند. حمام سرد و آب یخ نیز می تواند کمک کننده باشد.

خوشبختانه اغلب مشکلات پوستی در بارداری به محض تولد نوزاد پایان می یابند و از این لحاظ جای نگرانی نیست. اما اگر مشکلات پوستی باعث اذیت شما شده اند می توانید راهکارهای درمان خانگی یا داروهای بدون نسخه را نیز با مشورت پزشک امتحان کنید.

درمان های خانگی مشکلات پوستی در بارداری

چند راه طبیعی برای تسکین خارش پوست در دوران بارداری وجود دارد:

  • از یک لوسیون یا مرطوب کننده بدون بو برای نرم و مرطوب کردن پوست خود استفاده کنید.
  • لباس های گشادی بپوشید که کمتر پوست شما را تحریک کند.
  • لباس های ساخته شده از الیاف طبیعی مانند پنبه بپوشید.
  • هر روز دوش خنک بگیرید.
  • یخ روی پوست خود قرار دهید.
  • از حمام یا دوش آب گرم که می تواند پوست شما را خشک کند، خودداری کنید.
  • سعی کنید در گرمای روز بیرون نروید.

 

داروهای ممنوعه برای درمان مشکلات پوستی در بارداری

استفاده از همه داروها در دوران بارداری ایمن نیست. محصولاتی که در دوران بارداری باید از مصرف آنها اجتناب کرد عبارتند از:

  • درمان های هورمونی، به دلیل افزایش خطر ناهنجاری های مادرزادی
  • ایزوترتینوئین، شکلی از ویتامین  A که رتینول نیز نامیده می شود، می تواند خطر ناهنجاری های مادرزادی شدید، مشکلات شناختی، بیماری های قلبی و مغزی تهدید کننده زندگی و سایر مشکلات رشد را افزایش دهد.
  • تتراسایکلین های خوراکی، نوعی آنتی بیوتیک است که خطر تغییر رنگ دندان در نوزاد را افزایش می دهد و همچنین اثرات منفی بر رشد استخوان جنین در صورت مصرف آن در ماه چهارم بارداری دارد.
  • رتینوئیدهای موضعی، شکلی از ویتامین A که هم در محصولات تجویزی و هم در محصولات بدون نسخه رایج است.

 

سخن آخر

بدن شما در طول بارداری تغییرات بسیار زیادی را تجربه می کند. بیشتر مشکلات پوستی در بارداری از هر چیزی آزاردهنده تر هستند. اما خوشبختانه همه این مشکلات پوستی در بارداری موقتی بوده و با تولد نوزادتان و بهبودی اوضاع، تمام این اذیت و آزارهای ناشی از بارداری از یادتان خواهد رفت.


نویسنده : سیران
تاریخ : یک شنبه 21 خرداد 1402
زمان : 13:40
7 روش ساده برای کاهش تاثیر آلودگی هوا روی پوست شما


تاثیر آلودگی هوا روی پوست

وافزایش آلودگی هوا در طول سالیان متمادی اثرات مخربی بر پوست انسان دارد. پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش (UVR) و آلاینده‌های محیطی هوا مانند هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای (PAHs)، ترکیبات آلی فرار (VOCs)، اکسیدها، ذرات معلق (PM)، ازن (O3) و دود سیگار است. تاثیر آلودگی هوا روی پوست بسیار تامل برانگیز است. راهکارهایی برای این موضوع مطرح شده که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

اگر چه پوست انسان به عنوان یک سپر بیولوژیکی در برابر آلاینده‌های شیمیایی و فیزیکی هوای آلوده عمل می‌کند، اما این قرار گرفتن طولانی مدت یا مکرر در معرض سطوح بالای آلاینده‌ها ممکن است اثرات منفی عمیقی بر روی پوست داشته باشد. تاثیر آلودگی هوا روی پوست انسان با پیری پوست و بیماری‌های پوستی التهابی یا آلرژیک مانند درماتیت آتوپیک، اگزما، پسوریازیس یا آکنه مرتبط است، این در حالی است که سرطان پوست از جدی ترین عوارض آن است.

از سوی دیگر، برخی از آلاینده‌های هوا (یعنی O3، دی اکسید نیتروژن و دی اکسید گوگرد) و ذرات پراکنده (ابر و دوده) در تروپوسفر ، اثرات UVR با طول موج کوتاه‌‌تر را کاهش می‌دهند و کاهش قابل توجهی در تابش UV در شهرهای آلوده مشاهده شده است.

تحقیقات نشان داده شده است که تاثیر آلودگی هوا روی پوست نقش افزایشی در ایجاد شایع ترین بیماری‌های پوستی ما دارد.  آکنه، هایپرپیگمانتاسیون، درماتیت آتوپیک و پسوریازیس تحت تأثیر آلودگی هوا هستند. مهم است که آلودگی به عنوان یک عامل خطر برای این اختلالات پوستی اضافه شود، بنابراین باید در مورد کاهش اثرات منفی آن صحبت کنیم.

آلودگی هوا چیست؟

آلودگی هوا عبارت است از آلودگی محیط بیرون (محیط) و محیط داخلی (خانگی) توسط هر عامل شیمیایی، فیزیکی یا بیولوژیکی که ویژگی‌های طبیعی جو را تغییر می‌دهد. تقریباً همه (90٪) جمعیت جهان روزانه آلودگی را تجربه می‌کنند. اما آیا همه از تاثیر آلودگی هوا روی پوست خود باخبرند؟ در سال 2019، آلودگی هوا توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان بزرگ‌ترین خطر سلامت محیطی برای انسان در نظر گرفته شد که این تاثیر آلودگی هوا بر روی پوست هر ساله باعث مرگ زودرس بیش از 7 میلیون نفر می‌شود. مطالعات اولیه آلودگی هوا را با مرگ و میر ناشی از COVID-19 مرتبط می‌کند، زیرا در برخی از آلوده‌ترین مناطق جهان تلفات زیادی وجود دارد.

عمده‌ترین تاثیر آلودگی هوا روی پوست است ولی در کنار آن بر بسیاری از اندام‌ها مانند سیستم‌های قلبی عروقی، ریوی، اعصاب مرکزی، تناسلی و پوششی نیز تأثیر می‌گذارد. در این مقاله تاثیر آلودگی هوا روی پوست را به تفصیل شرح می‌دهیم.

تاثیر آلودگی هوا روی پوست

آلودگی هوا و اثرات آن بر سلامت انسان

آلودگی هوا قاتل خاموش این نسل است. در سال 2019، سازمان بهداشت جهانی (WHO) آلودگی هوای محیطی (خارج از منزل) و آلودگی هوای خانگی (داخلی) را به عنوان بزرگترین خطر سلامت محیطی برای انسان‌ها در نظر گرفت که تاثیر آلودگی هوا روی پوست هر ساله باعث مرگ زودرس بیش از 7 میلیون نفر می‌شود.

برآوردها در سال 2018 نشان داد که 9 نفر از 10 نفر هوای حاوی سطوح بالایی از آلاینده‌ها را تنفس می‌کنند (WHO، 2017). بر اساس گزارش انجمن ریه آمریکا، در ایالات متحده، نزدیک به 134 میلیون نفر – بیش از 40٪ از جمعیت – در معرض خطر بیماری و مرگ زودرس به دلیل آلودگی هوا هستند.

WHO آلودگی هوا را به عنوان آلودگی محیط بیرون (محیط) و محیط داخلی (خانگی) توسط هر عامل شیمیایی، فیزیکی یا بیولوژیکی که ویژگی‌های طبیعی جو را تغییر می‌دهد تعریف می‌کند (نشنال جئوگرافیک، 2016، سازمان بهداشت جهانی، 2017).

ترکیبی از ذرات و گازها که می‌تواند به غلظت‌های مضر در خارج و داخل خانه برسد. دوده، دود، کپک، گرده، متان و مونوکسید کربن تنها چند نمونه از آلاینده‌های رایج هستند. این ذرات ریز علاوه بر تاثیر آلودگی هوا روی پوست می‌توانند به عمق ریه ها نفوذ کرده و به سیستم قلبی عروقی دسترسی پیدا کنند. آلودگی هوا بر بسیاری از سیستم‌های عضو از جمله سیستم قلبی عروقی تأثیر می‌گذارد و باعث بیماری قلبی و سرطان ریه عامل ریوی، بیماری انسدادی مزمن ریه، آسم و عفونت‌های تنفسی می‌شود.

نرخ بالای سکته مغزی به درگیری سیستم عصبی مرکزی نسبت داده شده است. همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه آلودگی هوا بر سیستم‌های تولید مثلی و سیستم‌های پوششی تأثیر می‌گذارد.

تاثیر آلودگی هوا روی پوست چیست؟

هنگامی که بیشتر ما به تاثیر آلودگی هوا روی پوست و سلامتی خود فکر می‌کنیم، دوده یا مواد شیمیایی گازی را تصور می‌کنیم که به بافت‌های داخلی حساس بینی، گلو و ریه‌های ما آسیب می‌زند. اگرچه استنشاق آلودگی هوا ناسالم است، اما این فقط اندام‌های داخلی شما نیستند که آسیب می‌بینند.

تاثیر آلودگی هوا روی پوست چیست؟

آلاینده‌های موجود در هوا نیز می‌توانند به پوست شما آسیب برسانند. پوست ما بزرگترین عضوی است که داریم. پوست بین دنیا و بقیه بدن ما قرار دارد و دائماً از آسیب فیزیکی، حمله میکروب‌ها و تخریب توسط خورشید و سایر عوامل محیطی رنج می‌برد تا بقیه اعضای بدن را ایمن نگه دارد.

لایه بالایی پوست ما از سلول‌های آجری شکل به نام کورنئوسیت‌ها تشکیل شده است که در اثر آسیب می‌ریزند و از پایین به بالا جایگزین می‌شوند. این آجرها توسط ملات ساخته شده از پروتئین‌ها و لیپیدهایی که رطوبت را در خود می‌بندند به هم متصل می‌شوند. اگر سطح پوست ما بیش از حد خشک یا آسیب دیده شود، ملات می‌تواند ترک بخورد، که رطوبت ارزشمندی را خارج می‌کند و سموم یا میکروب‌های عفونی را وارد می‌کند. اینجاست که تاثیر آلودگی هوا روی پوست بروز می‌کند و قابل مشاهده است.

چگونه آلودگی هوا دشمن سلامتی پوست شماست؟

علاوه بر خراش‌های معمولی و سایر آسیب فیزیکی، پوست ما نیز می‌تواند آسیب‌های محیطی را متحمل شود. علاوه بر تاثیر آلودگی هوا روی پوست ، نور خورشید و آلاینده‌های موجود در جو دو راه اصلی هستند که سطح پوست را می‌توان به اندازه کافی خشک یا آسیب دید تا از محافظت از بدن ما جلوگیری کند.

نور مستقیم خورشید حاوی اشعه ماوراء بنفش است که به مرور زمان و با قرار گرفتن در معرض آن می‌تواند به پوست آسیب برساند، آن را دچار پیری زودرس کند یا حتی باعث سرطان شود. اشعه ماوراء بنفش مستقیماً به DNA آسیب می‌رساند، اما اکسیژن فعالی را نیز ایجاد می‌کند که اشکال مختلفی دارد اما همیشه رادیکال‌های آزاد دارد که به هر چیز ارگانیک نزدیک حمله می‌کند. هنگامی که اکسیژن فعال در داخل و روی پوست ایجاد می‌شود، علاوه بر آسیب رساندن به DNA، کلاژن و سایر بافت‌ها را تجزیه می‌کند.

تاثیر آلودگی هوا روی پوست به این صورت است که آلودگی هوا با ایجاد اکسیژن فعال در داخل و روی سطح پوست به روشی مشابه و غیرمستقیم به پوست آسیب می‌رساند، اما برخلاف نور خورشید، این اکسیژن واکنش‌پذیر به پوست می‌چسبد و آسیب می‌زند.

چگونه آلودگی هوا دشمن سلامتی پوست شماست؟

کدام آلاینده ها به پوست آسیب می رسانند؟

بسیاری از آلاینده‌های هوا می‌توانند به پوست آسیب برسانند، از جمله ازن، هیدروکربن‌ها (مانند VOCs و PAHs)، اکسیدها (مانند اکسیدهای نیتروژن و اکسیدهای گوگرد)، و ذرات معلق. همه آنها راه‌های مختلفی برای مسموم کردن پوست دارند و بیشتر آنها اکسیژن واکنش پذیر یا اوزون را ایجاد می‌کنند که نوعی اکسیژن فعال است.

ذرات بسیار ریز جزئی بیشترین تاثیر آلودگی هوا روی پوست را دارند. ذراتی که کوچکتر از 100 نانومتر اند، به ویژه خطرناکتر هستند، زیرا به اندازه کافی کوچک هستند که بتوانند به بافت‌ها نفوذ کرده و آنها را تجزیه و پیری را تسریع کنند. علاوه بر ایجاد آسیب، ذرات تجمع یافته در پوست می‌توانند باعث التهاب نیز شوند که باعث آسیب به سد پوستی می‌شود. حتی می‌تواند بر میکروفلور طبیعی پوست تأثیر بگذارد، که به جلوگیری از ارگانیسم‌های ناسالم کمک می‌کند. 

منابع آلودگی هوای مخرب برای پوست چیست؟

در بحث تاثیر آلودگی هوا روی پوست باید اشاره کنیم که بسیاری از آلاینده‌هایی که می‌توانند به پوست ما آسیب برسانند، از سوزاندن سوخت‌های فسیلی ناشی می‌شوند. در حالی که سوزاندن زغال سنگ یا سایر سوخت‌های فسیلی در یک نیروگاه تولید آلودگی می‌کند، نزدیک‌ترین منبع آلودگی سوخت‌های فسیلی برای اکثر ما وسایل نقلیه‌ای است که در جاده‌ها رانندگی می‌کنند.

اگزوز دیزل، به ویژه، آسیب زیادی به پوست وارد می‌کند. زندگی در مناطق شهری یا سایر مکان‌ها در مجاورت جاده‌های شلوغ، قرار گرفتن در معرض آلودگی ناشی از اگزوز خودرو را افزایش می‌دهد که می‌تواند حاوی ذرات معلق، هیدروکربن‌ها و اکسید باشد.

یکی از منابع ثانویه که در تاثیر آلودگی هوا روی پوست نقش چشمگیری دارند، VOCها هستند که می‌توانند به عنوان جزئی از رنگ، لاک، مصالح ساختمانی، لباس، مبلمان، یا هر وسیله‌ای که از پلاستیک ساخته شده یا حاوی آن است، وارد خانه شود. VOC ها برای تنفس ناسالم هستند، اما همچنین می‌توانند با اشعه ماوراء بنفش یا سایر آلاینده‌های موجود در هوا واکنش داده و ذرات معلق یا ازن و سایر آلاینده‌های فعال اکسیژن را تشکیل دهند.

در بحث تاثیر آلودگی هوا بر روی پوست شاید برای شما جذاب باشد بدانید که دود تنباکو نیز منبع مهمی از آلاینده‌های آسیب رسان پوست است. VOCها و ذرات معلق بیشتر دود تنباکو را در غلظت‌هایی تشکیل می‌دهند که باعث پیری، پسوریازیس، آکنه، برخی از انواع سرطان پوست و آسیب‌های دیگر می‌شود. پیشنهاد می‌شود در صورت امکان، به دنبال کاهش قرار گرفتن در معرض دود تنباکو باشید. قرار گرفتن در داخل خانه که در آن دود تنباکو انباشته شود می‌تواند منجر به قرار گرفتن بسیار زیاد در معرض آلاینده‌های مخرب پوست شود و این خود بخشی از تاثیر آلودگی هوا روی پوست انسان است. 

منابع آلودگی هوای مخرب برای پوست کجاست؟

چگونه آسیب های پوستی را به حداقل برسانیم؟

چند راه آسان برای کمک به محافظت از پوست در برابر تاثیر آلودگی هوا روی پوست وجود دارد. ساده ترین روش این است که به یاد داشته باشید که در پایان روز صورت خود را بشویید. آلاینده هایی که روی پوست شما انباشته شده اند در طول شب باقی می مانند و آسیب می رسانند؛ مگر اینکه قبل از خواب آنها را بشویید. اگر روتین مراقبت از پوست شما نیاز به شستشو در صبح دارد، حداقل در نظر داشته باشید که صورت خود را در پایان روز با یک پاک کننده صورت مناسب بشویید.

کاهش قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا راه دیگری برای کمک به محافظت از پوست در برابر تاثیر آلودگی هوا روی پوست است. زمانی که می‌خواهید بیرون از منزل ورزش کنید بهتر است از جاده های اصلی و معابر شلوغ دوری کنید. هنگام آشپزی، گردگیری، رنگ‌آمیزی یا انجام سایر فعالیت‌های خانگی که ممکن است آلودگی هوای داخل خانه را افزایش دهد، به راه‌هایی برای کاهش آلودگی با تهویه یا تصفیه‌کننده هوا توجه داشته باشید.

تاثیر آلودگی هوا بر روی پوست بسیار مشکل ساز است. روش دیگر استفاده از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها می‌توانند گونه‌های فعال اکسیژن را که واسطه بسیاری از آسیب‌های پوستی ناشی از تاثیر آلودگی هوا روی پوست هستند، خنثی کنند و دفاع طبیعی بدن ما در برابر اکسیژن فعال و رادیکال‌های آزاد هستند.

ویتامین E، ویتامین C، کوآنزیم Q10 و ترکیبات فنلی گیاهی می‌توانند به محافظت از پوست در برابر آسیب اکسیداتیو و جستجوی رادیکال‌های آزاد که ممکن است در کمین هستند کمک کنند. بکار بردن آنها در لوسیون و مصرف خوراکی آنها به عنوان مکمل هر دو راههای موثری برای محافظت از پوست شما هستند و برخی از ضد آفتاب‌ها حتی حاوی آنتی اکسیدان هستند.

در نهایت برای اینکه از تاثیر آلودگی هوا روی پوست کم کنیم، مرطوب کردن پوست می‌تواند به مبارزه با آسیب‌های وارد شده کمک کند. یکی از پیامدهای پوست آسیب دیده این است که بافت‌های زیرین پوست خشک می‌شوند. برای حفظ رطوبت می‌توانید از مرطوب کننده مورد علاقه خود استفاده کنید.

7 راه برای محافظت از پوست در برابر اثرات آلودگی هوا

مواد شیمیایی موجود در دود می‌توانند منافذ را مسدود کرده و بر روی پوست شما تأثیر منفی بگذارند. کارشناسان روشهای درمانی خانگی را برای مقابله با عوارض تاثیر آلودگی هوا روی پوست فهرست می‌کنند. هوای آلوده تنفس را برای پوست سخت می‌کند و باعث تحریک، کم آبی و بدتر شدن شرایط موجود مانند قرمزی می‌شود. پوست کدر و بسته شدن منافذ کابوس همه است و با سطح بالای آلودگی در شهر، فقط مشکلات بیشتری برای پوست ما وجود دارد. تعجب می‌کنید که چگونه خود را از تاثیر آلودگی هوا روی پوست نجات دهید؟ کارشناسان درمان‌های خانگی زیر را پیشنهاد می‌کنند:

1. برای کاهش تاثیر آلودگی هوا پوست را هیدراته کنید

مقدار زیادی آب بنوشید، می‌توانید در خانه با برگ‌های آملا یا تولسی آب سم زدایی درست کنید که به دفع سموم کمک می‌کند و آنتی اکسیدان‌های ضروری را به پوست می‌دهد.

1. برای کاهش تاثیر آلودگی هوا پوست را هیدراته کنید

2. با این روش ها از پوست خود  محافظت کنید

از کرم ضد آفتاب یا از یک رژیم مراقبت از پوست (سرم یا مرطوب کننده روزانه) استفاده کنید تا لایه‌های محافظتی در قسمت بالایی ایجاد شود. زیرا از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند و تاثیر آلودگی هوا روی پوست را کاهش می‌دهد. همچنین ذرات دود را به دام می‌اندازد و از نفوذ این مواد شیمیایی مضر به عمق پوست جلوگیری می‌کند. صورت را با آب سرد بشویید، از یک شوینده صورت غیر لایه بردار برای پاک کردن کثیفی از صورت استفاده کنید.

3. روزانه اسکراب کنید

اگر هر روز فقط 10 ثانیه اسکراب کنید، به بهبودی پوست شما کمک می‌کند و از تاثیر آلودگی هوا روی پوست التیام می‌یابد. برای تهیه اسکراب در منزل، مقداری گردو بردارید و آنها را به صورت خمیر درشت خرد کنید. مقداری شکر و چند قطره روغن زیتون را با هم مخلوط کنید و فقط به مدت 10 ثانیه صورت خود را به آرامی ماساژ دهید. همچنین می‌توانید اسکراب خانگی را با شکر، عسل و لیمو درست کنید و از آن دو بار در هفته استفاده کنید. آلودگی لایه‌ای از مواد شیمیایی ایجاد می‌کند که منجر به التهاب می‌شود. بنابراین پاکسازی صبح و شب یکی از ضروریات مراقبت از پوست است. در صورت نیاز، به خصوص در شب، برای از بین بردن باقی مانده آلودگی، تمیز کردن، دوبار تمیز کردن یا حتی پاکسازی سه گانه را انجام دهید.

4. از ماسک پوست صورت استفاده کنید

برای کم کردن تاثیر آلودگی هوا بر روی پوست همچنین می‌توانید یک برش از پاپایای سبز خام را بردارید و به مدت 20 ثانیه روی پوست خود بمالید. آنزیم‌های طبیعی موجود در پاپایا به از بین بردن سیاهی صورت شما کمک می‌کند. ماسک صورت یک راه عالی برای مقابله با اثرات مضر آلودگی است. این محصولات سرشار از آنتی اکسیدان هاست، رادیکال‌های آزاد را دفع می‌کند، پوست را سم زدایی کرده و تغذیه عمیق و درخشندگی سالمی را فراهم می‌کند.

4. از ماسک پوست صورت استفاده کنید

5. برای کاهش تاثیر آلودگی هوا روی پوست حمام کنید

برای کاهش تاثیر آلودگی هوا روی پوست همچنین می‌توانید هفته‌ای یکبار پس از ماساژ پوست خود با روغن بادام یا نارگیل از بخار آب استفاده کنید. برای کمی جوانسازی، چند قطره روغن اسطوخودوس یا پرتقال را به آب بخار داغ خود اضافه کنید. قبل از حمام کردن، یک ماساژ با روغن نارگیل گرم انجام دهید و سپس با یک دوش آب گرم خود را درمان کنید.

6. قدرت پاکسازی پوست را دست کم نگیرید

ماست را با یک قاشق غذاخوری آبلیمو و عسل مخلوط کنید. این معجون تاثیر آلودگی هوا روی پوست را کم می‌کند. برای پاکسازی عمیق و رفع آسیب‌های ناشی از آلاینده ها، با حرکات دایره‌ای روی ناحیه صورت بمالید. با قرار دادن پدهای پنبه‌ای در شیر و گلاب، ماسکی را در خانه تهیه کنید و بگذارید خیس بخورد و سپس در ظرف درب دار قرار دهید و در یخچال بگذارید. آن را روی صورت تمیز قرار دهید و بعد از 20-30 دقیقه بردارید. همچنین می‌توانید تکه‌های یخ را با چای سبز یا گلاب منجمد کنید و آب خیار را به آن اضافه کنید و آن را در صورت بغلتانید تا به آرامش و طراوت صورت از آلودگی کمک کند.

6. قدرت پاکسازی پوست را دست کم نگیرید

7. پوست خود را مرطوب کنید

همانطور که قبلاً گفتیم، آلودگی، پوست تیره و کدر را به جا می‌گذارد. از این رو برای از بین بردن تاثیر آلودگی هوا روی پوست ، استفاده از مرطوب کننده‌ها برای تغذیه پوست توصیه می‌شود. از خمیر کره کاکائو دو بار در هفته برای تغذیه عمیق پوست استفاده کنید. روغن زیتون همچنین دارای محتوای بالایی از ویتامین E و آنتی اکسیدان است که به بازسازی سلولی کمک می‌کند و به کاهش ظاهر آسیب دیده کمک می‌کند.    


نویسنده : سیران
تاریخ : یک شنبه 21 خرداد 1402
زمان : 13:38
تاثیر سیگار بر پوست صورت؛ چگونه عوارض پوستی را به حداقل برسانیم؟


پوست و موی هر فردی در معرض عوامل محیطی مختلف از جمله دود تنباکو است. این عوامل می‌توانند به پوست آسیب‌های گوناگونی بزنند و فرد را دچار بیماری‌های مختلفی نمایند. دود تنباکو در درون خود مواد بسیار مضری دارد که یکی از آن‌ها نیکوتین است. سیگارکشیدن علاوه بر افزایش خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و ریوی پوست را نیز به پیری زودرس دچار می‌کند. طبق مطالعاتی که صورت‌گرفته است، افراد سیگاری بسیار بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به التهابات مربوط به پوست قرار دارند. حتی پروسه درمان نیز در این افراد دشوارتر از افراد سالم است. تاثیر سیگار بر پوست صورت در مدت بسیار کوتاهی پس از استفاده از آن، قابل‌مشاهده و تشخیص است و هرگز نمی توان آن را کتمان کرد. اختلالاتی مانند پسوریازیس، لوپوس و هیدرادنیت چرکی نیز در افراد سیگاری بسیار شایع است. سیگارکشیدن حتی بر سلامت موهای افراد نیز تأثیر می‌گذارد.

سیگار، قاتل سلامت پوست شماست!

در ابتدا باید اشاره کنم که دود حاصل از تنباکو، اجازه نمی‌دهد اکسیژن کافی به پوست افراد برسد. به همین دلیل افراد دچار ایسکمی بافتی و انسداد عروقی می‌شوند. پاسخ‌های ایمنی ذاتی در بدن افراد کاهش می‌یابد. این امر سبب می‌شود متالوپروتئیناز یا MMP که وظیفه تجزیه کلاژن‌ها را بر عهده دارد، از کار بیفتد. نیکوتین سبب می‌شود عروق انقباض یابد و التهاب موجود در بدن مهار شود.

از طرفی بهبودی زخم را در افراد دیرتر از افراد سالم رقم می‌زند، اما پیری پوست را جلو می‌اندازد. تاثیر سیگار بر پوست و مو بسیار گسترده است. این تأثیرات در مدت کوتاهی پس از روی‌آوردن به مصرف سیگار مشخص می‌شوند. از اثرات ناخوشایندی که با کشیدن سیگار پدید می‌آید، می‌توان به زرد شدن انگشتان دست‌وپا، سیاه شدن زبان و لثه همچنین تغییر رنگ دندان‌ها اشاره کرد.

تاثیر سیگار بر پوست صورت در بلندمدت بیشتر نیز می‌شود، به طوری که پوست نازک یک فرد سیگاری که 40 سال سن دارد مانند پوست فرد 70 ساله سالم می‌شود. پوست صورت به‌خصوص در اطراف لب‌ها به‌تدریج دچار چین‌وچروک می‌شود. پلک‌های فرد سیگاری به‌مرورزمان گشاد می‌شود و خط فک، سفتی خود را از دست می‌دهد. رنگ پوست نیز تغییر می‌کند و مایل به خاکستری یا زرد می‌شود که رگ‌های برجسته‌ای دارد.

سیگار چه تاثیری بر روی پوست صورت دارد؟

نظریه‌های مختلفی در مورد تاثیر سیگار بر پوست وجود دارد و محققان صحبت‌های مختلفی را مطرح می‌کنند. اما چند مورد از دلایلی که سیگار می‌تواند به پوست افراد آسیب بزند برابر است با:

  • گرمایی که در اثر دود کردن سیگار ایجاد می‌شود پوست صورت را می‌سوزاند و در لایه الاستیک پوست تغییر ایجاد می‌کند
  • رگ‌های خونی به‌مرور باریک می‌شوند که سبب می‌شود، خون‌رسانی به پوست کاهش یابد و در نتیجه کلاژن‌سازی کاهش می‌یابد
  • رطوبت پوست کم‌کم کاهش می‌یابد
  • ویتامین A موجود در پوست به‌مرور کمتر می‌شود

 

سیگار، قاتل سلامت پوست شماست!

 

تأخیر در بهبود زخم‌ها

سیگار یکی از عواملی است که در زمان بهبود زخم‌ها تأخیر ایجاد می‌کند. علاوه بر تاثیر سیگار بر پوست صورت خطر شکست پیوند، مرگ بافت‌ها، عفونت کردن همچنین تشکیل لخته خون در افراد سیگاری بالاست. این موضوع دلیل کاملاً مشخصی ندارد، اما می‌تواند به دلایل زیر اتفاق بیفتد:

  • عروق انقباض می‌یابد و به همین دلیل اکسیژن کافی به سلول‌های پوست نمی‌رسد
  • در جابه‌جایی کراتینوسیت‌ها تأخیر رخ می‌دهد
  • سنتز کلاژن کاهش می‌یابد
  • رشد عروق خونی جدید در داخل زخم کاهش می‌یابد

سیگار به دوام زخم‌های پا همچنین ایجاد آن‌ها به‌خصوص ایجاد زخم‌های دیابتی، زخم‌های شریانی و کلسی فیلاکسی کمک می‌کند.

سیگار و ابتلا به انواع عفونت‌ها

ابتلا به انواع عفونت‌ها در افرادی که سیگار می‌کشند، بسیار بیشتر از افراد غیرسیگاری است. این افراد معمولاً دچار بیماری‌هایی مانند آنچه در بخش زیر می‌گوییم، می‌شوند.

  • ابتلا به انواع عفونت‌های باکتریایی زخم که معمولاً به‌وسیله استرپتوکوک، استافیلوکوکوس و اورئوس به وجود می‌آیند
  • ابتلا به انواع عفونت‌های دهانی مانند عفونت کاندیدا آلبیکنس که زخم‌های بدی دارد
  • درگیری با انواع ویروس‌های پاپیلومای انسانی یا همان زگیل تناسلی
  • اگر فردی زگیل تناسلی داشته باشد و سیگار نیز مصرف کند، شانس بالایی برای ابتلا به سرطان دهانه رحم و سرطان داخل اپیتلیال آلت تناسلی دارد

 

سیگار چه تاثیری بر روی پوست صورت دارد؟

 

تاثیر سیگار بر ابتلا به سرطان پوست

تاثیر سیگار بر پوست صورت و بدن می‌تواند منجر به ابتلا به سرطان پوست شود. تحقیقات ثابت کرده است که افراد سیگاری 2 برابر افراد غیرسیگاری در خطر ابتلا به سرطان پوست کارسینوم سلول سنگ‌فرشی هستند. ریسک ابتلا به سرطان دهان و لکوپلاکی دهان که به‌عنوان یک بیماری پیش سرطانی شناخته می‌شود نیز در افراد سیگاری به طرز چشمگیری بالاست.

75 درصد از موارد ابتلا به سرطان لب و دهان را افراد سیگاری تشکیل می‌دهند. همان گونه که سیگارکشیدن خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، ترک آن نیز خطر گسترش سرطان لب را بین 2 تا 3 برابر کاهش می‌دهد. بدین ترتیب شما خیلی سریع تأثیر ترک سیگار بر پوست را متوجه می‌شوید.

سیگارکشیدن و پوسچولوزیس کف پا

پوسچولوزیس کف پا یکی از بیماری‌های ناتوان‌کننده است که نسبت به درمان نیز مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد. بیماری پوسچولوزیس اغلب با پوسته‌پوسته شدن کف پا نمایان می‌شود. اغلب زنان میانسالی که سیگار می‌کشند، به این بیماری دچار می‌شوند. در این بیماری نیکوتین با گیرنده‌های استیل‌کولین که در غده‌های عرق وجود دارند، پیوند می‌خورد و ساختار آن‌ها را تغییر می‌دهد و بدین ترتیب التهاب ایجاد می‌کند. تاثیر ترک سیگار بر پوست این ناحیه خیلی زود مشخص می‌شود، زیرا جوش‌های به وجود آمده به‌تدریج از بین می‌روند.

سیگارکشیدن و پوسچولوزیس کف پا

ابتلای افراد سیگاری به پسوریازیس

تاثیر سیگار بر پوست صورت ممکن است به‌صورت لکه‌های پوستی نیز ظاهر شود. طبق مطالعاتی که انجام شده است افراد سیگاری نسبت به افراد غیرسیگاری تمایل بسیار بیشتری به بیماری پسوریازیس دارند. بیمارانی که پسوریازیس مزمن دارند، اغلب سیگار می‌کشند. به‌طورکلی سیگار با ایجاد واسطه‌های التهابی و افزایش بیش از اندازه کراتینوسیت‌ها سبب این بیماری می‌شود. نیکوتین موجود در سیگار نیز به سلول‌های دندریتیک و سلول‌های T، همچنین کراتینوسیت‌ها وصل می‌شود.

بیماری‌های عروقی در افراد سیگاری

از جمله تأثیرات سیگار بر پوست صورت می‌توان به کدر شدن آن، لکه‌های تیره و چین‌وچروک اشاره نمود. افرادی که سیگار می‌کشند، بیش از سایرین به بیماری‌های عروقی مبتلا می‌شوند. نیکوتین موجود در سیگار عروق فرد را منقبض می‌کند و باعث انعقاد بیش از اندازه آن‌ها می‌شود. به همین دلیل رگ‌های خونی دچار انسداد می‌شوند. مصرف سیگار در افراد سیگاری، می‌تواند موارد زیر را تشدید نماید:

  • سرماسوزک
  • آمبولی کلسترول مرتبط با آترواسکلروز
  • ترومبوز ناشی از ترومبوفیلی
  • سندروم آنتی فسفولیپید یا داروها به‌ویژه داروهای ضدبارداری خوراکی
  • ترومبوآنژیت انسدادی یا بیماری بورگر که در آن در رگ‌های خونی کوچک خون لخته می‌شود
  • بیماری وازواسپاستیک اولیه یا ثانویه

 

بیماری‌های عروقی در افراد سیگاری

 

مصرف سیگار و بیماری لوپوس اریتماتوز

تاثیر سیگار بر پوست صورت می‌تواند با بیماری‌های دیگری نیز مشخص شود. به طور مثال، خطر ابتلا به بیماری لوپوس اریتماتوی پوستی مزمن در افراد سیگاری 10 برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری است. با فعال‌شدن لنفوسیت‌ها توسط سیگار، فعالیت خودایمنی در بدن فرد افزایش می‌یابد. نکته دیگری که در این باره وجود دارد، این است که گفته می‌شود درمان LE مزمن پوستی در افرادی که سیگار مصرف نمی‌کنند، تأثیرگذارتر دنبال می‌شود. درمان لوپوس اریتماتوز با داروی هیدروکسی کلرو کین در بدن افرادی که سیگار مصرف می‌کنند، کمتر از افراد سالم جواب می‌دهد.

تاثیر سیگار بر ابتلا به بیماری‌های دهانی

ابتلا به بیماری‌های دهانی در افراد مبتلا به سیگار بسیار شایع است. برخی از این بیماری‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • برفک دهان که شامل لیکن پلان دهانی و لیکن پلان فرسایشی می‌شود
  • بیماری زبان مودار که در این بیماری در زبان فرد عارضه‌های مومانند درازی دیده می‌شود و به دلیل رشد زیاد باکتری‌ها به رنگ سیاه، سبز یا قهوه‌ای درمی‌آید.
  • استوماتیت نیکوتینی
  • لکوپلاکی مودار مرتبط با عفونت HIV
  • بزرگ‌شدن لثه‌های فرد همچنین التهاب آن‌ها

البته این موارد ممکن است در اثر رعایت ‌نکردن بهداشت دهان، استعمال بیش از اندازه دخانیات، همچنین کمبود بزاق نیز رخ دهد. تاثیر سیگار بر پوست صورت به میزان مصرف افراد نیز بستگی دارد.

تاثیر سیگار بر داروها

سیگارکشیدن هیدروکربن‌های آروماتیک را در بدن تولید می‌کند که این هیدروکربن‌ها تنظیمات مربوط به آنزیم‌های کبدی را در بدن افراد به هم می‌ریزند. CYP1A2 آنزیمی است که وظیفه دفع سموم از بدن را بر عهده دارد. به همین دلیل افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیرسیگاری در هنگام بیماری باید دوز بیشتری دارو مصرف کنند.

داروهای ذکر شده شامل انسولین، داروهای مربوط به انعقاد خون، انواع مسکن‌ها و داروهای ضد روان‌پریشی می‌شود. تاثیر ترک سیگار بر پوست صورت همچنین وضعیت بدن کاملاً مشخص است. افراد سیگاری دوبرابر افراد غیرسیگاری الکل و کافئین مصرف می‌کنند. جالب است بدانید که با ترک سیگار، نوشیدن این میزان کافئین و الکل به‌سرعت کاهش می‌یابد. از طرفی نوشیدن الکل نیز می‌تواند مصرف سیگار را در افراد افزایش دهد.

عوارض پوستی ترک سیگار

عوارض پوستی ترک سیگار

تاثیر سیگار بر روی پوست در مطالب بالا ذکر شد. اما باید اشاره کنم که ترک سیگار نیز می‌تواند روی پوست شما تأثیر بگذارد. افرادی که قصد دارند سیگار را ترک کنند، می‌توانند از چسب‌های نیکوتین دار، سیگارهای الکترونیکی، قرص‌ها، اسپری بینی و … استفاده کنند. این ابزارها می‌توانند بسیار مفید واقع شوند.

روش‌های مناسب برای ترک سیگار

روش‌های بسیار گوناگونی برای ترک سیگار وجود دارد که در این بخش برخی از آن‌ها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

  1. انتخاب جایگزین نیکوتین

شما باید برای نیکوتین جایگزین پیدا کنید. می‌توانید با مراقب بهداشتی خود مشورت کنید تا به شما یک روش درمانی که بتوان آن را جایگزین نیکوتین کرد، پیشنهاد دهد. چسب‌های نیکوتین، اسپری‌های بینی که به‌صورت استنشاقی هستند، آدامس‌ها و قرص‌ها از جمله مواردی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

با مقایسه زمان مصرف سیگار و دوران بعد از ترک، به‌راحتی به تاثیر سیگار بر پوست صورت پی خواهید برد. برای تهیه قرص‌ها و داروها نیازی به نسخه ندارید. درمان‌های کوتاه‌مدت که برای جایگزینی نیکوتین استفاده می‌شوند، مانند قرص‌های پاستیل و … به شما کمک می‌کنند تا در مواقع حساس بر هوس خود غلبه کنید. لازم به ذکر است که استفاده از این داروها برای ترک سیگار خطری به دنبال ندارد و نیازی نیست افراد از این بابت نگران باشند.

روش‌های مناسب برای ترک سیگار

  1. سیگارهای الکترونیکی

سیگارهای الکترونیکی در مدت بسیار کوتاهی پس از تولید، به‌عنوان یک جایگزین برای سیگارهای سنتی بسیار محبوب شدند. اما هرگز اثبات نشده است که سیگارهای الکترونیکی در هنگام ترک می‌توانند بهتر و مؤثرتر از داروهایی که به‌عنوان جایگزین نیکوتین استفاده می‌شوند، واقع شوند. بنابراین تفاوتی بین داروها و سیگار وجود ندارد.

  1. تأخیر در استفاده

در زمان‌هایی که هوس استفاده از تنباکو به سرتان می‌زند، به خودتان بگویید که 10 دقیقه دیگر زمان لازم است. در این مدت باید به کاری مشغول شوید تا حواس شما نسبت به این موضوع پرت شود. سعی کنید در مکان‌هایی بمانید که دود ناشی از سیگار یا قلیان در آن‌ها نباشد. این ترفندهای به‌ظاهر ساده، می‌توانند نقش مهمی در ترک سیگار ایفا کنند.

  1. استفاده از ابزارهای جایگزین

متأسفانه تاثیر سیگار بر پوست صورت گسترده است و شما در برخی موارد پس از ترک نیز نمی‌توانید آن‌ها را از بین ببرید مانند شل‌شدگی و درمان افتادگی پوست بسیار سخت است. هنگامی که هوس استفاده از تنباکو به سراغ شما می‌آید، می‌توانید با جویدن آدامس یا خوردن تخمه مقاومت خود را افزایش دهید. می‌توانید از آب‌نبات‌های سفت یا آدامس‌های بدون قند نیز در این شرایط کمک بگیرید. چیزهای ترد و خوشمزه مانند آجیل و تخمه می‌توانند مقاومت را برای شما راحت‌تر کنند.

  1. مقاومت در برابر کشیدن 1 نخ سیگار

گاهی اوقات ممکن است این فکر به ذهن شما خطور کند که تنها با کشیدن یک نخ سیگار، هوس خود را برطرف کنید. اما با انجام این کار تنها خودتان را فریب می‌دهید. در بسیاری از موارد کشیدن یک نخ سیگار منجر به اعتیاد دوباره به این ماده می‌شود.

تاثیر سیگار بر روی پوست صورت

جمع‌بندی

در مقاله امروز در مورد تاثیر سیگار بر پوست صورت صحبت کردیم. افراد سیگاری برای ترک این ماده باید بیش از هر چیزی اراده داشته باشند. افرادی که پشتکار و اراده کافی ندارند، هرگز در این راه موفق نمی‌شوند. شما می‌توانید فرایند ترک را تحت‌نظر یک مشاور نیز پیگیری کنید. حضور مشاور در پروسه ترک، می‌تواند به شما کمک زیادی کند.


نویسنده : سیران
تاریخ : پنج شنبه 18 خرداد 1402
زمان : 11:34
روغن بادام برای لک صورت چه تاثیری دارد؟ چگونه و چقدر مصرف کنیم؟


روغن بادام برای لک صورت

شاید شما هم درباره روغن بادام شیرین برای لک صورت شنیده باشید. یا برایتان سوال باشد که آیا روغن بادام تلخ برای لکه صورت خوبه . بادام یک ماده مغذی و پرفایده‌ای است که سرشار از چربی‌های سالم، فیبر، فیتوکمیکال‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. تقریبا نیمی از وزن بادام خشک را روغن بادام تشکیل می‌دهد. بادام‌های رسیده را فشار می‌دهند تا روغن با حداقل حرارت استخراج شود. روغن بادام از قدیم الایام کاربرد دارویی داشت چه از طریق پوست و مو و چه از طریق خوراکی. یکی از مهمترین کاربردهای روغن بادام برای بهبود پوست صورت و لکه‌زدایی از آن است. اگر شما هم زیبایی و طراوت پوست صورتتان برایتان اهمیت دارد این مقاله را دنبال کنید تا از فواید روغن بادام برای لک صورت مطلع شوید.

روغن بادام چیست؟

روغن بادام یک روغن گیاهی و مفید برای قلب است که حاوی چربی‌های تک غیراشباع و ویتامین E است. اغلب به بسیاری از محصولات زیبایی روغن بادام اضافه می‌شود و بخشی از روال زیبایی برای مرطوب کردن مو و پوست است. همچنین می‌توان آن را به عنوان روغن پخت و پز خریداری کرد. روش‌های باستانی چینی قرن‌هاست که از روغن بادام برای لک صورت و کمک به تسکین و نرمی پوست و درمان زخم‌ها و بریدگی‌های جزئی استفاده می‌کنند. در گذشته از خواص روغن بادام تلخ برای درمان لک صورت بهره می‌بردند.

روغن بادام چیست؟

انواع روغن بادام

دو نوع روغن بادام وجود دارد، روغن بادام تلخ و روغن بادام شیرین . روغن بادام تلخ از بادام‌هایی استخراج می‌شود که شکل آن کوتاه و پهن تر است. روغن‌های استخراج شده از بادام تلخ ، بوی قوی‌تری دارند و در رایحه درمانی برای ترکیب شدن در اتاق استفاده می‌شود. از فواید روغن بادام تلخ برای لک صورت حذف سمومی است که به طور طبیعی در پوست بادام وجود دارد. اما آیا روغن بادام شیرین برای لکه صورت بهتر است یا فواید روغن بادام تلخ برای لک صورت منحصربفردتر است؟

فواید روغن بادام

علاوه بر تسکین پوست‌های خشک روغن بادام برای لک صورت نیز شفابخش است. این روغن می‌تواند رنگ پوست را بهبود بخشد. بسیار نرم کننده است، به این معنی که به تعادل جذب رطوبت و از دست دادن آب کمک می‌کند. از آنجایی که روغن بادام ضد باکتری و سرشار از ویتامین A است، می‌توان از روغن بادام برای لک صورت و درمان آکنه استفاده کرد. غلظت ویتامین E موجود در آن همچنین می‌تواند به درمان آسیب‌های ناشی از نور خورشید، کاهش علائم پیری و محو شدن جای زخم ها کمک کند. خواص مرطوب کنندگی روغن بادام می‌تواند به تسکین خارش پوست کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده موضعی از روغن بادام در کرم می‌تواند به کاهش علائم و درمان اگزما صورت و درماتیت کمک کند.

علاوه براینکه روغن بادام برای لک صورت مفید است، همچنین ممکن است به مرطوب کردن و تقویت مو و پوست سر کمک کند. به از بین بردن موخوره و رطوبت و التیام موهای خشک کمک کند. روغن بادام به سرعت جذب می‌شود و یک مرطوب کننده قوی است، بنابراین می توان از آن برای صورت یا بدن استفاده کرد. می توانید آن را مستقیماً بمالید یا آن را با روغن های ضروری مخلوط کنید تا از فواید آن بهره مند شوید. روغن بادام علاوه بر مرطوب کردن پوست، یک روغن ماساژ یا درمان پوست عالی است.

فواید روغن بادام برای پوست

علاوه بر خواص روغن بادام شیرین برای لک صورت ، این محصول دارای خواص ضد قارچی قوی نیز است. آن را روی پاهای خود بمالید تا از ابتلا به عفونت‌های قارچی مانند کرم حلقوی جلوگیری کنید. می‌توانید از روغن بادام به عنوان یک پاک کننده پوست صورت یا برای پاک کردن ملایم آرایش نیز استفاده کنید.

روغن بادام شیرین برای لک صورت

آیا روغن بادام برای لک صورت مخصوصا لکه‌های تیره فایده دارد؟ روغن بادام سرشار از ویتامین E است که باعث سلامت پوست می‌شود. با این حال می‌تواند حلقه‌های سیاه اطراف چشم را کاهش دهد. هیپرپیگمانتاسیون، ژنتیک، استرس، پیری یا کم خوابی هر چیزی می‌تواند پوست اطراف چشم شما را تیره کند. در کنار تغییر سبک زندگی پیشنهاد می‌شود از فواید روغن بادام تلخ برای لک صورت بهره ببرید.

نحوه استفاده از روغن بادام شیرین برای لکه صورت و سیاهی دور چشم

هنگام استفاده از روغن بادام برای لک صورت و سیاهی دور چشم، حتما روغن بادام باکیفیت بخرید. روغن باید خالص و فشرده سرد و ترجیحا ارگانیک باشد. ابتدا دستهای خود را با آب و صابون بشویید. سپس صورت خود را با پاک کننده روزانه خود بشویید و مقدار کمی روغن بادام را به آرامی در ناحیه زیر چشم خود ماساژ دهید. ماساژ به افزایش گردش خون کمک می‌کند. برای بهترین نتیجه، این کار را عصر انجام دهید و بگذارید روغن یک شب بماند و صبح آن را بشویید.

برای مشاهده نتایج ماندگار از روغن بادام برای لک صورت ، باید از روغن بادام بصورت هر شب و به مدت حداقل چند هفته استفاده کنید. ممکن است این مقدار زمان طول بکشد تا نتایج حاصل از افزایش گردش خون، روشن شدن رنگ پوست و آبرسانی پوست را مشاهده کنید.

بادام شیرین صورت

آیا روغن بادام شیرین برای لک صورت خوبه؟

شواهد علمی وجود دارد که روغن بادام برای لک صورت فواید مثبتی دارد و ممکن است اثرات مثبتی بر آن حلقه‌های تیره مزاحم دور چشم داشته باشد. برای مثال، اثرات ضد التهابی روغن بادام به خوبی مستند شده است. این می‌تواند به کاهش پف مرتبط با حلقه‌های تیره کمک کند و ظاهر آنها را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. همچنین روغن بادام شیرین به داشتن خواص نرم کنندگی و اسکلروزان معروف است که باعث بهبود چهره و رنگ پوست می‌شود. از دیگر فواید روغن بادام این است که باعث کاهش دیده شدن ترک‌های پوستی و جلوگیری از ایجاد آنها در آینده می‌شود و قابلیت‌های روشن‌کنندگی و التیام پوست را نشان می‌دهد. باید دقت داشته باشید که معمولاً بین دو تا سه هفته استفاده روزانه از روغن بادام طول می‌کشد تا نتایج قابل توجهی را تجربه کنید.

آیا می‌توان از روغن بادام برای لک صورت در پوست‌های چرب استفاده کرد؟

بله، می‌توانید از روغن بادام برای پوست‌های چرب استفاده کنید. پوست‌های چرب معمولا مستعد جوش و آکنه هستند. روغن بادام حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که این جوش‌های آکنه را کنترل کرده و پوست شما را تسکین می‌دهد و اثر پاکسازی و لکه‌زدایی به همراه دارد. روغن بادام شیرین به طور کلی برای هر کسی که برای تقویت و سلامت مو و پوست خود استفاده می‌کند بی خطر است. بجز افرادی که به آن حساسیت دارند. برای تست این مورد کافی است مقداری از این روغن را بر روی قسمتی از پوست خود امتحان کنید بعد از 15 دقیقه اگر واکنش آلرژیکی مشاهده نکردید می‌توانید از روغن بادام برای لک صورت در انواع پوست استفاده کنید.

آیا می‌توان از بادام برای پوست‌های چرب استفاده کرد؟

 پاکسازی صورت با روغن بادام

ما در دنیای آلوده‌ای زندگی می‌کنیم که دشمن پوست ماست. اکنون بیشتر از هر زمان دیگری باید روتین مراقبت از پوست داشته باشید. استفاده از روغن بادام برای لک صورت می‌تواند معجزه کند. این ساده‌ترین راه برای داشتن پوستی بدون لکه و درخشان و جوان است. روغن بادام حاوی ویتامین‌های A، D، E، B1، B2، B6 است. همچنین دارای روی، کلسیم، پتاسیم می‌باشد. روغن بادام یک محصول لایه بردار و پاکسازی‌کننده سبک است و به راحتی بر روی پوست صورت شما پخش می‌شود و به راحتی پوست آن را جذب می‌کند.

آلودگی هوا و گرد و غبار می‌تواند باعث تجمع ناخالصی‌ها و سلول‌های مرده در پوست شما شود. وقتی روغن بادام را روزانه بمالید، پوست‌های مرده را از بین می‌برد و پوست شما را شفاف می‌کند. این روغن گیاهی حاوی اسیدهای چرب کمیاب مانند امگا 3، 6 و 9 است. همچنین دارای رایحه مطبوع است و کمتر از بقیه روغنها چرب است. بنابراین به راحتی می‌توانید بجای محصولاتی با مواد شیمیایی از روغن بادام برای لک صورت بهره ببرید.

آیا روغن بادام خطرات و عوارض جانبی دارد؟

هنگامی که روغن بادام به صورت موضعی استفاده شود، برای اکثر افراد استفاده از آن بی‌خطر است. به استثنای کسانی که به آجیل حساسیت دارند، در این موارد بهتر است از روغن بادام برای لک صورت استفاده نکنند. در برخی از افراد، روغن بادام ممکن است پوست را تحریک کند یا باعث پوست پوست شدن یا کنده شدن آن شود. برای جلوگیری از این امر، قبل از شروع استفاده از روغن بادام روی حلقه‌های تیره زیر چشم‌تان، به‌خصوص اگر می‌دانید پوستتان حساس است، روی یک تکه کوچک بصورت آزمایشی از پوست بمالید.

غالبا روغن بادام را نباید به صورت خوراکی مصرف کرد، زیرا می‌تواند منجر به عوارض جانبی در برخی افراد شود، از ناراحتی‌های گوارشی گرفته تا افزایش وزن و مصرف بیش از حد ویتامین E شود. در عوض، می‌توانید روزانه 10 عدد بادام بخورید. این به اندازه استفاده موضعی روغن بادام برای لک صورت موثر نخواهد بود، اما برای کسانی که حساسیت پوستی را تجربه می‌کنند، مزایای تغذیه‌ای همچنان ممکن است کمک کننده باشد.

روغن بادام در حالی که روغنی سبک است و چرب نیست اغلب به روغن‌های گیاهی و دارویی دیگر ترجیح داده می‌شود. روغن بادام با داشتن مقادیر بالای اسیدهای چرب از زمان‌های گذشته برای درمان مشکلات پوستی مانند لکه صورت، آکنه، اگزما یا پسوریازیس مورد استفاده قرار می‌گرفت. همچنین سرشار از ویتامین E و خواص آنتی اکسیدانی است که پوست شما را نرم و لطیف می‌کند. روغن بادام زمانی که برای مدت طولانی استفاده شود می‌تواند به شفافیت پوست، بهبود بافت و رنگ پوست، از بین بردن لکه‌ها و تیرگی‌ها و هیدراته شدن پوست، کاهش آکنه و همچنین مقابله با سایر بیماری‌های پوستی کمک کند.

روغن بادام برای لک صورت

کدام روغن برای پوست بهتر است؛ روغن زیتون یا روغن بادام؟

روغن زیتون و روغن بادام حاوی مواد مغذی ضروری هستند که پوست شما را نرم و سالم می‌کند. روغن زیتون حاوی ویتامین E و K به وفور است که به بازیابی پوست طبیعی شما کمک می‌کند در حالی که روغن بادام حاوی آنتی اکسیدان‌هاست که خواص ضد التهابی دارد و به بهبود سلامت کلی پوست شما کمک می‌کند و می‌توانید به راحتی از روغن بادام برای لک صورت استفاده کنید.

آیا روغن بادام پوست را روشن‌تر می‌کند یا تیره‌تر ؟

روغن بادام یک منبع عالی برای درمان لکه صورت و همچنان آکنه و جوش است. روغن بادام برای لک صورت و آکنه یک انتخاب قابل اعتماد برای از بین بردن آنها و اسکارهای ناشی از آن است. علاوه بر استفاده از آن برای درمان لکه و آکنه می‌تواند به درمان سیاهی دور چشم نیز کمک کند. روغن بادام برای افرادی که پوست چرب و آکنه‌دار دارند راهی مطمئن و کارآمد است. بنابراین اکنون که می‌دانید روغن بادام برای چه چیزی می‌تواند استفاده شود، کافی است آنرا آزمایش کنید.

اگر از روغن بادام برای لک صورت استفاده‌ می‌کنید بهتر است بدانید که در این روند روغن بادام به بازیابی رنگ طبیعی پوست شما کمک می‌کند و رنگ پوست را چند درجه روشن‌تر می‌کند. حاوی ویتامین E است که به رفع تیرگی پوست شما کمک کرده و در عین حال آن را روشن‌تر می‌کند.

 

 


نویسنده : سیران
تاریخ : پنج شنبه 18 خرداد 1402
زمان : 11:33
آموزش بهترین مدل ابرو براساس فرم صورت و چشم


ابروها از اعضای بسیار مهم صورت محسوب می‌شوند. مدل ابرو می‌تواند ظاهر صورت شما را بسیار متحول کند. به همین دلیل مدلی که برای آن انتخاب می‌کنید، باید با فرم صورت شما تناسب داشته باشد. مدل ابروهای افراد می‌تواند سن آن‌ها را نیز تحت‌تأثیر قرار دهد. برخی مدل‌ها سن شما را بیشتر می‌کنند. اگر در انتخاب مدل ابروهای خود دقت کنید، حتی لازم نیست زیاد آرایش کنید. برای انتخاب مدل باید فرم چشم‌ها و صورت خود را در نظر بگیرید. از طرفی فاصله ابرو و چشم‌ها نیز نکته‌ای است که باید در انتخاب بهترین مدل ابرو به آن توجه شود. برخی از افراد به دلیل کم بودن ابروهای خود، از روش‌های مختلف زیبایی برای تغییر آن استفاده می‌کنند. در سال‌های قبل خانم‌ها ابروهای خود را بسیار نازک می‌کردند، اما امروزه معمولاً ابروها را پهن‌تر می‌کنند.

بهترین مدل ابرو براساس فرم صورت

مدت‌هاست که خانم‌ها ابروهای صورت خود را باریک نمی‌کنند. این روزها خانم‌ها و دخترهای جوان معمولاً ابروهای خود را به‌صورت پرپشت و پهن می‌کنند. شما باید از مدل ابرویی استفاده کنید که فرم صورت شما را بهتر کند. پیداکردن ابروهای مناسب نیز مانند یافتن انواع مدل مو چتری مناسب برای صورت است. بسیاری از افراد در انتخاب مدل ابروهای خود سرگردان هستند. ما در این جا با بررسی فرم‌های مختلف صورت شما را در انتخاب مدل ابرو راهنمایی می‌کنیم.

بهترین مدل ابرو براساس فرم صورت

برای انتخاب مدل ابروی مناسب، ابتدا باید به‌درستی فرم صورت خود را بشناسید. شناسایی فرم صورت کمک زیادی به شما می‌کند. قبل از این که چیزی در مورد انواع فرم صورت بدانید، تشخیص این که فرم صورت شما چه شکلی است، کمی سخت به نظر می‌رسد. حتی می‌توانید برای تشخیص فرم چهره، صورت خود را اندازه بگیرید. اندازه گرفتن به شما کمک می‌کند، بدانید که کدام قسمت صورت شما اندازه بیشتری دارد. به‌منظور بررسی دقیق و انتخاب بهترین مدل ابرو باید استخوان گونه، طول پیشانی، صورت و فک اندازه بگیرید.

بهترین مدل ابرو برای صورت گرد

افرادی که صورت گردی دارند، صورتشان به بیرون خمیده شده است. پهن‌ترین قسمت صورت این افراد گونه آن‌هاست. اگر صورت گردی دارید، بهتر است ابروهای پر با قوس تیز داشته باشید. این کار سبب می‌شود صورت شما کمی زاویه‌دار شود.  ابروهای کمانی نیز صورت شما را زیباتر می‌کنند. هر چه قوس ابروهای شما دورتر از بینی باشد صورت گردتر و پهن‌تر می‌شود. اگر صورت شما علاوه بر گرد بودن کوچک نیز است، نباید ابروهای خود را خیلی ضخیم کنید، زیرا پف صورت شما را زیاد می‌کند. جنیفر گودوین و سلنا گومز از سلبریتی‌هایی هستند که صورت گردی دارند.

بهترین مدل ابرو برای صورت گرد

بهترین مدل ابرو برای صورت بیضی

افرادی که صورت بیضی‌شکل دارند نیز مانند افراد با صورت گرد، استخوان گونه بسیار پهنی دارند. به‌طورکلی، صورت‌های بیضی‌شکل باریک‌تر و بلندتر از صورت‌های گرد هستند. طول صورت‌های بیضی از پهنایی که استخوان گونه و فک دارد، بیشتر است. صاحبان صورت بیضی قادرند هر مدل مو یا ابرویی را برای خود انتخاب کنند. شما می‌توانید به ابروهای طبیعی خود یک قوس بسیار نرم بدهید. افرادی مانند جسیکا آلبا و بیانسه صورت بیضی شکلی دارند و به همین خاطر بهترین مدل ابرو برای آن‌ها وجود ندارد و می‌توانند از هر مدلی استفاده کنند.

بهترین مدل ابرو برای صورت بیضی

بهترین مدل ابرو برای صورت کشیده

اگر هنگام نگاه‌کردن در آینه متوجه شدید که طول صورت شما بیشتر از عرض آن است، یعنی صورت مستطیلی دارید. شما در گروه افرادی قرار می‌گیرید که صورت کشیده‌ای دارند. برای این که این مدل صورت را بهتر درک کنید، می‌توانید به عکس‌های سلبریتی‌هایی مانند سارا جسیکا پارکر نگاه کنید.

افرادی که صورت کشیده‌ای دارند بهتر است فرم ابروهای صاف با لبه‌های نرم را برای صورت خود انتخاب کنند. این کار سبب می‌شود، صورت شما پهن‌تر به نظر برسد. قوس ابروهای شما نباید زیاد بلند باشد، زیرا صورت شما را از آنچه که هست لاغرتر نشان می‌دهد.

مدل ابرو برای صورت قلبی شکل

پیشانی این افراد پهن است اما فرم صورت آن‌ها به‌طرف نوک چانه تیز می‌شود. کارا دلوین و ریس ویترسپون از افرادی هستند که صورت قلبی شکلی دارند. افرادی که فرم صورت آن‌ها قلبی است باید ابروهای خود را با یک قوس بسیار نرم که در چانه‌های بلند بالانس خوبی ایجاد می‌کند درست کنند. این افراد می‌توانند ابروهای خود را پهن کنند. ابروهای پر و کرکی به این فرم صورت می‌آید. اگر ابروهای نازکی دارید، برای انتخاب بهترین مدل ابرو بهتر است اجازه دهید کمی پرتر شوند.

مدل ابرو برای صورت قلبی شکل

ابروهای مناسب صورت‌های مربعی

اندازه بخش‌های مختلف صورت‌های مربعی معمولاً یکسان است. خط فک این افراد زاویه‌دار و پهن است درحالی‌که چانه آن‌ها زیاد مشخص نیست. الیویا واید و کیرا ناتالی صورت‌های مربعی شکلی دارند. ایجاد انحنا و قوس‌های بلند فرم مربعی شکل را خیلی خوب متعادل می‌سازد. کمان ابروها در این فرم صورت زاویه‌های صورت را خنثی‌تر می‌کند. نباید دم ابروهای خود را زیاد پایین بیاورید زیرا شکل چشم شما را پایین می‌آورد.

ابروهای مناسب صورت‌های مربعی

ابروهای صورت الماسی شکل

صورت‌های الماسی شکل مانند صورت‌های گرد گونه‌های پهن و چانه‌های باریکی دارند. اگر به شکل الماس نیز دقت کنید متوجه می‌شوید که از وسط باریک شده است. هالی بری و الیزابت هرلی فرم صورت الماسی شکل دارند. ابروهای خمیده که قوس آن زاویه‌دار است باعث می‌شود قسمت‌های پهن صورت شما بلندتر دیده شوند. ابروهای زاویه‌دار به این فرم صورت ظاهر زیبایی می‌دهند. برای تمیزکردن ابروهای اطراف نیز می‌توانید از کانسیلر استفاده کنید. بدین ترتیب موهای اضافی شما کمی پنهان می‌شوند و فرم صورت شما تیزتر به نظر می‌رسد.

ابروهای صورت الماسی شکل

چطور ضخامت ابروهای خود را بیشتر کنیم؟

ایجاد بهترین مدل ابرو برای برخی از خانم‌ها که ابروهای نازکی دارند کمی سخت است. زیرا نمی‌توانند آن را به مدل دلخواهی که دوست دارند، تبدیل کنند. بنابراین می‌توانند از برخی روش‌ها برای افزایش ضخامت ابروها و تبدیل آن‌ها به مدل دلخواه خود استفاده کنند، برخی از این راهکارها عبارتند از:

  • ماساژ ابروها با روغن کرچک ضخامت آن‌ها را افزایش می‌دهد
  • می‌توانید با استفاده کرم‌های خاص و شانه کردن ابروها با برس، کاری کنید ضخیم‌تر به نظر برسند و بهترین مدل ابرو را برای خودتان ایجاد کنید.
  • با استفاده کردن از یک برس کوچک در جهت رویش طبیعی ابروها آن‌ها را شانه کنید
  • رشد موهای ابرو به رژیم غذایی افراد نیز وابسته است به همین دلیل سعی کنید از یک رژیم غذایی سالم استفاده نمایید
  • می‌توانید هر شب قبل از خواب ابروهای خود را با روغن بادام یا نارگیل ماساژ دهید. این کار در طولانی‌مدت، رشد ابروهای شما را افزایش می‌دهد.
  • ماساژ دادن ابروها سبب می‌شود، خون‌رسانی در این ناحیه بیشتر شود در نتیجه رشد ابروها افزایش یابد.

چطور ضخامت ابروهای خود را بیشتر کنیم؟

نکات مهم برای داشتن فرم ابروهای عالی

لازم نیست هنگام تصمیم‌گیری و انتخاب فرم ابروهای مناسب عجله کنید. برای کامل کردن شکل و فرم ابرو وقت بگذارید و نکات ریز را مدنظر قرار دهید. هر مدلی برای فرم خاصی از صورت مناسب است، اما لازم نیست نسبت به امتحان کردن سایر مدل‌های ابرو گارد داشته باشید. در برخی موقعیت‌ها آرایش یا مدل موی خانم‌ها شکل ابروهای آن‌ها را دچار تغییر می‌کند. زمانی که عجله دارید، شکل ابروهای خود را تغییر ندهید تا ناهماهنگی در صورت و فرم ابرو پیش نیاید. برخی از نکات مهمی که برای داشتن بهترین مدل ابرو لازم است را برای شما شرح می‌دهیم:

  • از ابرو برداشتن بیش از اندازه خودداری کنید.
  • سعی کنید ابروهای خود را برندارید، زیرا به‌مرورزمان تعداد تارهای آن را کاهش می‌دهد.
  • برای فرم دادن به ابروها ابزارها و وسایل مناسب را به کار ببرید.
  • استفاده از لوازم مناسب کار را برای شما راحت‌تر می‌کند.
  • می‌توانید برای پیاده کردن فرم ایده‌آل از شابلون نیز کمک بگیرید.
  • زمانی که می‌خواهید به ابروها فرم بدهید، این کار را در جهت رویش موها انجام دهید.
  • افرادی که ابروهای نازکی دارند و دوست دارند آن‌ها را پرتر نشان دهند، باید انگشتان خود را در جهت مخالف استفاده کنند.
  • نباید دم ابروهای خود را بیش از اندازه قوس‌دار یا نازک کنید.
  • پیش‌ازاین که قوس ابروها زیاد تیز شود، دست از برداشتن موها بردارید.
  • استفاده از خطوط هاشور پهن سبب می‌شود، چهره شما خشن به نظر برسد.
  • به‌منظور مرتب کردن ابرو آن‌ها را برس بزنید.
  • می‌توانید تارهای اضافی که در گوشه‌های داخلی قرار دارند را به‌وسیله موچین بردارید.
  • برای روشن‌کردن بخش‌های زیر ابرو، می‌توانید از کانسیلر استفاده کنید.
  • روی پوست اطراف ابروهای شما، نباید هیچ رنگی وجود داشته باشد.
  • هنگامی که مداد استفاده شده در ابرو رنگ دلخواه شما را ندارد، می‌توانید برای داشتن بهترین مدل ابرو چند محصول را با هم ترکیب کرده و سایه مناسبی برای خود بسازید.
  • می‌توانید با یک مداد قاب ابروهای خود را مشخص کنید و سپس آن‌ها را با یک برس پر نمایید.

نکات مهم برای داشتن فرم ابروهای عالی

بهترین مدل ابرو براساس فرم چشم ها

با مطالعه این بخش می‌توانید با توجه به فرم چشم‌های خود مدل مناسبی انتخاب کنید.

بهترین مدل ابرو برای چشمان ریز

اغلب خانم‌ها چشم‌های ریزی دارند و تمایل دارند از مدل ابرویی استفاده کنند که چشم آن‌ها را درشت‌تر کند. زیرا درشت شدن چشم‌ها ظاهر جذاب‌تری به آن‌ها می‌بخشد. برای انتخاب ابرو علاوه بر فرم چشم، باید مدل صورت خود را نیز در نظر داشته باشید. اگر چشم‌های ریزی دارید و دوست دارید آن‌ها را درشت‌تر نشان دهید، باید ابروهای خود را بلند و کشیده درست کنید. هر چه کشیدگی و بلندی ابرو بیشتر باشد، چشم‌ها نیز درشت‌تر دیده  می‌شوند.

به همین دلیل حواستان باشد که قد ابروهای خود را زیاد کوتاه نکنید. باتوجه‌به این که امروزه ابروها به‌صورت پهن درست می‌شوند، باید فرم و حالت خوبی به آن‌ها ببخشید. هنگامی که ابروهای خود را به فرم دلخواه درآوردید، اگر بخش‌هایی از آن خالی بود، می‌توانید با کشیدن مداد آن‌ها را پرتر کنید. ابروهای متناسب با صورت، اهمیت بسیار زیادی دارد. هنگام آرایش کردن نیز باید نقاط ضعف ابروهای خود را کاور کنید تا زیباتر به نظر برسد. البته بهترین مدل ابرو که برای خود انتخاب می‌کنید، باید طوری باشد که برای حالت دادن آن زیاد از مداد استفاده نکنید. زیرا استفاده بیش از حد از مداد ابروهای شما را غیرطبیعی می‌کند.

بهترین مدل ابرو برای چشمان ریز

بهترین مدل ابرو برای چشم‌های درشت

چشم‌های درشت زیبایی زیادی دارند، اما نکته مهم‌تر این است که ابروهایی انتخاب کنند که چهره آن‌ها را جذاب‌تر نماید. اگر ابروهای افراد نازک و روشن باشد، چشم‌ها درشت‌تر دیده می‌شوند. این موضوع هنگام آرایش کردن بیشتر مشخص می‌شود. می‌توانید برای این که ابروهای خود را بیشتر نشان دهید، آن‌ها را تیره‌تر نمایید. اما بهتر است این کار را در زیرخط ابروها انجام دهید. زیرا هرچقدر فاصله چشم و ابرو کمتر باشد، این موضوع بیشتر نمایان می‌شود. استفاده از یک رژ لب خوش‌رنگ نیز سبب می‌شود، اجزای صورت شما با اعضای پایین صورت به تعادل بیشتری  برسند.

بهترین مدل ابرو برای چشم‌های خمار

افرادی که چشم‌های خمار دارند، باید از مدل ابروهایی استفاده کنند که چشم را بازتر می‌کند. این مدل چهره‌ها باید در فرم ابروی خود شکست زیادی به وجود آورند. به‌طورکلی، شما باید آرک ابروهای خود را به سمت داخل صورت حرکت دهید. بنابراین باید دم ابروهای خود را کمی خالی کنید تا شکست ابروها کاملاً نمایان شود و بهترین مدل ابرو متناسب با صورت ایجاد شود. به‌طورکلی، زیر شکست ابروهای شما باید کمی خالی تر باشد. افرادی که چشم‌های خمار دارند، نباید ابروهای خود را به‌صورت پهن بردارند.

بهترین مدل ابرو برای چشم‌های خمار

بهترین مدل ابرو برای افراد چشم بادامی

کسانی که چشم‌های بادامی یا گربه‌ای دارند، هرگز نباید فرم ابروهای خود را به‌صورت گرد درست کنند.  ابروهای این افراد باید تاحدامکان زاویه‌دار باشد. درست‌کردن ابروها به‌صورت گرد موجب می‌شود، چشم‌ها بیشتر از آن چه که هست گرد به نظر برسند. این افراد نباید ابروهای خود را به رنگ روشن در آورند. برعکس ابروهای تیره، چهره افراد چشم بادامی و گربه‌ای را بسیار جذاب می‌کند.

بهترین مدل ابرو برای چشم‌های گرد

زمانی که چشم‌های شما گرد است، باید ابروهای خود را طوری درست کنید که گردی آن‌ها کمتر دیده شود. همچنین چشم گرد گزینه مناسبی برای ایجاد ابروهایی که شکست دارند، نیست. افرادی که چشم گردی دارند، هرگز نباید ابروهای خود را به حالت کمانی درست کنند. تنها گزینه‌ای که مقابل چشم‌های گرد قرار دارد، ابروهای صاف است. در این مدل‌ها باید آرک ابروها کاملاً از بین بروند.

بهترین مدل ابرو برای چشم‌های نزدیک به هم

ابروهای بلند که عرض کمان آن‌ها زیاد است بهترین مدل ابرو برای چشم‌های نزدیک به هم به شمار می‌رود. اگر می‌خواهید هماهنگی بیشتری در ابروهای خود ایجاد کنید، می‌توانید از مداد ابرو استفاده نمایید. افرادی که چشم‌های نزدیک به هم دارند، نباید ابروهای خود را به رنگ‌های تیره در بیاورند یا آن‌ها را نازک کنند. انجام این کار سبب می‌شود، چشم‌های شما حالت پیکانی به خود بگیرند.

بهترین مدل ابرو برای چشم‌های نزدیک به هم

چه کسانی می‌توانند میکروبلیدینگ کنند؟

یکی از تکنیک‌های پرطرفدار و تخصصی آرایش دائمی برای برجسته‌کردن ابروها، و همچنین پرکردن آن‌ها میکروبلیدینگ به شمار می‌رود. خانم‌هایی که ابروهای نامتقارنی دارند یا ابروهای آن‌ها صاف است، می‌توانند میکروبلیدینگ کنند. اگر به هر دلیلی ابروهای کم پشت و نازکی دارید، می‌توانید برای بهتر کردن فرم آن، از تکنیک میکروبلیدینگ استفاده کنید. با انجام این روش، دیگر نیازی نیست هر روز ابروهای خود را بکشید و با مداد درون آن‌ها را پر کنید.

انجام این کار در طولانی‌مدت شما را خسته می‌کند. افرادی که میکروبلیدینگ انجام می‌دهند، ابتدا با توجه ‌به فرم صورت و چشم افراد، قاب ابرو را می‌کشند. سپس در صورتی ‌که همه چیز درست باشد، برای رسیدن به فرم ایده‌آل بخش‌های خالی را هاشور می‌زنند. حال شاید برای شما این سؤال به وجود بیاید که چه افرادی بهتر است از این روش استفاده کنند؟ در این جا بهترین کاندیداهای میکروبلیدینگ را برای ایجاد بهترین مدل ابرو به شما معرفی می‌کنیم:

  • افرادی که ابروهای آنان به هر دلیلی کنده شده و رشد نمی‌کند در نتیجه ابروهای نازکی دارند
  • کسانی که ابروهای نامتقارنی دارند و دوست دارند در شکل آن‌ها تناسب ایجاد کنند
  • افرادی که دوست ندارند از مداد برای پرکردن ابروهای خود استفاده کنند
  • کسانی که در هوای آزاد کار می‌کنند و نمی‌توانند برای پرکردن ابروها از مداد استفاده کنند
  • بیمارانی که شیمی‌درمانی می‌کنند یا کسانی که آلوپسی دارند

البته در این جا به افرادی که نباید میکروبلیدینگ کنند نیز اشاره می‌کنیم:

  • خانم‌هایی که دوران بارداری را سپری می‌کنند
  • افرادی که در حال حاضر شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی می‌کنند، باید با مشورت پزشک این کار را به قبل یا بعد از پروسه درمان موکول کنند
  • کسانی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، باید 3 تا 5 روز قبل از مصرف این داروها خودداری نمایند.

چه کسانی باید میکروبلیدینگ کنند؟

چه کسانی می‌توانند ابروها را فیبروز کنند؟

یکی از روش‌های زیبایی که موهای بسیار ظریفی را در ابروهای شما ایجاد می‌کند، فیبروز است. یک ردیف از سوزن‌های ظریف که رنگ‌دانه‌های خاصی دارند، روی ابروهای افراد زده می‌شوند. رنگ پیگمنت با توجه به رنگ موها و ابروهای شما انتخاب می‌شود. افرادی که ابروهای کم پشتی دارند، می‌توانند از فیبروز برای پرکردن ابروهای خود و ایجاد بهترین مدل ابرو استفاده کنند. در این روش سوزن‌ها به لایه‌های کم‌عمق پوست وارد می‌شوند و موهای ظریفی را به وجود می‌آورند. با استفاده از فیبروز می‌توانید بهترین مدل ابرو دخترانه را در چهره خود به وجود آورید. در این جا به برخی از افرادی که برای انجام فیبروز مناسب هستند، اشاره می‌کنیم.

  • کسانی که ابروهای نامتقارنی دارند، می‌توانند با فیبروز ابروهای خود را کاملاً قرینه کنند
  • افرادی که در ابروهای آنان شکستگی ایجاد شده است
  • افرادی که ابروهای کم پشتی دارند
  • کسانی که نمی‌توانند وقت زیادی را صرف کشیدن ابروها با مداد کنند

بنابراین شما با انجام فیبروز می‌توانید، ابروهای خود را متناسب با فرم چشم‌ها و صورت خود تغییر دهید. این کار زیبایی و جذابیت شما را دوچندان می‌کند.

چه کسانی می‌توانند ابروها را فیبروز کنند؟

چه کسانی می‌توانند کاشت ابرو انجام دهند؟

کاشت ابرو یک روش کاملاً طبیعی است که در آن، از ابروهای طبیعی خود فرد کمک می‌گیرند. یکی از بهترین و راحت‌ترین روش‌ها برای اعمال تغییرات بر روی ابروهای فرد، در حال حاضر این روش است. افرادی که به دلیل شکستی یا تصادف موهای ابروی خود را از دست دادند، می‌توانند با این تکنیک زیبایی را به چهره خود بازگردانند. در این روش برای رشد طبیعی، نتیجه‌گیری مناسب همچنین ایجاد بهترین مدل ابرو فولیکول‌های مو را نیز به ابروها انتقال می‌دهند.

آقایان می‌توانند با استفاده از این روش بهترین مدل ابرو مردانه را در چهره خود ایجاد کنند. کاشت ابروها به چند روش مختلف انجام می‌شود. دکتر متخصص با توجه به شرایط شما، از یکی از این روش‌های برای کاشت ابرو استفاده می‌کند. اگر ابروهای خود را به‌خاطر یکی از دلایل زیر از دست ‌داده باشید می‌توانید کاشت ابرو را انجام دهید:

  • کم پشت بودن ابروها به دلایل ژنتیکی
  • استفاده مکرر از موچین
  • بالارفتن سن افراد
  • سوختگی ابروها یا جراحت دیدن آن‌ها در اثر تصادف
  • از دست دادن ابروها به دلیل انجام شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی
  • استفاده از داروهای شیمایی و از دست دادن ابروها

 

جمع‌بندی

بهترین مدل ابرو را هر فرد می‌تواند متناسب با فرم صورت خود تشخیص دهد. این کار شاید در ابتدا کمی سخت به نظر برسد، اما به‌مرور زمان همچنین با شناخت انواع فرم صورت به‌راحتی انجام می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم در صورتی ‌که ابروهای کم پشتی داشته باشید، می‌توانید از روش‌های گوناگون درمانی برای پرکردن ابروهای خود استفاده کنید. تناسب در انتخاب مدل ابرو فرم صورت شما را کامل می‌کند. با مطالعه این مقاله کاملاً متوجه خواهید شد که چه مدل ابرویی برای صورت شما مناسب است.


نویسنده : سیران
تاریخ : سه شنبه 16 خرداد 1402
زمان : 17:11
آموزش روتین مراقبتی متخصصان پوست؛ آنچه دکترها به شما نمی گویند!


متخصصان پوست در سراسر دنیا در تلاش‌اند تا راه‌های جدیدی بیابند که از طریق آن‌ها مردم از پوست خود مراقبت نمایند. ازاین‌رو، اگر از مشکلات پوستی رنج می‌برید و نگران پوست خود هستید، می‌توانید کتاب‌های مراقبت از پوست آن‌ها را مطالعه کنید.  اما آیا تاکنون به روتین مراقبتی متخصصان پوست فکر کرده‌اید؟ آیا تابه‌حال کنجکاو شده‌اید که بدانید متخصصان پوست چگونه و با چه مواد یا محصولاتی از پوست خود مراقبت می‌کنند؟

ما بسیار در این باره کنجکاو بودیم. به همین دلیل از چندین متخصص پوست برجسته درخواست کردیم تا بگویند که نحوه مراقبت از پوست آن‌ها چگونه است. همچنین از آن‌ها خواستیم تا به ما بگویند که کدام مواد واقعاً در ارتقا و حفظ سلامت و درخشش پوست مؤثر هستند.

مراقبت از پوست به روش متخصصان پوست

برخی از نمونه‌های روتین مراقبتی متخصصان پوست قابل پیش‌بینی بود و ما را متعجب نکرد. به طور مثال، برخی از آن‌ها بدون استفاده از ضدآفتاب خانه خود را ترک می‌کنند. برخی دیگر از پاسخ‌ها ما را بسیار متعجب کردند. مثلاً، بعضی از آن‌ها صورت خود را با صابون معمولی می‌شویند. در این میان برخی از ترکیبات بسیار مؤثری وجود دارند که کمتر متخصصی از آنها چشم‌پوشی می‌‌کند. از این ترکیبات می‌توان به آنتی‌اکسیدان روشن‌کننده ویتامین C اشاره کرد.

روتین مراقبتی متخصصان پوست بسیار متفاوت است. برخی از آن رویکرد‌ها کاملاً جدی و مؤثر بود و برخی دیگر لایه‌ای و زیرکانه است. اما گذشته از این تفاوت‌ها، چیزی مشترک در بین سخنان تمام متخصصان وجود داشت. همة متخصصان پوست بر این باورند که شیوه مراقبت و محصولاتی که استفاده می‌کنید، می‌بایست در روز و شب متفاوت باشد.

زمانی که از خواب بر می‌خیزید و روز خود را شروع می‌کنید، باید روی مراقبت از پوست خود متمرکز شوید. چراکه در طول روز پوست شما در معرض آلودگی، خورشید و امواج نوری مختلف قرار می‌گیرد. طبق روتین مراقبتی متخصصان پوست عصر‌ها لازم است تغییر رویه دهید و از مواد فعال‌تر استفاده کنید. متخصص پوست و مونا گوهارا، این مواد را زنبورهای کارگر می‌نامد. او می‌گوید: «پوست شما در شب به طور طبیعی خود را بازسازی می‌کند. در این هنگام شما باید از مواد فعال‌تر استفاده کنید نه محافظ‌ها.»

پس برای چنین زمانی بهتر است موادی را انتخاب کنید که در فرمول خود ترکیبات رتینوئیدی دارند. چنین موادی گردش سلولی را تسهیل و به صاف شدن سطح پوست شما کمک می‌کنند. علاوه بر این،‌ می‌توانید با گذاشتن یک ماسک بر روی پوست خود، بازسازی آن را سرعت ببخشید.

در ادامه سه روتین مراقبتی متخصصان پوست آورده شده است که شامل روال‌های مراقبت از پوست صبح و عصر (شب) می‌شود. این سه متخصص پوست از بهترین‌ها در این حرفه هستند. همچنین، آن‌ها درمان‌های داخل مطب هر چند وقت یک بار انجام می‌دهند تا چهره‌هایشان را خوش فرم نگه دارند.

مراقبت از پوست به روش متخصصان پوست

مراقبت از پوست صبحگاهی کیم نیکولز

کیم نیکولز، متخصص پوست ساکن ایالت کانکتیکات، هر روز صبح مراقبت از پوست خود را با پاک‌سازی شروع می‌نماید. او از پاک‌کننده گلی کولیک SkinCeuticals استفاده می‌کند و درباره آن او می‌گوید: «این پاک‌کننده قوی حاوی هشت درصد اسید گلی کولیک است که به‌آرامی سلول‌های مرده پوست را از بین برده و بافت را اصلاح  می‌کند.» پس از پشت سر گذاشتن مرحله پاک‌سازی که در هر روتین مراقبتی متخصصان پوست  دیده می‌شود، او افشانه صورت آب‌رسان گلاب و گلیسیرین هریتیج استور را بر روی پوست خود اسپری می‌کند.

این محصول، همان‌طور که از نام آن پیداست، در ترکیب خود گلاب و گلیسیرین دارد که پوست را حجیم و مرطوب می‌کنند. کیم نیکولز می‌گوید: «من بلافاصله پس از پاک‌سازی از این افشانه استفاده می‌کنم. گلاب و گلیسیرین علاوه بر اینکه طراوت و شادابی پوست را به دنبال دارند، به‌عنوان یک مرطوب‌کننده عمل کرده و به حفظ رطوبت پوست کمک می‌نمایند.

ازاین‌رو، این دو ماده سبب می‌شود که آنتی‌اکسیدان صبحگاهی من به عمق پوست نفوذ کند.» در این مرحله صبحگاهی روتین مراقبتی متخصصان پوست نوبت به ضدآفتاب می‌رسد. کیم بیان می‌کند: «من شخصاً به EltaMD UV Clear Tinted SPF 46 علاقه دارم.»

مراقبت از پوست شبانگاهی کیم نیکولز

پس از اتمام یک روز پرمشغله دکتر نیکولز در اولین مرحله از پاک‌سازی خود، برای پاک‌ کردن آرایش، عرق و تمام آلودگی‌هایی که به پوست چسبیده‌اند، به سراغ روغن گل رز هریتیج استور می‌رود. او می‌گوید: «این روغن ترکیبی از روغن‌های مغذی است که هرگونه آرایش و چربی اضافی صورت را به‌راحتی و به‌آرامی پاک می‌کند. به‌عنوان اولین قدم، این روغن برای یک پاک‌سازی دومرحله‌ای عالی است».

مراقبت از پوست شبانگاهی کیم نیکولز

پس از شستشو، دکتر نیکولز پاک‌سازی دومرحله‌ای خود را با یک پاک‌کننده ملایم کامل می‌نماید. روتین مراقبتی متخصصان پوست در شب ممکن است شامل مراحل دیگری نیز باشد. پس اتمام پاک‌سازی، کیم نیکولز سرم رتینول را برای آخرین مرحله از مراقبت پوستی شبانه استفاده می‌کند. او بر این باور است که رتینول با تغییر اندازه منافذ، تغییر رنگ و خطوط ریز موجود در صورت، ظاهر را بهبود می‌بخشد.

بله لازم است به پوست صورت خود توجه کنید. اما یکی از نکات بسیار مهمی که در روتین مراقبتی متخصصان پوست ذکر شده و دکتر نیکولز برای مراقبت از پوست مطرح می‌نماید این است که باید مطمئن شوید علاوه بر صورت مراقبت‌های خود را بر روی گردن و قفسه سینه نیز اعمال کنید.

اگر دکتر نیکولز احساس کند که پوست او به مراقبت دقیق‌تر و اضافی نیاز دارد، ماسک ژله گلاب هریتیج استور را نیز در برنامه روزانه مراقبت از پوست خود می‌گنجاند. او می‌گوید: «من این ماسک را روی صورت، گردن و قفسه سینه خود ماساژ می‌دهم. به‌این‌ترتیب، دانه‌های کنجاک را فعال شده و آن‌ها، بدون تحریک، پوست را احیا و لایه‌برداری می‌کنند.»

روتین مراقبت از پوست صبحگاهی مورگان راباخ

روتین مراقبتی متخصصان پوست با یکدیگر یکسان نیستند. مورگان راباخ، متخصص پوست ساکن شهر نیویورک، بیان می‌کند: «مراقبت از پوست صبحگاهی من بسیار ساده است. حین آماده‌کردن خودم و سه فرزندم، مهم‌ترین مراحل مراقبت از پوست صورت من شامل استفاده از پاک‌کننده و ضدآفتاب است.» این متخصص پوست تمایل دارد از محصولاتی دوکاره استفاده نماید. این محصولات سبب صرفه‌جویی در وقت می‌شوند، کارایی بالایی دارند و به طور مناسبی پوست شما را لایه‌برداری می‌کند.

روتین مراقبت از پوست صبحگاهی مورگان راباخ

در این مورد از روتین مراقبتی متخصصان پوست دکتر راباخ بر اساس نیاز‌های پوست خود و به‌عنوان اولین قدم از برنامه روتین خود از یک پاک‌کننده استفاده می‌کند. او هر روز به‌منظور پاک‌سازی پوست خود مقداری پاک‌کننده ملایم مراقبت از پوست آلاستین را بر روی پوست خود می‌مالد. دکتر راباخ می‌گوید: «این پاک‌کننده مملو از آنتی‌اکسیدان‌هاست، بنابراین احساس می‌کنم هر روز صبح به پوستم اسموتی می‌دهم!».

ممکن است مراحل روتین مراقبتی متخصصان پوست یکسان نباشد. اگر او در حال بهبودی پس از لایه‌ برداری پوست صورت باشد یا احساس خشکی کند، از  La Roche-Posay’s Lipikar Wash AP+ Gentle Foaming Moisturizing Wash استفاده می‌کند که یک کف شستشوی ملایم است. این محصول حاوی نیاسینامید و کره شی است. نیاسینامید آرام‌بخش است و کره شی خواص مرطوب‌کنندگی دارد. او بیان می‌کند: «اگر پوست من چرب و منافذ آن مسدود باشد، مراقبت از پوست خود را با پاک‌کننده لایه‌بردار AHA/BHA SkinMedica شروع می‌کنم. این محصول در ترکیب خود دانه‌های نرمی دارد که علاوه بر اسیدها به لایه‌برداری نیز کمک می‌کنند.»

همچون روتین مراقبتی متخصصان پوست دیگر، در قدم بعدی او به سراغ ضدآفتاب می‌رود. او بیان می‌کند: «من همیشه ضدآفتاب رنگی خریداری می‌کنم تا به‌وسیله آن کک‌ومک و لکه‌های حاصل از نور خورشید را بپوشانم. من به طور متناوب از دو ضد‌آفتاب استفاده می‌کنم. مورد اول +Isdin Photo Eryfotona Actinica Mineral Sunscreen SPF 50 است که آنتی‌اکسیدان و بافت فوق‌العاده سبکی دارد. مورد دوم SkinMedica Total Defense Repair SPF 34 است در مقایسه با مورد قبلی بافت سنگین‌تری دارد.»

روتین مراقبتی متخصصان پوست

روتین مراقبت از پوست شبانگاهی مورگان راباخ

راباخ نیز مانند روتین مراقبتی متخصصان پوست دیگر در روتین خود مراقبت شبانگاهی دارد. برای عصر دکتر راباخ با‌توجه‌به وضعیت پوست خود مجدداً چند محصول گوناگون را به کار می‌گیرد. دکتر راباخ بیان می‌کند: «اگر بیرون بوده‌ یا زیاد آفتاب گرفته باشم، انتخاب من همیشه محصولی با ویتامین C و سرشار از آنتی‌اکسیدان است. از این محصولات می‌توان Sciences Alto Defense Serum را نام برد. این محصول التهاب و قرمزی را کاهش می‌دهد.»

سپس نوبت به رتینول می‌رسد. او با‌توجه‌به میزانی که احساس خشکی می‌کند، از رتینول استفاده می‌کند. دکتر راباخ می‌گوید: « It Cosmetics یک سرم روزانه رتینول به‌صورت کرم است که کیفیت بالایی دارد و میزان سبک و مناسبی از رتینول را در اختیار پوست قرار می‌دهد.»

در این مورد از روتین مراقبتی متخصصان پوست وقتی که او به فرمول رتینول با مرطوب‌کنندگی بیشتری نیاز پیدا می‌کند، به برند خود یعنی LM Medical، مراجعه کرده و از مرطوب‌کننده رتینول 0.5% خود استفاده می‌کند. این محصول دارای خواص صاف‌کنندگی پوست و شامل ترتینوئین، نیاسینامید و اسید هیالورونیک است.به‌منظور ایجاد یک‌لایه محافظتی بیشتر، دکتر راباخ روی لب‌ها و اطراف چشم‌هایش را به پماد شفابخش آکوا فور آغشته می‌کند.

به‌علاوه، پوشیدن و درآوردن مکرر دستکش‌های پلاستیکی در تمام طول روز ممکن است روی پوست دست‌های او تأثیر بگذارد. ازاین‌رو، راباخ بر خلاف برخی دیگر از نمونه‌های روتین مراقبتی متخصصان پوست به پوست دسته‌های خود اهمیت می‌دهد.

دست‌های خود Neutrogena’s Norwegian Formula Hand Cream را مصرف می‌کند. او بیان می‌کند: «[تأثیر این محصول] به‌ویژه در مدت‌زمان کووید، باورکردنی نیست. این کرم دست همانند وازلین می‌ماند و پس از مدتی خشک می‌شود. شما با دستانی بسیار مرطوب از خواب بیدار خواهید شد.»

استفاده از کرم برای مراقبت از پوست دست

دکتر راباخ نام یکی دیگر از محصولات موردعلاقه خود را که از داروخانه‌ها تهیه می‌کند و زمان حمام کردن از آن لذت می‌برد، با ما به اشتراک گذاشت. او بیان می‌کند: «موس بدن داو که در ترکیب خود روغن آرگان دارد یکی از باورنکردنی‌ترین محصولاتی است که تابه‌حال استفاده کرده‌ام. آن مثل کرم موبر از تیوپ خود بیرون می‌آید، سپس کف کرده و به صابون بدن تبدیل می‌شود.»

دکتر راباخ در پایان این مورد از روتین مراقبتی متخصصان پوست خاطرنشان می‌کند: «من در تلاش هستم تا با آنچه که پوستم هم‌اکنون به آن نیاز دارد، هماهنگ باشم. دقت می‌کنم که آیا پوست من چرب‌تر شده و منافذ آن بسته شده‌اند، به خشکی افتاده و یا در حال گذراندن دوره نقاهت پس از درمان‌هایی مانند میکرونیدلینگ یا لایه‌برداری است.»

استفاده از کرم برای مراقبت از پوست دست

مراقبت از پوست صبحگاهی پاپری سارکار

پاپری سارکار، متخصص پوست است و در ماساچوست زندگی می‌کند. او می‌گوید: «مراقبت از پوست صبحگاهی من همیشه بسیار ساده بوده است. من پوستی خشک و حساس دارم. ازاین‌رو مصرف زیاد محصولات آرایشی بهداشتی سبب تحریک آن می‌شود. من دوست ندارم شب‌ها با صورت عرق کرده بخوابم و معمولاً با صورت تمیز به رختخواب می‌روم. در نتیجه فقط هر روز صبح صورتم را زیر دوش آب می‌شویم و از پاک‌کننده استفاده نمی‌کنم.»

استفاده از سرم ویتامین سی

اما همانند روتین مراقبتی متخصصان پوست دیگر، زمانی که او احساس کند به پاک‌سازی صبحگاهی نیاز دارد، پاک‌کننده Krave Beauty’s Matcha Hemp Hydrating را بر روی صورت خود می‌مالد. دکتر سارکار ادامه می‌دهد: «من یک روز در میان پوست خود را با سرم ویتامین C تغذیه می‌کنم. چراکه این سرم آنتی‌اکسیدان و خواص روشن‌کنندگی دارد. من اغلب اوقات سرم SkinCeuticals C E Ferulic را انتخاب می‌نمایم. بوی هات‌داگ می‌دهد، اما تأثیر خوبی بر پوست دارد.»

استفاده از سرم ویتامین سی

ضدآفتاب، محافظی برای پوست شما

مانند هر روتین مراقبتی متخصصان پوست او نیز در رویکرد خود از ضدآفتاب استفاده می‌کند. هنگامی که پاپری سارکار، سرِکار است و قصد دارد بقیه روز را در خانه بماند، از یک‌لایه محافظ ضدآفتاب بهره می‌برد تا مجبور نباشد بعداً در روز مجدداً از آن استفاده کند. او می‌گوید: «من تمایل دارم از یک‌لایه ضدآفتاب برای رفت‌وآمد صبحگاهی‌ام استفاده کنم که بعداً دوباره آن را با آرایشم تجدید می‌کنم.»

برای شروع روز خود، دکتر سارکار از نسخه شفاف اصلی EltaMD’s UV Clear SPF 46 استفاده می‌نماید. او توضیح می‌دهد: «در فصل تابستان که پوست چرب‌تر است، این محصول تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد و پوست را واقعاً شفاف می‌کند. در قدم بعدی، او یک ضدآفتاب رنگی را برای پوشاندن و محافظت پوست در مقابل نور آبی به کار می‌گیرد.

ضدآفتاب یکی از مهم‌ترین محصولات مورداستفاده در روتین مراقبتی متخصصان پوست است. او می‌گوید “هم‌اکنون من عاشق ضدآفتاب HydraTint Pro Mineral Broad Spectrum SPF 36 برند Alastin Skincare هستم. این ضدآفتاب به بیشتر رنگ‌های پوست شباهت دارد و پوشانندگی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد.

دکتر سرکار خاطرنشان می‌کند: «اگر روز بسیار گرمی باشد، پیش از همه چیز از Colorescience Total Protection Brush-On Shield Sunforgettable SPF 50 استفاده می‌نمایم». او برس تعبیه شده روی محصول را به کار نمی‌برد، بلکه ضدآفتاب را در ظرف تمیزی ریخته و از یک پمپ برای آغشته کردن صورت خود به آن استفاده می‌کند. او می‌گوید: «من در این روش [که در روتین مراقبتی متخصصان پوست دیگر، کمتر دیده می‌شود] قصد دارم دقیق‌تر عمل کنم و از پوست خود بیشتر محافظت نمایم.»

او در مراحل آخر آرایش خود، کمی رژگونه می‌زند یا پوست خود را برنزه می‌کند. او توضیح می‌دهد: « ازآنجایی‌که در تمام طول روز با ماسک کار می‌کنم، زدن رژگونه ضرورتی ندارد. اما انجام این کار باعث می‌شود تا اعتماد‌به‌نفس بالاتری داشته باشم. ازاین‌رو، نمی‌خواهم از این مرحله صرف‌نظر کنم».

ضدآفتاب، محافظی برای پوست شما

روتین مراقبتی پوست شبانگاهی پاپری سارکار

پس از یک روز کاری، بر خلاف بسیاری از روتین مراقبتی متخصصان پوست دکتر سارکار محصولات مورداستفاده خود را باتوجه‌به پوست خود، هر شب تغییر می‌دهد. او بیان می‌کند: «وقتی بعد از اینکه تمام روز خود را با ماسک گذراندم به خانه برمی‌گردم، عمیقاً تمایل دارم تمام ضدآفتاب، عرق و بزاقی را که حاصل از صحبت‌کردن در ماسک است، از روی پوستم پاک کنم.» پس، او از یک روغن یا بالم پاک‌کننده برای ازبین‌بردن همة آلودگی‌ها از روی پوست استفاده می‌کند.

پاکسازی یکی از اقدامات مهم شبانگاهی در روتین مراقبتی متخصصان پوست است. او می‌گوید: «هم‌اکنون، روغن پاک‌کننده آرایش من Caudalie نام دارد. سه بار آن را به کف دست‌هایم پمپ می‌کنم. سپس، زمانی که دست‌ها و صورتم هنوز خشک هستند، Caudalie را بر روی صورتم ماساژ می‌دهم. ازآنجایی‌که بسیار لیز است، احساس خوبی به من دست می‌دهد. ازاین‌رو وقتم را به ماساژ صورت خود اختصاص می‌دهم.»

پوستی زیبا و درخشان با محصولات پاک‌کننده

برخلاف دیگر رویکردهای مراقبت از پوست متخصصان پوست دکتر سارکار برای اینکه مطمئن شود هیچ ضدآفتابی بر روی صورت او باقی نمانده است، با به‌کاربردن یک پارچة میکرو فیبر سفید،‌ پاک‌کننده را از روی صورت خود پاک می‌کند. به‌این‌ترتیب، او متوجه می‌شود که آیا مقداری از آن بر روی صورت جامانده است یا خیر. دکتر سارکار می‌گوید: «اگر کاملاً پاک نشده بود، دوباره و با استفاده از یک پاک‌کننده دیگر صورتم را پاک می‌کنم.»

روتین مراقبتی از پوست شبانگاهی پاپری سارکار

بازسازی پوست به روش متخصصان

سپس او از نیز مشابه روتین مراقبتی متخصصان پوست زیادی، یک رتینوئید استفاده می‌کند. دکتر سارکار برای جلوگیری از تحریک شدن پوست حساس خود، رتینول را قبل از استفاده با یک مرطوب‌کننده مخلوط می‌کند. دکتر سرکار خاطرنشان می‌کند: «یک‌بار در هفته و درصورتی‌که پوست من لکه‌دار یا کدر به نظر برسد، از یک لایه‌بردار شیمیایی مانند Dr. Dennis Gross Skincare Alpha Beta Universal Daily Peel یا  First Aid Beauty Facial Radiance Pads استفاده می‌کنم.»

او صورت، گردن و سینه‌اش را به این محصولات آغشته می‌کند و سپس با آخرین ذره رطوبت زیر بغل‌هایش را مرطوب می‌کند. او می‌گوید: « زیر بغلم نیازی به لایه‌برداری ندارد، اما انجام این کار باعث می‌شود تا به استفاده از دئودورانت نیاز نداشته باشم علاوه بر این، این کار باکتری‌ها را کاهش می‌دهد و موجب می‌شود تا عرق بو ندهد.» در بسیاری از نمونه‌های روتین مراقبتی متخصصان پوست این مرحله دیده نمی‌شود.

در آخر شب، پیش از اینکه  دکتر سارکار به رختخواب برود، تمام صورت خود به‌خصوص ناحیه زیر چشم و قسمت‌هایی از صورتش را که ماسک آن‌ها را می‌پوشاند، به مقداری از پماد CeraVe’s Healing آغشته می‌کند. او می‌افزاید: «آن مناطق خشک‌تر هستند و امکان دارد در اثر تماس با ماسک تحریک شده باشند، بنابراین این ماده به بازسازی سد پوستی من کمک می‌کند.»

سخن پایانی

رویکردهای مراقبت از پوست متخصصان پوست تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. آن‌ها از محصولات متفاوتی استفاده می‌کنند و مراحل متفاوتی را در مراقبت از پوست خود طی می‌کنند. این تفاوت به دلایل مختلفی همچون نوع پوست و نیاز آن، وقت و غیره است. گذشته از این تفاوت‌ها چیزی در همة آن‌ها مشترک است. تمامی این رویکرد‌ها بر این نکته تأکید دارند که مراقبت از پوست باید در دو نوبت صبح و شب صورت گیرد. همچنین،‌مراقبت از پوست در این دو نوبت، متفاوت از یکدیگر است.


نویسنده : سیران
تاریخ : سه شنبه 16 خرداد 1402
زمان : 17:9
آموزش کوچک نشان دادن بینی با آرایش مانند بازیگران هالیوود


بینی ها در شکل ها و اندازه های مختلف بوده و هر کدام در نوع خود منحصر به فرد هستند. اگر از اندازه بینی خود ناراضی هستید و قصد دارید ظاهر جدیدی را امتحان ‌کنید، راه‌ های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آنها می ‌توانید آن را کوچک ‌تر نشان دهید. می ‌توانید از آرایش برای کانتور و برجسته کردن شکل بینی خود استفاده کنید، ورزش ‌های صورت انجام دهید که اندازه بینی شما را به مرور زمان کاهش می ‌دهد، یا می ‌توانید اقدامات اساسی برای تغییر دائمی اندازه بینی خود انجام دهید. در ادامه این مطلب قصد داریم روش های کوچک نشان دادن بینی با آرایش را به شما معرفی کنیم.

راههای کوچک نشان دادن بینی با آرایش

برای کوچک نشان دادن بینی با آرایش راهکارهای مختلفی وجود دارد که در ادامه به معرفی و بررسی آنها خواهیم پرداخت.

ایجاد خطای دید برای کوچک نشان دادن بینی با آرایش

برای این که بینی شما کوچک تر دیده شود، می توانید از روش خطای دید استفاده کنید. به این صورت که توجه را به سمت لب های خود معطوف نمایید. مقداری رژ لب روشن یا پررنگ بزنید تا توجه را از بینی خود دور کنید. ابتدا خطوط لب خود را با استفاده از خط لبی که با رژلب مطابقت دارد مشخص کنید، سپس لب های خود را با خط لب پر کنید. رژ لب را مستقیماً روی لب ها بزنید. رژلب را با یک تکه دستمال تا شده بمالید، سپس در صورت لزوم لایه دوم را بمالید.

یکی دیگر از روش های کوچک نشان دادن بینی با آرایش این است که از آرایش چشم سنگین و غلیظ خودداری کنید. این می تواند توجه را به سمت مرکز صورت شما جلب کند، که به نوبه خود منجر به بزرگ تر دیده شدن بینی می شود. در عوض، آرایش چشم طبیعی ‌تری را با استفاده از رنگ ‌های خنثی در نظر بگیرید.

  • سایه های زیر چشم نیز می تواند توجه را به سمت مرکز صورت جلب کند. استفاده از کانسیلر را برای پنهان کردن سایه ها و تیرگی زیر چشم در نظر بگیرید. رنگی را انتخاب کنید که با رنگ پوست شما مطابقت داشته باشد و آن را با انگشت خود به صورت ضربه ای اعمال کنید. هنگام استفاده از کانسیلر، سعی کنید به سمت پایین و گونه های شما زده شود. در مقاله دیگری توضیح داده ایم که روش استفاده از کانسیلر چیست.
  • یک خط چشم گربه ای رابرای آرایشی جسورانه امتحان کنید که توجه را از سمت بینی شما دور و به سمت چشم ها جلب کند.

یک روش کوچک نشان دادن بینی با ارایش این است که ابروهای خود را پر کرده و فرم دهید. داشتن ابروهای پرپشت و خوش فرم می تواند به دور کردن توجه از بینی شما کمک کند، در حالی که ابروهای نازک و پرپشت ممکن است باعث بزرگتر به نظر رسیدن بینی شما شود. ابروهای خود را با دقت و بدون از بین بردن موهای زائد فرم دهید. سپس، هر نقطه خالی را با یک سایه رنگی مناسب پر کنید و از ژل برای حفظ موها در جای خود استفاده کنید.

کوچک نشان دادن بینی با ارایش

برای این که بینی خود را کوچک تر جلوه دهید می توانید از روش های ایجاد خطای دید استفاده کنید. مثلا می توانید رژلب پررنگ بزنید تا لب ها در مرکز دید باشند. یا ابروهای خود را پرپشت کنید.

روش دوم کوچک کردن بینی

از موهای خود استفاده کنید تا توجه را از بینی خود دور کنید. موهای بلند و مجعد بیشتر از یک بینی بزرگ جلب توجه می کنند. یکی دیگر از مواردی که باید در نظر بگیرید این است که موهای خود را از چه روشی فرق باز می کنید. اگر موهای خود را مستقیماً از مرکز سر جدا کنید، چشم را مستقیماً به سمت بینی خود هدایت می کنید. اگر موهای خود را به پهلو جدا کنید، توجه را از بینی دور می کنید. در اینجا انواع دیگری از مدل مو وجود دارد که ممکن است توجه را از بینی شما دور کند:

  • مدل موی لایه ای
  • مدل موهایی که صورت را قاب می کنند
  • فرهای نرم یا موج دار
  • مدل موهای شل، درهم و برهم یا ژولیده
  • سعی کنید حجم بیشتری به پشت سر خود اضافه کنید تا بینی شما کوتاه تر به نظر برسد.

همچنین بهتر است بدانید از چه مدل موهایی خودداری کنید. برخی از مدل های مو تمرکز را به سمت داخل و به سمت مرکز صورت شما جلب می کنند. به عنوان مثال، چتری های بلند که چشمان شما را می پوشانند، از تماس چشمی افراد با شما جلوگیری می کند. از آنجایی که آنها نمی توانند به چشمان شما نگاه کنند، به نزدیک ترین ویژگی بعدی نگاه می کنند: بینی شما. در اینجا چند مدل موی دیگر وجود دارد که باعث جلب توجه به بینی می شود:

  • مدل موهای مرکزی که چشم را به سمت پایین و به سمت مرکز بینی می کشند
  • برش های مستقیم
  • استایل های شیک و مستقیم
  • دم اسبی کشیده شده

یک روش دیگر برای کوچک نشان دادن بینی با آرایش این است که لوازم جانبی مناسب را انتخاب کنید. سعی کنید از گوشواره یا گردن بند استفاده کنید، مانند یک جفت گوشواره بلند و پهن لوستر مانند یا یک گردنبند بلند و درشت. درخشش این اکسسوری ها، توجه را از بینی شما دور می کند. همچنین می توانید سعی کنید از کلاه استفاده کنید. اگر از عینک استفاده می ‌کنید، فریم ‌های کوچک و نازک را کنار بگذارید و به سراغ عینک ‌های بزرگ ‌تر بروید. آنها به طور طبیعی بینی شما را کوتاه می کنند و آن را کوچک تر نشان می دهند.

کوچک نشان دادن بینی با آرایش

نحوه کوچک کردن دماغ با آرایش و کانتورینگ

یکی از بهترین روش های کوچک نشان دادن بینی گوشتی با آرایش، استفاده از روش کانتورینگ است. نحوه کار هایلایت صورت و کانتورینگ آن را آموزش ببینید تا بینی کوچک تر و خوش فرم تری را تجربه کنید. می ‌توانید از آرایشی استفاده کنید که کمی تیره ‌تر/روشن ‌تر از رنگ طبیعی پوستتان است تا بینی‌ تان باریک ‌تر به نظر برسد. با این حال، به خاطر داشته باشید که از نظر فیزیکی بینی شما را کوچک تر نمی کند. همچنین اگر بینی بسیار بلندی دارید، کانتورینگ باعث نمی شود که بینی شما در نمای جانبی کوتاه تر به نظر برسد.

  • زمانی که بینی خود را کانتور می کنید، به این فکر کنید که چه کاری می توانید انجام دهید تا شکلی که می خواهید داشته باشد.به عنوان مثال، اگر بینی واقعاً بلندی دارید و می ‌خواهید باریک اما کوچک ‌تر به نظر برسد، نوک بینی خود را برجسته کنید و پل و نوک آن را با سایه تیره ‌تر کانتور کنید تا کوتاه ‌تر به نظر برسد.

سایه و هایلایت مناسب را انتخاب کنید. می‌ توانید از آرایش مبتنی بر پودر یا کرم استفاده کنید، اما بسیاری از افراد ترکیب و کار با پودر را راحت ‌تر می ‌دانند. می توانید از آرایش های مخصوص کانتورینگ و هایلایت استفاده یا می توانید از سایه چشم مات استفاده کنید. از هر چیزی که درخشش در آن وجود دارد اجتناب کنید، در غیر این صورت پوست شما براق به نظر می رسد.

  • برای سایه، رنگی را انتخاب کنید که دو تا سه درجه تیره تر از رنگ طبیعی پوست شما باشد.برای این کار، می توانید از پودر یا برنز کننده مایع استفاده کنید.
  • برای هایلایتر، رنگی را انتخاب کنید که دو تا سه درجه روشن تر از رنگ پوست طبیعی شما باشد. به عنوان مثال، می توانید از محصول هایلایتر یا کانسیلر مایع استفاده کنید.
  • ته رنگ پوست خود را در نظر بگیرید. برخی از افراد ته رنگ گرمتر/زرد دارند در حالی که برخی دیگر ته رنگ سردتر/صورتی دارند. هنگام انتخاب سایه های هایلایت و کانتورینگ، سعی کنید لباسی را پیدا کنید که با ته رنگ پوست شما همخوانی داشته باشد. پوشیدن لباس با رنگ نامناسب می تواند غیرطبیعی به نظر برسد.

نحوه کوچک نشان دادن بینی با آرایش و کانتورینگ

ابزار و برس مناسب را تهیه کنید. برای کوچک نشان دادن بینی با آرایش به چند نوع برس نیاز دارید. اگر از آرایش پودری استفاده می کنید، یک برس با موهای نرم انتخاب کنید. اگر از آرایش مبتنی بر کرم استفاده می ‌کنید، یک برس با موهای سفت ‌تر انتخاب کنید. در اینجا جزئیات آنچه شما برای انواع براش نیاز خواهید داشت آورده شده است:

  • یک براش زاویه دار برای اعمال سایه و هایلایتر تهیه کنید.این همچنین بیشترین کنترل را به شما می دهد.
  • یک برس نرم و ترکیبی برای ترکیب دو رنگ با هم نیز نیاز خواهید داشت.اگر استفاده از آن راحت ‌تر است، می ‌توانید از یک اسفنج بیوتی بلندر هم استفاده کنید.

یکی از رایج ترین روش های کوچک نشان دادن بینی با آرایش، کانتورینگ است. برای این کار باید تیغه های بینی را کانتورینگ زده و روی بینی را هایلایتر بزنید. سپس این دو را به دقت فید کنید تا با هم ترکیب نشوند.

اموزش کوچک نشان دادن بینی با ارایش

مقداری پرایمر و فونداسیون بمالید. استفاده از پرایمر در به حداقل رساندن منافذ کمک موثر است و زیرسازی باعث بهتر نشستن کانتورینگ روی پوست می شود. همچنین ترکیب و یکنواخت کردن رنگ پوست را آسان تر می کند.

  • از انگشتان خود برای زدن پرایمر و از یک اسفنج آرایشی یا یک برس فونداسیون برای اعمال فونداسیون استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که فوندیشن دقیقا با صورت شما مطابقت دارد.این ایده خوبی نیست که فونداسیون را روی دست یا مچ خود امتحان کنید. اینها معمولاً سایه متفاوتی با صورت شما دارند.
  • قبل از شروع کانتور کردن، صبر کنید تا فوندیشن شما خشک شود.این تنها چند دقیقه طول خواهد کشید.
  • با استفاده از هایلایتر شروع کنید.از یک برس زاویه دار برای کشیدن یک خط نازک در مرکز بینی خود استفاده کنید. سعی کنید خط را خیلی ضخیم نکنید، در غیر این صورت بینی شما پهن تر از آنچه هست به نظر می رسد. از بالای بینی شروع کنید و تا نوک بینی ادامه دهید. با این حال، زیر نوک انحنا نداشته باشید.

هایلایت را فید کنید. برس زاویه دار را کنار بگذارید و برس ترکیبی یا اسفنج را بردارید. به آرامی برس را از مرکز بینی خود به سمت دو طرف هایلایت بکشید. شما با این کار فقط لبه ها را نرم می کنید، هایلایت را پخش یا ترکیب نمی کنید.

  • هایلایت به برجستگی صورت کمک می کند و تمرکز را به این نقاط جلب می کند.همچنین به صورت شما ابعاد می بخشد.

از سایه برای لاغری بینی پهن یا گوشتی استفاده کنید. از یک برس تمیز و زاویه دار استفاده کنید تا سایه را از گوشه های داخلی چشم به سمت نوک آن بکشید. از یک براش ترکیبی استفاده کنید تا سایه را به سمت بالا به سمت هایلایت ترکیب کنید.

  • اگر می‌خواهید سوراخ‌ های گشاد بینی را باریک کنید، سایه را به کناره‌ های بینی خود نیز بزنید.

زیر نوک بینی بلند سایه بزنید تا کوتاه تر به نظر برسد. با کشیدن سایه به سمت پایین بینی خود شروع کنید. سپس سایه را زیر نوک بینی خود درست بالای سوراخ های بینی بکشید. مطمئن شوید که سایه “پایین” را به سمت بالای بینی خود فید کنید. این کار بینی شما را “بالا” می کشد و کوتاه تر به نظر می رسد.

نحوه کار با بینی ای که در پایین پهن تر است را نیز آموزش ببینید. با کشیدن سایه از گوشه های داخلی چشم خود به سمت نوک بینی شروع کنید. هر دو خط را زیر نوک منحنی بکشید تا یک شکل کوچک “U” یا فلش رو به پایین ایجاد کنید. سعی کنید آن را خیلی نوک تیز نکنید، در غیر این صورت بینی شما غیر طبیعی به نظر می رسد. در عوض، سعی کنید عرض “U” را با عرض پل بینی خود مطابقت دهید.

برای صاف تر نشان دادن بینی کج از سایه استفاده کنید. بینی های کج گاهی می توانند بزرگ به نظر برسند، حتی اگر در ابتدا کوچک باشند. سایه ها را در دو طرف بینی خود بکشید. از گوشه های داخلی چشم شروع کنید و در نوک چشم به پایان برسانید. به جای دنبال کردن خط بینی، سعی کنید خطوط را تا حد ممکن در آینه صاف کنید.

از یک برس نرم برای فید کردن کار خود استفاده کنید. آن را از کناره های بینی خود، درست بین هایلایت و سایه بکشید. این هر خط خشن را نرم می کند. سپس سایه را به سمت صورت خود پر کنید. این کار را با فید کردن کنار بینی خود انجام دهید، از کنار هایلایت شروع کنید و به سمت کناره های صورت خود بروید.

  • اگر به نوک بینی خود سایه اضافه کردید، مطمئن شوید که با چرخاندن برس دور آن، آن را فید کنید.
  • اگر به کناره‌ های سوراخ ‌های بینی خود سایه اضافه کرده ‌اید، حتماً برس ترکیبی خود را روی آن ‌ها نیز بکشید.

با استفاده از یک برس پودری بزرگ و کرکی یا برس کابوکی، مقداری پودر تثبیت کننده را روی بینی و صورت خود بمالید. این کار آرایش کانتورینگ را تنظیم می کند و از جابجایی یا پخش شدن آن جلوگیری می کند. همچنین به جذب هر گونه روغن اضافی کمک می کند. سعی کنید از یک پودر شفاف یا پودری که با رنگ پوست شما همخوانی دارد استفاده کنید. از هر پودری که براق است خودداری کنید، در غیر این صورت بینی شما چرب به نظر می رسد. اگر متوجه پودر اضافی روی بینی خود شدید، از یک برس تمیز استفاده کنید تا کمی گرد و غبار آن را پاک کنید.

سخن آخر

اغلب افرادی که بینی گوشتی یا بلند دارند، تمایل دارند آن را کمی کوچک تر و کوتاه تر نشان دهند. راهکارهای مختلفی برای کوچک نشان دادن بینی با آرایش وجود دارد که در این مطلب به آنها اشاره کردیم. شما می توانید از روش کانتورینگ استفاده کنید تا بینی تان کوتاه تر و کوچک تر به نظر برسد. همچنین می توانید با انتخاب یک مدل موی مناسب، توجه را از بینی خود دور کنید.


نویسنده : سیران
تاریخ : یک شنبه 14 خرداد 1402
زمان : 6:38
آرایش مدیوم چیست و چگونه انجام می شود؟


آرایش مدیوم یکی از محبوب‌ترین انواع سبک آرایش و میکاپ صورت به شمار می‌رود. امروز بسیاری از دختران در آستانه ازدواج آرایش مدیوم عروس را به سایر سبک‌های میکاپ عروس ترجیح می‌دهند. آرایش مدیوم در واقع یک سبک میانه رو در هنر میکاپ بشمار می‌رود و در طول دوره‌های مختلف هرگز محبوبیت خود را از دست نداده است. در این بخش به شما خواهیم گفت که آرایش مدیوم چیست ، اما در ابتدا توضیحی مختصر درمورد هر سبک آرایش می‌دهیم تا راحتتر آن‌ها را از هم تمیز دهید.

آرایش مدیوم چیست؟

اگر می‌خواهید به پاسخ این سوال که آرایش مدیوم چیست برسید بهتر است ازینجا شروع  کنیم به طور کلی آرایش یا میکاپ صورت در سه دسته طبقه بندی می‌شود:

  • آرایش غلیظ
  • آرایش مدیوم
  • آرایش لایت

در برابر اینکه باید بدانیم آرایش مدیوم چیست ،‌ بهتر است بگوییم آرایش غلیظ یکی از قدیمی‌ترین سبک‌های آرایش صورت به شمار می‌رود. در این سبک آرایش بیشترین زمان جهت اجرای تکنیک‌های میکاپ صرف می‌شود. در این تکنیک آرایش صورت آرایشگر بیشترین حد یا غلظت مواد آرایشی را به کار می‌برد و در واقع این آرایش طیف رنگی متنوع و غلیظ را در برمی‌گیرد. بیشتر آرایش در این سبک روی چشم‌ها و لب‌ها انجام می‌گیرد.

این سبک آرایش تقریباً منسوخ شده و حتی برای آرایش عروس نیز تقریباً کسی آن را انتخاب نمی‌کند. امروز آرایش مدیوم عروس جای این سبک میکاپ را گرفته و تقریباً جایش را پر کرده است.

آرایش مدیوم چیست؟

منظور از آرایش مدیوم چیست؟

در پاسخ به این سوال که آرایش مدیوم چیست ، می‌توان اینگونه توضیح داد. آرایش مدیوم همانطور که از نامش پیداست یک سبک آرایش بینابینی است. در واقع این آرایش چیزی بین آرایش غلیظ و آرایش لایت است. در این سبک اصلاح نواقص صورت و کانتورینگ متعادل صورت از اهمیت بالایی برخوردار است. در سبک آرایش مدیوم خبری از آرایش چشم و لب با رنگ‌های غلیظ نیست و میکاپ آرتیست اهداف دیگری را دنبال می‌کند.

منظور از آرایش لایت چیست؟

آرایش لایت نسبت به آرایش مدیوم غلظت خیلی کمتری دارد و بعنوان سبک‌ترین نوع آرایش شناخته می‌شود. آرایشگر در اجرای این سبک آرایش از مواد آرایشی با تناژ رنگی کم رنگ و سبک استفاده می‌کند. بیشتر دختران و بانوانی که علاقمند به آرایش‌های سبک و ملیح هستند، با آگاهی از اینکه آرایش مدیوم چیست این سبک را انتخاب می‌کنند.

اما در این بخش هدف ما شناخت آرایش مدیوم، ویژگی‌های آن، انواع آن و همچنین چگونگی اجرای آن است.

تفاوت بین آرایش غلیط و آرایش مدیوم چیست؟

با توجه به اینکه آرایش مدیوم پس از آرایش غلیظ قرار می‌گیرد، شاید کسانی که در هنر میکاپ و آرایش مهارت ندارند، ندانند که تفاوت بین آرایش غلیظ و آرایش مدیوم چیست؟

آرایش مدیوم عروس چیست؟

آرایش مدیوم عروس امروز یکی از محبوب‌ترین سبک‌های آرایش عروس بشمار می‌رود. در این سبک آرایش، آرایشگر قید بکار بگیری تکنیک‌های زمانبر و همچنین مواد آرایشی با تناژ تند و غلیظ را زده و سعی می‌کند در مصرف مواد آرایشی تعادل را رعایت کند. زیرسازی و زاویه‌ سازی دو جزء اصلی در آرایش مدیوم عروس و آرایش مدیوم عروسکی است. در واقع در این سبک آرایش عروس برخلاف آرایش غلیظ خطوط محو‌تر هستند، اما نسبت به آرایش لایت رنگ‌ها با شدت بیشتری روی پوست دیده می‌شوند.

آرایش مدیوم عروس چیست؟

مراحل آرایش مدیوم چیست؟

در یک آرایش مدیوم عروسکی، آرایش مدیوم عروس یا آرایش مدیوم روزانه به طور کلی چند مرحله به صورت یکسان اجرا می‌شود. بنابراین نمی‌توانید در یک آرایش مدیوم چند مرحله را حذف یا اضافه کنید. در ادامه خواهیم گفت که مراحل اجرای آرایش مدیوم چیست .

مراحل اجرای آرایش مدیوم به قرار زیر است:

  • زیرسازی آرایش صورت
  • زاویه سازی
  • زیرسازی چشم
  • آرایش چشم
  • آرایش گونه
  • آرایش لب

اگر تاکنون تنها سبک آرایشی که دنبال می‌کردید، آرایش غلیظ بوده یا اصلاً سبک خاصی را جهت آرایش دنبال نمیکردید، توصیه می‌کنیم یکبار از این سبک استفاده کنید. در ادامه گام به گام به شما خواهیم گفت که روش صحیح اجرای آرایش مدیوم چیست .

  • زیرسازی: زیرسازی اولین گام آرایش مدیوم است. سعی‌ کنید نزدیک‌ترین زیرساز به رنگ پوستتان را انتخاب کنید. از بلند یا براش مخصوص جهت پخش کردن و فید کردن کرم پودر روی پوستتان استفاده کنید.
  • اصلاح زاویه یا زاویه سازی: برای زاویه سازی صورت در آرایش مدیوم به ابزار کانتورینگ نیاز دارید. از این تکنیک برخلاف آرایش غلیظ خیلی اغراق آمیز استفاده نکنید. به اندازه‌ای از محصولات کانتورینگ استفاده کنید که نواقص صورت اصلاح شده و زاویه مورد نظر به دست آید. دقت کنید که کانتورها نیز تنها چند درجه از زیرساز تیره تر و روشن‌تر باشند و خطوط حاصل از آن‌ها خیلی واضح روی پوست باقی نماند.
  • زیرسازی چشم: در مرحله بعد باید اطراف چشم را زیرسازی کرده و جهت آرایش چشم مدیوم آماده نمایید. برای زیرسازی چشم از کانسیلر را کرم پودر سازگار با پوست دور چشم استفاده کنید. در آرایش مدیوم دقت کنید که کانسیلر باید تنها تیرگی‌ها را بپوشاند و کاوری متعادل برای نشستن سایه روی پلک ایجاد کند.
  • استفاده از سایه: یکی از اصول آرایش مدیوم این است، که پالت‌های حاوی سایه‌های خیلی تیره و خیلی جیغ را کنار بگذارید. در عوض می‌توانید از تمام رنگ‌های گرمی که قابلیت محو شدن دارند استفاده کنید. بهترین سایه‌ها برای آرایش مدیوم هلویی، رزگلد و قهوه‌ای هستند.
  • خط چشم: پس از اتمام و فید خوب سایه از خط چشم استفاده کنید. در خط چشم کشیدن به فرم چشم‌هایتان دقت کنید.
  • مژه مصنوعی: اگر آرایش مدیوم شما به صورت روزانه باشد نیاز نیست حتماً از مژه مصنوعی استفاده کنید، اما در اکثر مواقع در آرایش مدیوم عروس حتماً از مژه مصنوعی استفاده می‌شود. بهترین مژه مصنوعی در میکاپ به سبک مدیوم، مژه‌های دانه‌ای هستند. این نوع مژه مصنوعی سبب می‌شود که تراکم مژه‌ها خیلی بالا نرود و چشم‌ها حالتی مصنوعی به خود نگیرند.
  • آرایش گونه: آیا می‌دانید مهمترین بخش آرایش مدیوم چیست ؟ در سبک مدیوم هدف از آرایش گونه تنها دادن روح و انرژی به گونه‌هاست و قرار نیست بولدترین بخش آرایش شما گونه‌هایتان باشد. همان قانونی که برای سایه چشم در آرایش مدیوم وجود دارد، درمورد رژگونه نیز رعایت کنید. پالت‌های روشن و گرم برای آرایش گونه بهترین گزینه خواهند بود. مطابق سایه‌ای که زده‌اید می‌توانید از رژگونه‌های مسی، گلبهی و هلویی استفاده کنید. یادتان باشد که زیاده‌ روی کردن در مصرف رژگونه کاملاً میکاپتان را خراب می‌کند. همچنین اگر در مصرف آن خساست بخرج دهید به سمت آرایش لایت خواهد رفت.
  • رژ لب: آخرین مرحله در آرایش مدیوم استفاده از رژ لب است. پالت رژ لبی که برای آرایش مدیوم پیشنهاد می‌کنیم شامل رنگ‌های مات است. بهتر است نوع رژ لب جامد باشد که بیشترین ماندگاری را دارد. بهترین رنگ‌هایی که می‌توانید برای آرایش لب در سبک مدیوم استفاده کنید، رنگ‌های گوشتی، هلویی، گلبهی، نارنجی سیر، صورتی روشن و قهوه‌ای روشن هستند.

آرایش مدیوم عروس چیست؟

در ادامه نحوه انجام آرایش مدیوم را مفصل تر توضیح می دهیم.

1. مراقبت از پوست

میدانید اولین کار برای داشتن بهترین آرایش مدیوم چیست؟ مراقبت از پوست. اصلاً تفاوتی ندارد که کدام سبک آرایش مد نظرتان است، در هر صورت یک پوست سلامت و بشاش خروجی آرایش را چندبرابر بهتر می‌کند، همانطور که برای یک نقاشی زیبا به یک بوم سالم و باکیفیت نیاز داریم!

توصیه می‌کنیم همیشه یک روتین پوستی خوب برای پوستتان در نظر بگیرید و مراقب سلامت و زیبایی آن باشید. قبل از آرایش کردن سلامت پوست در اولویت است. سلامت پوست بخصوص زمانی که هدف اجرای آرایش مدیوم باشد، به خوبی خود را نشان خواهد داد و از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگر پوستتان سلامت باشد در آرایش مدیوم به زیرسازی سنگین و کانسیلرهای خیلی روشن نیاز نخواهید داشت. در واقع پاکسازی و مراقبت از پوست کارتان را راحتتر می‌کند، که با صرف وقت و هزینه کمتر بتوانید یک آرایش مدیوم عالی انجام دهید. با انجام چند کار ساده می‌توانید پوستی همیشه آماده برای آرایش مدیوم داشته باشید.

  • ابتدا جوش‌های سرسیاه و آکنه‌ها را از روی پوست پاکسازی کنید، تا در نهایت پوستتان کاملاً صاف و یکنواخت شود.
  • سپس از محصولات تسکین دهنده پوست استفاده کنید، تا جای تحریک پوستی و قرمزی‌ها برطرف شود.
  • اگر پوستتان حساس است علاوه‌بر تسکین دهنده‌ها از آبرسان‌ها هم استفاده کنید.
  • اگر روی صورتتان خطوط ریز و رنگدانه‌ای دارید از محصولاتی همچون سرم ویتامین C و رتینول استفاده کنید. این محصول به روشن شدن پوست و یکدست شدن رنگ آن کمک می‌کنند.

2. استفاده از مرطوب کننده، پرایمر و ضدآفتاب

پس از پاکسازی دومین کاری که باید برای پوستتان انجام دهید قبل از آرایش مدیوم، تقویت آن است. اما منظور از تقویت پوست پیش از آرایش مدیوم چیست ؟

پیش از اینکه آرایش مدیوم را شروع کنید، ضرورت دارد که حتماً پوست را مرطوب کنید. همچنین باید پوستتان را با یک لایه از ضدآفتاب بپوشانید تا در برابر آفتاب مقاومت کافی را داشته باشد. بسته به رنگ پوست و نوع پوستتان باید محصولات ضد آفتاب و مرطوب کننده را انتخاب کنید. مثلاً اگر رنگ پوستتان مدیوم است، به ضد آفتاب با SPF خیلی بالا نیاز ندارید، چراکه پوست شما نسبت به پوست‌های خیلی روشن و خیلی تیره مقاومت بیشتری در برابر آفتاب و اشعه‌های مضر آن دارد.

دقت کنید که جنس پوست ممکن است در فصول مختلف تغییر کند، بنابراین همیشه در این مورد بروز باشید. مثلاً اگر در یک فصل احساس می‌کنید پوستتان چرب است از ضد آفتاب و مرطوب کننده متناسب با وضعیت پوستتان استفاده کنید. پس از مرطوبت کننده و ضدآفتاب محصولی که باید استفاده کنید پرایمر است.

همانطور که در ابتدا در مورد اینکه آرایش مدیوم چیست صحبت شد، گفتیم یکی از بزرگترین اهداف آرایش مدیوم رنگ دادن به صورت بدون ایجاد خطوط خیلی مشخص و رنگ‌های جیغ است. زمانی که از پرایمر پیش از آرایش مدیوم استفاده می‌کنید، نتیجه کار شما خیلی یکنواخت می‌شود و هیچ خط و چینی روی پوست پدیدار نخواهد شد. در واقع پرایمر علاوه‌بر پوشاندن لکه‌ها و خطوط نقش چسب را برای کرم پودر ایفا می‌کند.

پرایمر کرم پودر را روی خود نگه داشته و در طول روز آرایش مدیوم شما اصلاً تکان نمی‌خورد یا تکه تکه نمی‌شود.

3. زیرسازی پوست صورت

زیرسازی مهم‌ترین بخش آرایش مدیوم محسوب می‌شود، چراکه نه قرار است مواد آرایشی زیادی روی چشم قرار دهید و نه قرار است گونه‌ها را با رژگونه غرق کنید. پس اگر علاقمند به آرایش مدیوم هستید حتماً روی خرید زیرسازهای خوب سرمایه‌گذاری کنید.

زیرسازی که انتخاب می‌کنید، باید متناسب با رنگ پوست خودتان باشد. همچنین دقت کنید که کرم پودر بیشترین پوشانندگی را داشته باشد و بعد از یک یا دو ساعت روی پوست تکه تکه یا کیکی نشود. یادتان باشد که به یک زیرساز قوی نیاز دارید، اما قرار نیست در مصرف آن افراط کنید و لایه‌ای ضخیم روی پوست ایجاد کنید.

4. استفاده از کانسیلر خوب

دیگر اصل اساسی برای داشتن یک آرایش مدیوم عالی استفاده از بهترین مارک کانسیلر است. کانسیلر زیرسازی چشم‌هایتان را در آرایش مدیوم انجام می‌دهد، بنابراین کیفیت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. حتماً کانسیلری انتخاب کنید که مشابه و نزدیک به کرم پودر باشد. دقت کنید که نباید در مصرف کانسیلر زیاده روی کنید، چراکه هدف آرایش مدیوم است.

اگر کرم پودرتان مات است، حتماً یک کانسیلر مات انتخاب کنید تا اختلافی بین آن‌ها روی پوست ایجاد نشود. از دو رنگ کانسیلر استفاده کنید. یکی باید تیره‌گی‌های زیر چشم را بپوشاند و دیگری باید همرنگ کرم پودر باشد. برای پخش کردن کانسیلر از نوک انگشت استفاده کنید و به صورت ضربه‌ای این کار را انجام دهید. سپس از پودر فیکس استفاده کنید تا کانسیلر روی نقاطی که استفاده کردید، ثابت شود.

5. انتخاب رنگ گونه متناسب با آرایش مدیوم

بسیاری از بانوان نمی‌دانند که رنگ گونه متناسب با آرایش مدیوم چیست ! رژگونه‌هایی که در آرایش مدیوم نیاز دارید روشن و گرم باید باشند، اما در مصرفشان نباید زیاده‌روی کنید. گلبهی، هلویی، نارنجی، قهوه‌ای روشن و مسی روشن از جمله طیف‌های رنگی رژگونه هستند، که می‌توانید در آرایش مدیوم بکارببرید.

آموزش آرایش مدیوم چشم

آرایش مدیوم چشم یکی از بخش‌های میکاپ به سبک مدیوم است. خوب است بدانید که تفاوت آرایش چشم در سبک غلیظ و آرایش مدیوم چیست .

همانطور که از کلیت آرایش مدیوم برمی‌آید، در آرایش چشم مدیوم نیز تعادل برقرار است و خبری از رنگ‌های خیلی تیره، جیغ و سنگین نیست. محدودیتی در استفاده از لوازم آرایشی چشم وجود ندارد و همانند آرایش چشم غلیظ می‌توانید از ابزارها و مواد آرایشی استفاده کنید. تنها تفاوتشان این است که در مصرف مواد آرایشی نباید زیاده روی کنید.

در آرایش چشم مدیوم می‌توانید از کانسیلر، سایه و خط چشم به فراخور استانداردهای این سبک آرایش استفاده کنید. در ادامه به شما خواهیم گفت که اصول آرایش چشم در سبک آرایش مدیوم چیست .

آرایش چشم مدیوم

مراحل آرایش چشم مدیوم

برای داشتن یک آرایش چشم مدیوم به ترتیب زیر عمل کنید:

  • برای زیرسازی از کرم پودر یا کانسیلر استفاده کنید.
  • برای سایه زدن به پلک از رنگ‌های رزگلد، قهوه‌ای یا هلویی می‌توانید استفاده کنید. (سایه‌های جیغ قابل استفاده در سبک آرایش مدیوم نیستند)
  • از تمام رنگ‌های گرمی که محو هستند می‌توانید در آرایش چشم مدیوم استفاده کنید.
  • پس از فید کردن سایه چشم از خط چشم مطابق با فرم چشم‌هایتان استفاده کنید.
  • در آخر می‌توانید از یک لایه ریمل استفاده کنید.
  • اگر بخواهید طبیعی‌تر جلوه کند بهتر است از مژه‌های مصنوعی که دانه‌ای هستند استفاده کنید.

نویسنده : سیران
تاریخ : یک شنبه 14 خرداد 1402
زمان : 6:37
روش های تمیز کردن و ریمو ناخن کاشت در خانه


تمیز کردن ناخن و مراقبت از کاشت ناخن یکی از بخش‌های مهم زیبایی و مراقبت از سلامت ناخن‌ها به شمار می‌رود. در این مقاله به چند روش برای پاک کردن کاشت ناخن اشاره خواهیم کرد. همچنین می‌گوییم که چگونه ناخن‌های کاشته شده را تمیز کنید.

روش های تمیز کردن ناخن کاشت و ریمو ناخن کاشته شده

گاهی اوقات تنها تمیز کردن ناخن هدف شما نیست و قصد ریمو ناخن کاشت را دارید. حذف انواع کاشت ناخن در خانه یک کار غیر ممکن به نظر می‌رسد، اما چند روش موثر پاک کردن کاشت از روی ناخن را به شما یاد خواهیم داد تا دیگر برای ریموو کردن کاشت ناخن نیاز به خدمات سالن کاشت ناخن نداشته باشید.

با پیروی از چند دستورالعمل‌ می‌توانید کاشت ناخن را به راحتی پاک کنید و تميز كردن ناخن كاشت را انجام دهید!

تمیز کردن ناخن کاشت با استون و فویل

برای تميز كردن ناخن كاشته شده یا پاک کردن مواد کاشت یا ژلیش از روی ناخن موارد و ابزار زیر را آماده کنید:

  • ناخن گیر
  • بافر یا پولیش ناخن
  • فویل آلومینیومی
  • ژل
  • استون

برای پاک کردن کاشت و تمیز کردن ناخن ابتدا از ناخن گیر استفاده کرده و تمام ناخن‌هایتان را تا جایی که می‌توانید بگیرید. سپس اگر لاک یا برق ناخن روی ناخن‌های کاشت استفاده کردید، آن‌ها را با لاک پاک کن برطرف کنید. در مرحله بعد ژل را روی پوست اطراف ناخن‌های بمالید. سپس یک تکه پنبه تمیز را داخل استون مرطوب کنید و آن را رو ناخن کاشت بمالید. تکه‌ای از ورق آلومینیوم را روی پنبه بگذارید و دور ناخن بپیچید. 25 تا 30 دقیقه صبر کنید تا استون عمل کند. بعد از 30 دقیقه فویل آلومینیومی را بردارید، همراه فویل و پنبه ناخن کاشت نیز جدا می‌شود. در صورتی که یکبار انجام پاك كردن ناخن كاشت تغییری ایجاد نکرد و کاشت ناخن مقاومت زیادی داشت، چندبار دیگر نیز این کار را تکرار کنید.

تمیز کردن ناخن

تمیز کردن کاشت ناخن با آب گرم و استون

اگر در منزل فویل و ژل نداشتید می‌توانید از روش زیر برای پاک کردن کاشت ناخن با استون استفاده کنید. وسایلی که در این تکنیک نیاز دارید عبارتند از:

  • استون
  • چوب‌های نازک
  • ژل
  • ناخن گیر
  • آب گرم
  • موچین
  • دو عدد کاسه

در گام اول مطابق روش اول ناخنهایتان را تا جای ممکن بگیرید. تميز كردن اطراف ناخن را فراموش نکنید. از چوب کوتیکول استفاده کنید و آن را تا جایی که ممکن است و به پوست و ناخن آسیب نمی‌زند، زیر کوتیکول‌ها بکشید. در کاسه اول استون بریزید و در کاسه دوم آب گرم. کاسه حاوی استون را داخل کاسه آب گرم بگذارید، اینکار سبب گرم شدن استون می‌شود. در مرحله بعد مقدار کافی ژل روی پوست اطراف ناخن‌ها بمالید. ژل از پوست دست در برابر اثرات استون محافظت خواهد کرد. در گام بعدی ناخن‌ها را داخل کاسه حاوی استون فرو ببرید. 30 تا 40 دقیقه صبر کنید تا کاشت نرم شود. اگر مواد کاشت نرم شده باشد، می‌توانید آن‌ها را با موچین بردارید. در صورتی که این تکنیک با یکبار نتیجه مطلوبی نداشت و همچنان کاشت ناخن مقاومت داشت، یک بار دیگر این تکنیک را تکرار کنید.

تمیز کردن ناخن و پاک کردن مواد کاشت بدون استون

در صورتی که پوستتان نسبت به استون و ترکیبات موثر آن حساسیت دارد، می‌توانید بجای استون از تکنیک‌های زیر استفاده کنید:

تمیز کردن ناخن و پاک کردن مواد کاشت بدون استون

پاک کردن کاشت ناخن با نخ دندان

تميز كردن زير ناخن كاشت بسیار در حفظ سلامتی و بهداشت آن مهم است. اگر استون ندارید یا به آن حساسیت دارید و حتی نمی‌توانید از لاک پاک کن‌های غیر استونی استفاده کنید، توصیه می‌کنیم نخ دندان را امتحان کنید. نخ دندان طبیعتاً برای پاک کردن و حفظ سلامت دندان‌ها از جرم و باقی مانده‌های غذا استفاده می‌شود. اما این محصول بهداشتی می‌تواند در پاک کردن و حذف مواد کاشت از روی ناخن نیز موثر باشد. برای پاک کردن کاشت ناخن یا تمیز کردن ناخن با نخ دندان مواد و ابزار زیر را تهیه کنید:

  • نخ دندان
  • چوب نازک

چوب کوتیکول را زیر ناخنتان بکشید تا زیر آن یک درز یا روزنه ایجاد شود. شخص دیگری باید نخ دندان را به صورت اره‌ای روی ناخن کاشت بکشد، تا مواد کاشت جدا شود. انجام و استفاده از این تکنیک تمیز کردن ناخن را تقریباً به کسی توصیه نمی‌کنیم، مگر اینکه شخص دسترسی به سالن مانیکور و پدیکور نداشته یا استون در خانه نداشته باشد. این روش ممکن است کمی دردناک باشد و اگر به درستی انجام نگیرد، می‌تواند به ناخن‌ها و پوست اطراف آن آسیب وارد کند.

استفاده از پاک کننده غیر استونی

برای پاک کردن کاشت ناخن بدون استون در روش اول به مواد و وسایل زیر احتیاج دارید:

  • کاسه
  • ناخن گیر
  • موچین
  • پاک کننده غیر استونی لاک ناخن

ناخن‌ها را تا جایی که به پوست آسیب نرسد با ناخن گیر کوتاه کنید. لبه‌های نوک تیز کاشت را با موچین باز کنید. کاسه را با پاک کننده غیر استونی پر کنید. ناخن‌های کاشت شده را مدت 30 تا 40 دقیقه داخل این پاک کننده لاک ناخن نگهدارید. بعد از 40 دقیقه چک کنید، اگر کاشت نرم شده با استفاده از موچین خیلی آرام آن‌ها را پاک کنید.

در صورتی که بعد از این بازه زمانی گفته شده نتیجه مطلوبی در تمیز کردن ناخن حاصل نشد، مجدداً ناخن‌ها را داخل پاک کننده قرار دهید. شاید لازم باشد اینکار را دو تا سه بار تکرار کنید.

تمیز کردن ناخن و پاک کردن مواد کاشت بدون استون

پاک کردن کاشت ناخن با کارت لمینتی

در هر کیفی دست کم چند کارت ویزیت لمینتی وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از یک کارت ویزیت لمینتی و چوب نازک کوتیکول مواد کاشت را از روی ناخن پاک کنید. برای این کار تنها به چوب نازک و کار ویزیت لمینتی احتیاج دارید.

از چوب کوتیکول یا چوب نازک برای بلند کردن و جدا کردن لبه‌های ناخن‌های کاشت شده استفاده کنید. همینکه یک روزنه کوچک ایجاد شود کافیست. سعی کنید کارت لمینتی را داخل این روزنه ببرید و به آرامی به طرف بالا فشار دهید. دقت کنید حین انجام این کار به ناخن‌های طبیعی خود آسیب وارد نکنید.

پاک کردن کاشت ناخن با سوهان

سوهان کشیدن ناخن یکی دیگر از روش‌های تمیز کردن ناخن و پاک کردن کاشت ناخن به شمار می‌رود. این کار کمی زمان بر است، بنابراین اگر زمان کافی برای انجام این کار را دارید می‌توانید از آن استفاده کنید. این تکنیک برای افرادی که نسبت به استون و پاک کننده لاک غیر استونی حساسیت دارند، مناسب و ایده‌آل است.

برای پاک کردن کاشت ناخن با استفاده از سوهان به ابزار و مواد زیر احتیاج دارید:

  • روغن تقویتی ناخن
  • قیچی ناخن
  • ناخن گیر
  • چوب نازک یا چوب کوتیکول
  • بافر یا سوهان ناخن

در صورتی که روی ناخن‌های کاشت لاک زدید، تا جایی که امکان دارد لاک را پاک کنید. همچنین اگر کاشت ناخن بلند است، آن را با ناخن گیر تا جایی که پوست و ناخن آسیب نبیند کوتاه کنید. در مرحله بعد سوهان ناخن را روی مواد کاشت بکشید. انقدر سوهان کشیدن را ادامه دهید تا مطمئن شوید که به ناخن‌های طبیعی خودتان رسیدید. دقت کنید که ناخن خودتان را دچار خراش نکنید. در صورتی که با سوهان کشیدن مداوم پاک نشد، چوب نازک را زیر آن بکشید تا از ناخن جدا شود. پس از پاک کردن کامل مواد کاشت حتماً از روغن تقویتی جهت حفظ سلامت و تمیز کردن ناخن استفاده کنید؛ چرا که این تکنیک پاک کردن کاشت ناخن کمی خشن است.

پاک کردن کاشت ناخن با سوهان

تمیز کردن کاشت ناخن با آب گرم

با آبگرم نیز می‌توانید مواد کاشت را پاک کنید و تمیز کردن ناخن را انجام دهید تنها باید کمی حوصله داشته باشید. برای پاک کردن کاشت ناخن با آبگرم به ابزار زیر احتیاج دارید:

  • ناخن گیر
  • چوب کوتیکول یا چوب نازک
  • سوهان ناخن
  • آب گرم

تا جایی که به گوشت و ناخن هایتان آسیب وارد نشود، ناخن‌ها را کوتاه کنید. لبه‌های ناخن‌ها را با چوب کوتیکول یا چوب نازک کمی بلند کنید. یک کاسه را با آب گرم پر کنید. دمای آب گرم به اندازه‌ای باشد که برای مدت زمان طولانی گرم بماند اما شما هم تحمل حرارتش را داشته باشید. ناخن‌های کاشت شده را داخل آب گرم بگذارید و بین 30 تا 40 دقیقه در همان حالت بمانید. سعی کنید آب گرم وارد روزنه‌ای که در ناخن‌ها ایجاد کردید، شود.

در صورتی که بعد از 40 دقیقه همچنان مواد کاشت روی ناخن چسبیده بودند، مجدداً آب گرم را تعویض کنید و بار دیگر ناخن‌ها را داخل آب گرم بگذارید. این روش پاک کردن کاشت ناخن و تمیز کردن ناخن ممکن است کمی زمان ببرد، بنابراین برای اجرای این تکنیک پاک کردن کاشت ناخن حوصله و زمان زیادی باید صرف کنید.

مراقبت و تمیز کردن ناخن‌ ها پس از کاشت

تمیز کردن ناخن کاشته شده و همچین تمیز کردن اطراف ناخن همانند مراقبت‌های پیش از کاشت از اهمیت بالایی برخوردار است. لازم است هر روز یا بیشتر روزها ناخن‌های کاشت شده را چک کنید و تمیز کردن زیر ناخن کاشت شده و اطراف آن را جدی بگیرید. مراقبت از ناخن‌ها پس از کاشت و همچنین حفظ تمیزی آن‌ها در طول روز بیش از چند دقیقه زمانتان را نمی‌گیرد. اما اگر نسبت این کار بی‌تفاوت باشید، باید ریسک ابتلا به عفونت و قارچ کاشت ناخن را نیز بپذیرید.

مراقبت و تمیز کردن ناخن‌ ها پس از کاشت

چگونه ناخن‌های کاشت را تمیز کنیم؟

همانطور که اشاره کردیم تمیز کردن ناخن کاشت زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. برای مراقبت و تمیز کردن اطراف ناخن و همچین روی آن به روش زیر عمل کنید:

ابتدا دست‌هایتان را با آب و صابون یا هر شوینده موثر دیگری شستشو دهید. سپس از یک برس ناخن استفاده کنید (در مقاله دیگری لیست لوازم آرایشی ناخن را معرفی کرده‌ایم). برس را به اطراف ناخن و زیر کوتیکول تا جایی که ناخن و پوست آن آسیب نبیند، بکشید. این کار را تنها به اندازه‌ای انجام دهید که آلودگی‌ها خارج شوند.

زمانی که ناخن کاشته شده را تمیز می‌کنید حتماً تک تک آن‌ها را به لحاظ سفت بودن و هوا نداشتن بررسی کنید. پس از اتمام مراحل تمیز کردن ناخن‌های کاشت بهتر است مجدداً دست‌ها را بشویید. سپس ناخن و دست را به خوبی خشک کنید.

ناخنی که شل شده را چکار کنیم؟

گاهی پیش می‌آید که پس از کاشت ناخن فرد متوجه شل شدن برخی از ناخن‌ها می‌شود. اگر چنین اتفاقی افتاد یا آن را با استفاده از روش‌های موثر سفت کنید و یا اینکه مجدداً از ناخن کار بخواهید کاشت ناخن را تکرار کند. زمانی که ناخن‌هایتان را کاشت می‌کنید، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت و بیماری قرار دارد، پس ترمیم ناخن کاشت و رفع این مشکل را جدی بگیرید.

اگر خودتان می‌خواهید کاشت شل شده را محکم کنید، فقط از چسب کاشت ناخن استفاده کنید. اگر کاشت ناخن شکسته سعی نکنید آن را پانسمان کنید، این آسیب باید توسط ناخن کار ترمیم شود.

پانسمان ناخن کاشت شکسته چه عوارضی دارد؟

در صورتی که ناخن کاشت شکسته شده را پانسمان کنید، احتمالاً با عوارض زیر روبرو خواهید شد:

  • قرمزی
  • تورم همراه با درد
  • آبسه کردن پوست اطراف ناخن
  • سبز شدن ناخن
  • ابتلا به قارچ ناخن
  • از دست دادن ناخن

 

کاشت ناخن هر چند وقت یکبار باید ترمیم شود؟

ضمن اینکه توصیه می‌کنیم تمیز کردن ناخن کاشت را جدی بگیرید، لازم است که هر 2 تا 3 هفته یک بار به ناخن کار جهت ترمیم مواد کاشت مراجعه کنید. در جلسات ترمیمی ناخن‌هایتان کوتاه شده، فضاهای خالی کاشت پر می‌شوند و در صورتی که کاشت یک ناخن هوا داشته باشد، آن کاشت حذف شده و مجدداً کاشت انجام می‌گیرد. همچنین در مورد تمیز کردن ناخن خیالتان راحت می‌شود.

چگونه از ناخن کاشت هنگام کار منزل مراقبت کنیم؟

زمانی که در حال تمیز کردن سطوح هستید و یا حتی وقتی دارید با خاک کار می‌کنید، حتماً دستکش بپوشید تا گرفتار تمیز کردن ناخن نشوید.

برای حفظ سلامت ناخن‌های طبیعی پس از کاشت چکار کنیم؟

ضمن اینکه هر 3 هفته یکبار برای ترمیم کاشت ناخن مراجعه می‌کنید، لازم است هر 3 ماه یکبار کاشت ناخن را کاملاً بردارید تا ناخن‌های طبیعی فرصت تنفس و بازسازی پیدا کنند.


نویسنده : سیران
تاریخ : جمعه 12 خرداد 1402
زمان : 19:59


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.